ایران گردی

تالاب شادگان؛ شاهکار طبیعی که بازدیدکننده را شگفت‌زده می‌کند

تودی تریپ: اگر 50 کیلومتر از آبادان برانید به ونیز ایران می رسید. تالاب شادگان بزرگ ترین تالاب ایران است که ترکیبی از تالاب های شادگان، خور موسی و خرالمیه است.

مساحت این تالاب حدود 400 هزار هکتار است که از رودخانه های کارون و یاهره و جزر و مد خلیج فارس تغذیه می شود. این تالاب از شمال به شادقان و خورال دورک، از جنوب به رودخانه بهمنشیر، از غرب به درهوین و جاده آبادان و از شرق به آب های خور موسی می رسد.

همچنین از جنوب به خلیج فارس می ریزد. این تالاب یکی از مناطق حفاظت شده محیط زیست است که به پناهگاه بین المللی حیات وحش شادگان معروف است. همچنین این تالاب در سال 1354 در یونسکو به ثبت رسیده است.

تالاب زیبای شادگان

تالاب بین المللی شادگان یکی از بزرگ ترین تالاب های ایران است. این تالاب در جنوب غربی ایران و در جنوب شهرستان شادگان در استان خوزستان قرار دارد. در همایش جهانی تالاب ها که در رامسر برگزار شد، مقرر شد سه تالاب شادقان، هرموسی و خور عالمیه به تالاب شادقان معروف شوند.

تالاب شادگان;  یک شاهکار طبیعی که بیننده را شگفت زده می کند

کنوانسیون رامسر یک معاهده بین المللی است که در سال 1971 برای حفاظت از تالاب ها امضا شد. در این کنوانسیون فهرستی از تالاب های مهم جهان تهیه می شود که به «فهرست رامسر» معروف است. در این فهرست، بریتانیای کبیر با 164 تالاب و کانادا با 130 هزار کیلومتر مربع بیشترین تعداد تالاب را دارند. مقر دائمی کنگره در گلند، سوئیس است. گفته می شود احداث سدها و تامین نشدن نیاز آبی تالاب ها، تخلیه پساب های آلوده از جمله مزارع نیشکر، مزارع پرورش ماهی و فولاد خوزستان، عبور خطوط لوله نفت، بهره برداری از 30 واحد پتروشیمی و … دفع زباله های خانگی، از سال 1372 این تالاب منحصر به فرد را در فهرست قرمز تالاب های بین المللی قرار داده است. Montero) این کار را انجام داده است. آب این تالاب بین‌المللی که در گذشته در رتبه‌بندی جهانی یونسکو در رتبه پنجم قرار داشت، از رودخانه‌های جری و کارون و همچنین جزر و مد خلیج فارس در مصب‌ها و خلیج فارس تامین می‌شود. دائمی

تالاب شادگان;  یک شاهکار طبیعی که بیننده را شگفت زده می کند

تالاب شادگان با وجود نعمت ها و ظرفیت های بی شماری که دارد، هرگز توسعه و احیای چشمگیری را به خود ندیده است و تا کنون تمام برنامه ریزی های انجام شده برای آن در حد رویا و آرزو باقی مانده است، تا اینکه اخیراً به دلیل شرایط منحصر به فرد تالاب، حتی سرمایه گذاران خارجی نیز به آن دست یافته اند. همچنین به توسعه آن علاقه نشان داد.

این تالاب یک سیستم اکولوژیکی وسیع است که از آب های شیرین و باتلاق های نمکی به علاوه خلیج جزر و مدی خور موسی و جزایر آن تشکیل شده است. این تالاب در پایین دست حوضه رودخانه جرهری بین شهرهای شادگان، آبادان و ماهشهر در استان خوزستان قرار دارد و در پایین دست به خلیج فارس متصل می شود.

یکی از ویژگی های مهم و منحصر به فرد تالاب شادگان، گستردگی، طبیعی بودن، تنوع زیستگاه ها و نقشی است که در تامین معیشت ساکنان محلی ایفا می کند. سه شهر بزرگ شادگان، آبادان و ماهشهر در حاشیه این تالاب و تعدادی روستا نیز در مجاورت آن و دو روستا نیز در داخل این تالاب قرار دارند. از نظر تاریخی، جمعیت شهر شادگان و روستاهای اطراف آن برای امرار معاش به تالاب وابسته بوده است.

تالاب شادگان;  یک شاهکار طبیعی که بیننده را شگفت زده می کند

از مهم ترین تهدیدات این تالاب می توان به ورود زهکش ها، آلودگی آب، کاهش جریان سیلاب، تغییر اقلیم، خشکسالی طولانی مدت، ورود گونه های غیر بومی، نشت نفت از خطوط لوله و اختلال و اختلال حیات وحش اشاره کرد. .

دلایل بازدید از تالاب شادگان

اینجا ونیز ایران است، البته به جز آب، چیزی شبیه ونیز نیست. برخلاف تصور اول، در کل این منطقه هیچ آبی نمی بینید و تالاب شادگان فضایی خور مانند دارد.

رودخانه جهاری تامین کننده اصلی آب این تالاب است و پس از آن رودخانه بهرا که از رودخانه کارون منشعب می شود و تالاب شادگان را تغذیه می کند. سیل کارون و مدهای خلیج فارس و بارندگی های منطقه نیز در تامین آب شادقان نقش دارند. تالاب شادگان بازمانده تالاب بسیار بزرگی است که زمانی تا هورالعظیم در مرز با عراق امتداد داشت و احتمالاً قسمتی دورافتاده و منزوی از تالاب های وسیع و متصل بین النهرین است.

طبیعت زیبا و منحصر به فرد این تالاب آن را به یک مقصد گردشگری بی نظیر تبدیل کرده است. یکی از مهم ترین گونه های جانوری که در سفر به این تالاب خواهید دید، دلفین پوزه بطری است.

تالاب شادگان;  یک شاهکار طبیعی که بیننده را شگفت زده می کند

ماهیگیری، شکار پرندگان، تماشای گاومیش در اطراف تالاب از جمله فعالیت هایی است که می تواند در سفر به شادگان روح شما را تازه کند. پیشنهاد می کنیم از غذاهای دریایی جنوبی شادگان غافل نشوید که طعم بسیار خوبی دارند. ساکنان محلی این منطقه در چند آلاچیق ساخته شده در وسط تالاب منتظر پذیرایی از گردشگران هستند. مواظب باشید صنایع دستی این منطقه را که در کنار استخرهای ماهی که این تالاب را مزین کرده اند از دست ندهید زیرا بعداً پشیمان خواهید شد.

برای بازدید از این تالاب باید به استان خوزستان سفر کنید. سپس در کنار اتوبان آبادان وارد اهواز می شوید. بزرگراه دارهووین جایی است که باید وارد جاده دیگری به سمت تالاب شوید. در نزدیکی تالاب به روستای سرخیه می رسید. از ماهشهر هم می توانید به تالاب شادگان بروید. با توجه به گرمای هوا در استان خوزستان بهترین زمان برای سفر از آذر تا فروردین است. اگر قصد خرید اینترنتی بلیط هواپیما ماهشهر یا اهواز را دارید، سایت سفرمارکت را از دست ندهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا