ایران گردی

تالاب چغاخور؛ جاذبه‌ای درجه یک در چهار محال و بختیاری

تودی تریپ: تالاب چگاخور در استان چهارمحال و بختیاری و در مسیر جاده شهرکرد به خوزستان در نزدیکی شهر بلداجی شهرستان بروجن قرار دارد و تالابی زیبا و با ارزش است. این تالاب ارزش تحقیقاتی، اقتصادی و گردشگری دارد و یکی از مهم ترین تالاب های بین المللی است.

فضای وسیع، هوای مطبوع، مناظر زیبا و حضور انواع پرندگان مهاجر و بومی، آداب و رسوم اصیل بختیاری، این تالاب را در ردیف یکی از مراکز مهم جاذبه گردشگری استان چهارمحال بختیاری قرار داده است.

آشنایی با تالاب بین المللی چگاخور

تالاب ها از با ارزش ترین دارایی های طبیعی یک کشور هستند. به گفته کارشناسان ارزش هر هکتار تالاب از نظر تنوع زیستی و گیاهی بیش از 150 هکتار مساحت طبیعی غیرتالابی است. ایران در دل طبیعت زیبا و منحصر به فرد خود دارای چندین تالاب شناخته شده و بین المللی است که سالانه گردشگران زیادی را از سراسر جهان به خود جذب می کند.

تالاب بین المللی چگاخور بروجن از جمله تالاب هایی است که فضای وسیع، هوای مطبوع و چشم اندازهای زیبا دارد.

تالاب چگاهر;  جاذبه درجه یک در تالاب چاگهور

تالاب زیبای چگاخور تالاب بین المللی به وسعت نزدیک به 2300 هکتار است که در دامنه ارتفاعات برآفتاب و کلار در شهرستان بروجن قرار دارد. این تالاب را چمنزاری بزرگ و زیبا احاطه کرده است که وسعت آن به 700 هکتار می رسد.

البته در ماه های اردیبهشت تا مهر به دلیل کاهش میزان آب تالاب، دامنه آن بیش از پیش افزایش می یابد. آب تالاب بین المللی چگاخور بروجن از دو منبع تامین می شود. یکی از نزولات جوی و باران و دیگری از چشمه هایی چون سیبک و تنگ سیاه که در حاشیه کوه کلار قرار دارند.

وجود مناظر دیدنی، وجود پرندگان مهاجر و بومی و همجواری با ایلات عشایری و بختیاری، این تالاب را به یکی از نقاط گردشگری برجسته استان چهارمحال و بختیاری تبدیل کرده است.

نام تالاب بین المللی چغارخور بروجن از دو قسمت تشکیل شده است. قسمت اول آن «چغا» در ترکی به معنای تپه و چمنزار است و قسمت دوم آن «خور» کلمه ای فارسی به معنای خورشید است. در نتیجه «چغاخور» به معنای چمنزار خورشید است. نامی که با توجه به حال و هوای این تالاب کاملا مناسب به نظر می رسد.

تالاب چگاهر;  جاذبه درجه یک در تالاب چاگهور

آب و هوای معتدل تابستانی و مناظر زیبا و دل انگیز تالاب چاگرخور باعث شده است که همه ساله گردشگران زیادی از سراسر کشور برای بازدید از بروجن به بروجن بیایند و علاوه بر جلوه های زیبا از فعالیت هایی مانند عکاسی و ماهیگیری لذت ببرند.

این تالاب زیبا دارای 58 گونه گیاهی و گونه های مختلف آبزیان است و از این رو تالاب با تنوع زیستی بالا محسوب می شود. علاوه بر این، انواع پرندگان مهاجر مانند اردک، غاز، اردک، لک لک سفید، فلامینگو، قو، کاکادو و خروس کولی در اطراف آن زندگی می کنند.

بهترین زمان برای بازدید از این تالاب زیبا بهار و تابستان است که زیبایی آن در اوج است و چمنزار اطراف سرسبز و با طراوت است. البته حتی در فصل زمستان نیز جلوه تالاب یخ زده و کوه های پوشیده از برف اطراف آن زیبایی منحصر به فردی دارد و چشم هر بیننده ای را خیره می کند.

بازدید از تالاب چاگهور

رسیدن به تالاب چاگهور کار آسانی است. اولین توقف شما باید ChessRecord باشد. این تالاب در ۴۴ کیلومتری بروجن و ۶۵ کیلومتری شهرکرد در حوالی بلداجی قرار دارد.

تالاب چگاهر;  جاذبه درجه یک در تالاب چاگهور

پس از رسیدن به شهرکرد، جاده شهرکرد، باغان را انتخاب کنید تا در کمتر از یک ساعت به آنجا برسید.

در چگاخور می توانید از امکانات تفریحی زیادی برخوردار شوید. فعالیت های تالاب چگاهور عبارتند از:

تماشای پرندگان

تالاب چگاخور یکی از 105 تالاب مهم کشور است که به عنوان زیستگاه پرندگان شناخته می شود. این تالاب 2300 هکتاری به دلیل اینکه پناهگاه گونه های پرندگان در حال انقراض است رتبه ششم را در فهرست تالاب های مهم کشور دارد. این تالاب مقصدی زیبا برای تماشای پرندگان مختلفی است که از اواخر پاییز تا اواخر زمستان در این منطقه جمع می شوند. وجود پرندگان مهم ترین دلیل جذابیت این تالاب است.

آلپینیسم

این تالاب در روستای چگاخور در دامنه کوه ها و در سمت جنوب غربی رشته کوه کلار واقع شده است. کوه کلر با ارتفاع 3830 متری از سطح دریا، مقصدی محبوب برای کوهنوردان است. در زمستان به دلیل بارش طولانی برف در منطقه، قله پوشیده از برف است.

علاوه بر این، ارتفاعات و دیواره های سنگی 2775 متری آن برای صخره نوردی، کوهنوردی و تپه نوردی مناسب است. کوه حمزه علی 2700 متر، شاهپورناز 2900 متر و چاله باغ 3000 متر گزینه های بسیار خوبی برای کوهنوردی و تپه نوردی هستند.

تالاب چگاهر;  جاذبه درجه یک در تالاب چاگهور

قرار گرفتن کوه کلر در کنار تالاب چگاهور، منظره بی نظیری را به خصوص در فصل زمستان ایجاد می کند. در طول فصل بهار و تابستان، کوه کلر با رگه هایی از برف سفید، رویش شقایق ها و گل های رنگارنگ در دامنه ها و جویبارهای جاری شده از برف های در حال آب شدن فضایی خیره کننده ایجاد می کند که مطمئنا توجه هر کوهنوردی را به خود جلب می کند.

شیر سنگی چگهور

شیر سنگی به عنوان نمادی از جنگجویان شناخته می شود. بسیاری از گردشگرانی که از مکان های گردشگری دیدن می کنند توسط مکان های تاریخی جذب می شوند. گفتنی است مجسمه های شیر سنگی در روستاهای سیف آباد و هانی آباد وجود دارد که یکی از جاذبه های نزدیک تالاب چگاهور محسوب می شود.

رزمندگان و بزرگان ایل بختیاری با شیر سنگی بر مزار خود تجلیل می شدند که نشان از رشادت آنان دارد. شیر همچنین جزئیاتی از زندگی، نبردها و اعمال قهرمانانه متوفی را به عنوان یادآوری میراث آنها به همراه داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا