ایران گردی

تالاب قره‌قشون؛ جاذبه‌ای جالب و دیدنی در بناب

تودی تریپ: تالاب قره قشلاق بناب که به دلیل زیبایی و تنوع گونه های جانوری و گیاهی به نامزد تالاب های شمال غرب کشور معروف است، یکی از تالاب های اقماری متصل به دریاچه ارومیه است که زیستگاه پرندگان مختلف است. .
یکی از مهم ترین ویژگی های قوره قشلاق موقعیت جغرافیایی خاص و قرار گرفتن آن در جنوب و جنوب شرقی دریاچه ارومیه است که یکی از مهم ترین پارک های ملی کشور است.

زیبایی این جنگل به حدی است که بازدیدکنندگان آن را بهشت ​​پرندگان می نامند. این تالاب به دلیل وجود گونه های جانوری و گیاهی منحصر به فرد از اهمیت بالایی برخوردار بوده و از سال ۱۳۶۴ شکار ممنوع اعلام شده است.

آشنایی با تالاب کارکشون

در سیزده کیلومتری جنوب غربی شهرستان بناب، تالاب بین المللی قره قشلاق به عنوان بزرگترین تالاب حوضه آبریز دریاچه ارومیه قرار دارد. این تالاب پناهگاه بسیار مهمی برای لانه سازی و عبور پرندگان محسوب می شود. تالاب بین المللی قره قشلاق بناب به دلیل تنوع گیاهی و جانوری فراوان و وجود 153 گونه پرنده به عروس تالاب های شمال غرب کشور معروف است.

این تالاب 22250 هکتاری هر ساله در فصل زمستان میزبان هزاران پرنده مهاجر است که از راه دور به ویژه از سرمای مهلک سیبری به این منطقه مهاجرت می کنند. رقص فلامینگوها و درناها در آغاز سال شمسی هر ساله نوید یک زندگی سرشار از طراوت و بهار را برای مردم بومی منطقه و گردشگران داخلی و خارجی بازدیدکننده از تالاب به ارمغان می آورد.

از منابع آب سطحی این تالاب می توان به رودخانه زرینا، رودخانه صوفی چای، رودخانه مرداق چای و رودخانه لیلان چای اشاره کرد.

تالاب کارکشون;  جاذبه ای جالب و دیدنی در بناب

قسمت خاکی این نوع پوشیده از درختان پاکوتاه گز است و خاک مناسبی برای تخم گذاری و زندگی حشرات، پرندگان و دوزیستان است.
در حال حاضر حدود یکصد هزار پرنده در تاب وجود دارد، به ویژه غازها، اردک ها، آنگوت ها، فلامینگوها، پلیکان ها، غازها، جرثقیل ها، حواصیل ها، کاکادوها، پرستوها و غیره. علت فراوانی پرندگان در منطقه رشد گیاهان و وجود پلانکتون ها به ویژه جلبک، آرتمیا، کیست آرتمیا و همچنین بذر گیاهان مرتعی، گندم زارها و یونجه است. این بی ادبی است.
در این تالاب ماهی وجود ندارد. در دهانه رودخانه زرين و رودخانه سيمينه كپور و سياه ماهي وجود دارد.

وجود مشکلاتی از جمله خشکسالی در چند سال اخیر، عدم ورود آب به تالاب، قرار گرفتن کشاورزان و دامداران منطقه در معرض زمین و فضای سبز و آلودگی آب ورودی به تالاب به مواد شیمیایی زندگی را به خطر انداخته و از بین می برد. از تالاب

قوره قشلاق با توجه به قوانین زیست محیطی باید به عنوان یکی از معروف ترین مناطق ملی و زیستگاه مناسب برای پرندگان مهاجر و تنوع زیستی به ویژه 185 گونه از 500 گونه پرنده وحشی و 10 گونه از 165 گونه پستاندار در آبزیان بومی ایران باشد. به اطلاع سازمان حفاظت محیط زیست و کارشناسان مربوطه رسانده شد.

تالاب کارکشون;  جاذبه ای جالب و دیدنی در بناب

با توجه به دسترسی آسان به تالاب و قرار گرفتن آن در بین دو استان آذر بایجان شرقی و غربی و همچنین وجود گونه های پرندگان در فصل بهار و هوای مطبوع در تابستان، گردشگران طبیعت می توانند به این منطقه سفر کنند. اقامت کوتاه

تور تالاب در قره قشلاق بناب

تالاب قره قشلاق بناب با مساحتی بالغ بر 22000 هکتار در حاشیه جنوبی دریاچه ارومیه و در حاشیه شهر بناب قرار دارد. به دلیل زیبایی طبیعی این تالاب و پوشش گیاهی و جانوری متنوع، آن را عروس تالاب های شمال غرب کشور می نامند. تالاب قره قشلاق به دلیل دسترسی آسان، قرار گرفتن بین دو استان آذربایجان شرقی و غربی، وجود گونه های مختلف پرندگان در فصل بهار و تابستان و آب و هوای مطبوع در روزهای گرم سال مورد توجه قرار گرفته است. یکی از محبوب ترین مقاصد

در دامنه های جنوبی رشته کوه سهند و نزدیک روستای تازه کند زوارک کوههای مرتفع کارا کشون استوار است. ارتفاع این کوه از سطح دریا 1623 متر است. به همین دلیل کوهنوردان زیادی در هوای خوب به این منطقه می روند و توانایی های خود را محک می زنند. یکی از معروف ترین قله های این کوه تربا است. ممکنه شما از او شنیده باشید. منطقه توریستی کارا کشون از جانب مکان های خوب برای بازدید در روزهای تعطیل توسط مردم محلی رفت و آمد می شود. اینجا به دور از هیاهوی شهر و در دامان طبیعت می توان اندکی نفس کشید.

این منطقه به آب و هوای خوبش معروف است. در بالای کوه چشمه های آب معدنی از زمین می جوشد و آب آنها قابل شرب است. برای صرفه جویی در مصرف آب در سفر برگشت حتما قمقمه همراه داشته باشید. منظره ای از بالای کوه قره قشون شگفت انگیز است. ترکیبی زیبا از دشت و زمین های کشاورزی و بافت شهری دارد. این ترکیب را مهمان یک قاب زیبا کنید.

تالاب کارکشون;  جاذبه ای جالب و دیدنی در بناب

این کوه ها جدا از زیبایی، سابقه ای هم دارند. در اطراف این منطقه آثار باستانی را کشف کرده اند که قدمت آنها به دوره صفویه می رسد. محققان می گویند حدود 6000 سال پیش در این منطقه تمدن هایی وجود داشته است.

شرایط خوبی را برای گردشگران در منطقه قره قشون بناب فراهم کرده اند. پله های ساخته شده در دامنه کوه، بالا رفتن از شیب را برای شما آسان می کند. در منطقه توریستی کارا کشون، آلاچیق های زیادی برای کمپ کردن گردشگران ساختند. سرویس بهداشتی، نمازخانه و بوفه از دیگر امکانات این منطقه است. اما تعداد کمی سطل زباله در این اقامتگاه وجود دارد و متأسفانه افراد زیادی زباله های خود را در طبیعت رها می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا