ایران گردی

تالاب چغاخور در کجاست؟

تودی تریپ: چغاخور که بیش از 2300 هکتار وسعت دارد در قدیم محل استراحت طایفه بختیاری بوده و امروزه نیز در تابستان پذیرای عشایر بختیاری است. هزاران پرنده در این تالاب زندگی می کنند که از میان آنها پرندگان مهاجر در فصل بهار و زمستان به چاگهور مهاجرت می کنند و زیبایی خاصی به آن می بخشند. علاوه بر پرنده نگری، فرصت هایی برای ماهیگیری، پیک نیک، طبیعت گردی و غیره وجود دارد. در تالاب چگاخور علاوه بر این، جاذبه های مختلفی در اطراف تالاب وجود دارد.

تالاب شگفت انگیز چغهور

تالاب مهم و دیدنی چگاخور در روستای چگاخور قرار دارد. این روستا با مساحتی حدود 220 کیلومتر مربع در فاصله 60 کیلومتری شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. این تالاب از نظر جغرافیایی در روستای چگهور در دامنه ارتفاعات آفتابی از شمال و در امتداد رشته کوه های کلار از جنوب قرار دارد. رشته کوه زیبای کلر نیز مشرف به تالاب در سمت جنوب غربی است که قله آن 3830 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این تالاب را چمنزار وسیعی احاطه کرده است که وسعت آن حدود 700 هکتار برآورد شده است.

تالاب چغاخور کجاست؟

این علفزار در طول ماه های می تا اکتبر که سطح آب کاهش می یابد، حتی گسترده تر می شود. مساحت آب تالاب از 1360 هکتار قبل از احداث سد تا 2300 هکتار بعد از احداث سد و مساحت منطقه شکار ممنوع 2500 هکتار برآورد شده است.

میانگین دمای هوا در این منطقه در گرم ترین ماه های سال (مانند مرداد) به 21 درجه سانتی گراد و در سردترین ماه ها (مانند دی ماه) به منفی 6 درجه می رسد. همچنین میانگین دما در این منطقه حدود 700 میلی متر است. بنابراین بهترین زمان سفر به تالاب چگاخور چهارمحال و بختیاری فصل بهار و پاییز است.

عواملی مانند قرار گرفتن در مسیر دو جاده اصلی، داشتن تنوع زیستگاهی، گیاهی و جانوری، مجاورت با سه تالاب سولهان، علی آباد و گندمان، اهمیت تالاب چگاهور را از نظر گردشگری دو چندان کرده است. این تالاب زیستگاه پرندگان مهاجر و ساکن و همچنین گونه های مختلف کپور، کپور، کپور و شیرماهی است.

تالاب چغاخور کجاست؟

آب و هوای مطبوع و مناظر زیبا و منحصر به فرد این جاذبه های طبیعی دلیل سفر گردشگران داخلی و خارجی زیادی به این منطقه است. چغاخور را از دو واژه فارسی و ترکی می گویند; بنابراین «خور» در فارسی به خورشید و «چغا» در ترکی به معنای تپه و چمنزار است. چغاخور به این معنی است که “چمنزار خورشید”.

موقعیت تالاب چگاهر

چگاخور تالاب معروف بین المللی و یکی از جاذبه های گردشگری استان چهارمحال و بختیاری است که در ارتفاع 2100 متری در رشته کوه های زاگرس مرکزی و در میان چمنزارهای وسیع در دامنه کوه های کلار قرار گرفته و مورد توجه قرار گرفته است. یکی از مهم ترین تالاب های کشور برای زیست پرندگان آبزی است.

انعکاس منظره تماشایی طبیعت اطراف و رقص پرندگان آوازخوان در سطح تالاب بسیار چشم نواز است. در فصل بهار در یک طرف تالاب کوه های بلند و سفیدپوش کلر خودنمایی می کنند و در طرف دیگر درختان و چمنزاری وسیع و سرسبز. این منطقه در فصل تابستان میزبان ییلاق عشایر بختیاری است که به همان اندازه برای گردشگران جذاب است که زندگی آرام و شیک آنها را تماشا کنند و همچنین زیبایی های طبیعی چاگهور را تماشا کنند.

تالاب چغاخور کجاست؟

عواملی مانند قرار گرفتن جاده بر روی دو جاده اصلی، تنوع گیاهی و جانوری گسترده، نزدیکی به سه تالاب سولکان، علی آباد و گندمان اهمیت تالاب چگاهور را از نظر گردشگری دوچندان کرده و این تالاب را به یکی از قطب های گردشگری کشور تبدیل کرده است. استان.

از سال 1378 به دلیل وجود گونه های جانوری کمیاب در اطراف تالاب و شرایط زیستی متنوع آن، سازمان حفاظت محیط زیست چغاخور را به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام و تحت حفاظت و حفاظت خود قرار داد. منطقه شکار ممنوع تالاب بیش از 2300 هکتار وسعت دارد. چگاخور یکی از تالاب های کنوانسیون بین المللی رامسر است و در فهرست مناطق مهم پرنده شناسی (IBA) نیز قرار گرفته است. این تالاب جزء یازدهمین ذخیره گاه زیست کره ایران به نام «تنگ صیاد سبزکوه» است که در جهان ثبت شده است.

نشانی: استان چهارمحال و بختیاری، شهر بروجن، 44 کیلومتری شهر بروجن، جاده شهرکرد – خوزستان

تالاب چگاخور در ۴۴ کیلومتری بروجن و ۶۵ کیلومتری شهرکرد قرار دارد. این تالاب در نزدیکی شهر بلداجی و در مسیر جاده شهرکرد به خوزستان در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

تالاب چغاخور کجاست؟

چغاخور بین ارتفاعات نسبتاً مرتفع بررفتاب در شمال، کلار در جنوب و شاهپور ناز در غرب قرار دارد و یکی از زیباترین تالاب های استان است.

مسیر شهرکرد به تالاب چگاهور: برای رفتن از شهرکرد به تالاب چگاخور می توانید وارد مسیر شهرکرد – خوزستان شوید و از شمس آباد، شلمزار و قهرود عبور کنید. کمی قبل از ورودی جاده ای که به ایذه منتهی می شود به تالاب چاغارخور می رسید.

مسیر بروجن به تالاب چگاهر: دسترسی به تالاب از سمت شهر بروجن به این صورت است که باید از جنوب غربی شهرک وارد جاده بلداجی شوید. پس از عبور از بلداجی، اورغان و کلبی بک به تالاب چگاهور می رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا