ایران گردی

تالاب بیشه دالان؛ جاذبه‌ای خاص در بروجرد

سلام خدمت مسافرتی: تالاب بیشه دالان در پانزده کیلومتری جنوب شرقی بروجرد در دشت سیلاخور استان لرستان قرار دارد.

این تالاب یکی از زیستگاه های اصلی پرندگان، جانوران بومی و مهاجر این منطقه است که در سال های اخیر برخی از آنها به تصرف کشاورزان درآمده است.

برای بازدید از این منطقه نیازی به پرداخت هزینه ای ندارید و می توانید به صورت رایگان از آن بازدید کنید.

با بازدید از این تالاب می توانید فعالیت های مختلفی مانند عکاسی، شنا، ماهیگیری، پیاده روی، دوچرخه سواری را انجام دهید. امکانات رفاهی زیادی در این مکان وجود ندارد، پس بهتر است تمام وسایل مورد نیاز را با خود ببرید تا در آنجا دچار مشکل نشوید.

آشنایی با تالاب بیشه دالان

گردشگری و سفر یکی از تفریحاتی است که امروزه به یکی از نیازهای مردم تبدیل شده و سالانه افراد زیادی به این تفریح ​​روی می آورند.

سفر انواع مختلفی دارد که یکی از آنها طبیعت گردی است. در این نوع سفر افراد به دیدن جاذبه های طبیعی می روند که یکی از آنها تالاب ها است.

تالاب بیشه دالان;  جاذبه ای خاص در بروجرد

تالاب‌ها به‌عنوان اکوسیستم‌های ارزشمندی شناخته می‌شوند که به دلیل عملکردهای متنوع، دارای ارزش‌های کاربردی قابل برنامه‌ریزی (اقتصادی، اجتماعی، اکولوژیکی) هستند.

از خدمات و کارکردهای ارزشمند تالاب ها می توان به ذخیره آب و جلوگیری از سیل، تثبیت مواد مغذی، جمع آوری گیاهان و آبزیان، حفاظت از تنوع زیستی و توسعه گردشگری طبیعت، تولید اولیه، تجزیه زباله، شبکه های غذایی، چرخش عناصر و گازهای ذکر شده اشاره کرد.

به منظور استفاده خردمندانه از این اکوسیستم ها، کنوانسیون حفاظت از تالاب ها در 11 بهمن 1350 در شهر رامسر تشکیل شد.

هدف از کنوانسیون رامسر تضمین حفاظت و استفاده خردمندانه از تالاب ها از طریق اقدامات محلی، منطقه ای، ملی و همکاری های بین المللی به منظور دستیابی به توسعه پایدار در سراسر جهان است.

شهرستان بروجرد یکی از شهرستان های استان لرستان است که طبیعت بی نظیری دارد. این شهر در منطقه کوهستانی زاگرس واقع شده و مرکز آن شهر بروجرد است. شهرستان بروجرد از شمال به شهرستان‌های ملایر و نهاوند در استان همدان، از شرق به شهرستان شازند در استان مرکزی، از جنوب با شهرستان دورود، از غرب با شهرستان‌های سلش و دلفان و از جنوب غربی با خرم آباد همسایه است.

علاوه بر این پوشش گیاهی این منطقه شامل انواع مختلفی از گیاهان آبزی است که برخی از آنها بوته های گزنه و علف هایی مانند چوب و طوفان هستند.

همچنین در این تالاب می توان خانواده هایی از جلبک های سبز آبی مانند فیتوپلانکتون و پلانکتون را مشاهده کرد که از مهم ترین آنها می توان به Cladocera، Kupe Puda، Rotifera، Qab Balan، Do Balan و Ekaroze اشاره کرد.

  • نشانی: 15 کیلومتری جنوب شرقی شهر بروذر، جنب روستای چگنیکش

تالاب بیشه دالان;  جاذبه ای خاص در بروجرد

ویژگی های جالب تالاب بیشه دالان

تالاب ها مکان هایی هستند که در همه جای دنیا جای توجه دارند و به دلیل تداوم آب در آنها و فراهم بودن شرایط زندگی، زیستگاه موجودات کوچک و بزرگی مانند دوزیستان، خزندگان و پستانداران هستند.

تالاب بیشه دالان بروجرد زیستگاه پرندگان مهاجر و ساکن بسیاری است که همه ساله در فصل کوچ به این تالاب می آیند و زمستان خود را در آنجا در خنکای مطبوع می گذرانند.

حفاظت از تالاب ها به دلیل اهمیت زیادی که برای محیط زیست دارند ضروری است.

برای رسیدن به تالاب بیشه دالان بروجرد کافی است به دشت سیلاخور در 15 کیلومتری جنوب شرقی بروجرد رفته و به دور از ترس پرندگان را در طبیعت مشاهده کنید. اگر صبور باشید و البته کمی خونسرد باشید، می توانید موجودات دیگری را در اطراف این مرداب ببینید.

وقتی آب موج می زند، احتمالا چیزی در حال حرکت است، قورباغه، ماهی یا شاید حتی مارماهی. در این تالاب می توان لاک پشت های زیبایی را دید که برای نفس کشیدن به سطح آب می آیند. طبیعت همیشه زیبا بوده و اگر بهتر از آن مراقبت کنیم زیبا خواهد ماند.

این تالاب در گذشته حدود 913 هکتار وسعت داشت، اما اکنون تنها 400 هکتار است.

مانند بسیاری از تالاب های دیگر، پرندگان و حیوانات زیادی از جمله مار، اردک، خرگوش، خرچنگ، لاک پشت، حواصیل، گرگ، شغال و سگ آبی در این تالاب زندگی می کنند.

علاوه بر این پوشش گیاهی این منطقه شامل انواع مختلفی از گیاهان آبزی است که برخی از آنها بوته های گزنه و علف هایی مانند چوب و طوفان هستند.

همچنین در این تالاب می توان خانواده هایی از جلبک های سبز آبی مانند فیتوپلانکتون و پلانکتون را مشاهده کرد که از مهم ترین آنها می توان به Cladocera، Kupe Puda، Rotifera، Qab Balan، Do Balan و Ekaroze اشاره کرد.

سپس با وسایل نقلیه عمومی موجود در شهر به این منطقه برسید. اگر می خواهید با ماشین شخصی خود به این منطقه بروید، می توانید از طریق جاده بروجرد – آبسرده – چاگلندی به این منطقه بروید.

تالاب بیشه دالان;  جاذبه ای خاص در بروجرد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا