ایران گردی

تالاب گردی در تالاب پساب یزد

تودی تریپ: تالاب فاضلاب یزد همان طور که از نامش پیداست آبی است که از آب تصفیه خانه یزد و تخلیه آن به دل کویر به وجود آمده است.

قرار گرفتن این آب در میان پستی و بلندی های تپه های ماسه ای، تالاب چند جزئی را به وجود آورده تا زیستگاه انواع پرندگان و نیزارها و نیز آبخوری برای حیوانات بیابانی باشد.

طول این تالاب حدود 3 کیلومتر، حداکثر عرض آن 1 کیلومتر و ارتفاع آن از سطح دریا حدود 1145 متر است. آب و هوای اطراف تالاب مانند سایر مناطق استان یزد خشک و بیابانی است و اختلاف دمای شب و روز بسیار زیاد است.

راه های مختلفی برای رسیدن به تالاب وجود دارد، اما مطمئن ترین راه ادامه مسیر در خیابان نصر نزدیک دروازه قرآن است که شما را به کمپ کویری باران می رساند.

شایان ذکر است مسیر رسیدن به تالاب خاکی و شنی است و هیچ تابلویی برای راهنمایی شما وجود ندارد، پس حتما برای سفر به این تالاب از خودروی مناسب یا افراد متخصص کمک بگیرید.

قبل از تاریک شدن هوا از آنجا بازدید کنید و قبل از تاریکی هوا را ترک کنید یا اردو بزنید. کمپ های بیابانی نیز گزینه خوبی برای اقامت شما هستند.

گشت و گذار در تالاب فاضلاب یزد

آشنایی با تالاب فاضلاب یزد

تالاب پساب یزد تالاب دست ساز است که از تخلیه فاضلاب تصفیه شده به کویر ایجاد می شود.

آب در زمین های پست کویر جاری می شود و صحنه ای دیدنی را خلق می کند. امروزه تالاب یزد یکی از تفرجگاه های نزدیک به این شهر است.

بسیاری از جوانان و برخی خانواده ها اوقات فراغت خود را در کنار این دریاچه می گذرانند و به تفریح ​​می پردازند. تالاب یزد را می توانید با موقعیت جغرافیایی N320000 E541930 در نقشه پیدا کنید.

طول تالاب فاضلاب به 3 کیلومتر و عرض آن عمدتاً 1 کیلومتر است. همچنین ارتفاع این دریاچه از سطح دریا حدود 1145 متر است.

مناطق اطراف تالاب دارای آب و هوای گرم، خشک و کویری است. تابستان های کویر گرم و طاقت فرسا است. این روزها دمای هوا به 45 درجه می رسد.

زمستان های صحرا نیز استخوان سوز است. اما وجود آب در این منطقه تاثیر بسزایی در نوع پوشش گیاهی و جانوری داشته است.

در اطراف دریاچه کویر یزد پوشش ضخیمی از نیزار روییده است. تالاب فاضلاب یزد آب آشامیدنی جانوران و جانورانی است که در این منطقه زندگی می کنند.

این دریاچه توقفگاه و پناهگاهی برای پرندگان مهاجر در مسیر جنوب است. پساب یکی از مفیدترین تالاب های یزد است. معمولاً با شروع تابستان و پاییز بادهای کویر به سمت شهر حرکت می کنند و گرد و غبار زیادی را با خود می آورند.

وجود این دریاچه در کویر تا حد قابل توجهی از ورود ریزگردها به داخل شهر جلوگیری می کند. تالاب رواناب به گیاهان کاشته شده در شهر حیات می بخشد. از آب این دریاچه برای آبیاری کمربند سبز یزد استفاده می کنند.

گشت و گذار در تالاب فاضلاب یزد

اطراف این تالاب کمپ های مسکونی راه اندازی کرده اند اگر مشتاق اقامت در بیابان هستید، می توانید شب را در این کمپ ها بگذرانید. اقامتگاه های تالاب غذاهای محلی منطقه را طبخ می کنند و فرصت خوبی است تا مقداری از آن را امتحان کنید.

تورهای یزد برای سفر به این تالاب در تعطیلات برنامه ریزی کرده است. این تورها معمولا توسط مردم محلی هدایت می شوند. شما می توانید به آنها بپیوندید و از این سفر یک روزه لذت ببرید. البته برخی از سفرها دو روزه است.

در این سفرها از تالاب دیدن می کنند و شبی را در کویر می مانند. خیره شدن به آسمان پر ستاره شب یکی از هیجان انگیزترین قسمت های سفر در کویر است. در بخشی از این سفر می توانید سواری آفرود روی شن ها و تپه های شنی را نیز تجربه کنید.

مسیر تالاب فاضلاب یزد

دریاچه فاضلاب و تالاب یزد یکی از جاذبه های طبیعی است که در 4 کیلومتری شمال شهر یزد واقع شده و اطراف آن را پوشش گیاهی نیزار فرا گرفته است. این تالاب در دل کویر بر اثر خروج آب از تصفیه خانه یزد شکل گرفته و به دلیل قرار گرفتن در میان ماسه های روان، مناظر زیبایی را به وجود آورده است.

این تالاب در ۴ کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد. دسترسی به تالاب از طریق جاده کمربندی یزد – زره امکان پذیر است.

دارم میام داخل تالاب خروجیراه های مختلفی وجود دارد. مطمئن ترین راه ادامه مسیر خیابان نصر است. اطراف دروازه قرآن این مسیر شما را به کمپ کویری باران می رساند.

گشت و گذار در تالاب فاضلاب یزد

مسیر دسترسی به تالاب خاکی و شنی است و متاسفانه تابلوی راهنما وجود ندارد. بنابراین برای بازدید از تالاب باید از خودروهای مخصوص آفرود استفاده کرد و از راهنمایی های حرفه ای بهره برد.

بهترین زمان برای بازدید از این منطقه پاییز و زمستان است و بسته به آب و هوا و امکاناتی که دارید، اقامت در این مکان از یک ساعت تا یک روز متغیر است.

به همین دلیل بسیاری از گروه های آفرود و کمپ های سافاری یک یا دو روز در این منطقه اقامت دارند.

همچنین اقامتگاه های دائمی در این منطقه ساخته شده است که امکانات و خدمات خوبی را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می دهد.

استان یزد، شهر یزد، بلوار جمهوری اسلامی، بعد از دروازه قرآن، خیابان نصر، قبل از کمپ کویری باران

گشت و گذار در تالاب فاضلاب یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا