ایران گردی

تالاب انزلی کجاست؟

تودی تریپ: تالاب انزلی گیلان یا به زبان گیلکی «انزلی سل» یکی از زیباترین و مهم ترین تالاب های آب شیرین طبیعی کشور در جنوب غربی شهرستان بندرانزلی و دریای خزر است. یکی از محبوب ترین مقاصد طبیعت گردی در استان گیلان است. نیلوفرهای آبی، نی و لاله های دریایی منظره ای دیدنی در تالاب ایجاد می کنند که هرگز از آن سیر نمی شوید. قایق سواری، ماهیگیری و تماشای پرندگان از محبوب ترین فعالیت هایی است که می توانید در این منطقه تجربه کنید.

تالاب انزلی; خاص و منحصر به فرد

تالاب یا مرداب به زیستگاهی اطلاق می شود که از ترکیب اکوسیستم های خشکی و دریایی ایجاد می شود. در واقع از نظر زمین شناسی، تالاب ها خلیج هایی هستند که به وسیله شنزار از دریا جدا می شوند و به آنها «تالاب های جزر و مدی» نیز می گویند. برخی از تالاب ها نیز مکان های عمیقی هستند که در اثر حرکت های پوسته زمین به وجود می آیند. بر اساس تعریف کنوانسیون رامسر (کنوانسیون تالاب های با اهمیت بین المللی به ویژه تالاب های زیستگاه پرندگان آبزی)، تعریف تالاب به شرح زیر است:

تالاب انزلی کجاست؟

تالاب ها مناطق باتلاقی، توده های آبی، تورب زمین ها (خزه های قهوه ای متراکم تا سیاه) و توده های آبی طبیعی، مصنوعی، دائمی یا موقت با آب ساکن، روان، شیرین، شور یا لب شور هستند، از جمله آن دسته از آب های دریایی که عمق آب در آنها وجود دارد. کشند ( جزر و مد) زیر نباید بیش از 6 متر باشد.

با ورود به بندر انزلی و پرس و جوی کوچک می توانید مکان های مختلفی را پیدا کنید که پر از قایق شما را به یک گردش پر جنب و جوش دعوت می کنند. کافیست سوار این قایق ها شوید تا شما را به دیدن یک جاذبه دیدنی ببرد. مرداب انزلی یا مرداب انزلی یکی از زیباترین و پرطرفدارترین مقاصد طبیعت گردی در ایران است که زیستگاه بسیاری از موجودات زنده محسوب می شود.

این تالاب به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی که دارد از نظر رطوبت و آب زیاد با هیچ یک از تالاب های ایران قابل مقایسه نیست و تالاب بی نظیری نامیده می شود. شاید شگفتی این تالاب را بیشتر درک کنید اگر بگوییم تالاب انزلی در مسیر رودخانه هایی که به دریای خزر می ریزند قرار گرفته و نقش ایستگاه تصفیه را برای آنها ایفا می کند.

تالاب انزلی کجاست؟

این تالاب یکی از طبیعی ترین تالاب های آب شیرین کشور است و یکی از زیباترین مناظر آبی منطقه به شمار می رود. تالاب انزلی میزبان جزایر زیادی است و دو شهر بندرانزلی و آبکنار در ساحل قرار دارند. شاید بیشتر مردم تالاب انزلی را با لاله های مردابی اش بشناسند. گیاهی که در این تالاب امتداد یافته و چهره ای جذاب به آن می بخشد. نقش این تالاب در رونق گردشگری منطقه و تاثیر اقتصادی آن را نیز نمی توان نادیده گرفت. این بار نگاه دقیق تری به این جاذبه بیندازید. در زیر از ویژگی های این تالاب و چیستی آن می گوییم.

موقعیت تالاب انزلی

بندر انزلی واقع در استان گیلان یکی از بهترین مقاصد گردشگری شمال کشور است که همه ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای بازدید از جاذبه های گردشگری زیبا و طبیعت بکر و منحصر به فرد به آن سفر می کنند. این شهر بزرگترین بندر ایران در کرانه جنوبی دریای مازندران و پرباران ترین شهر ایران است.

تالاب انزلی کجاست؟

یکی از جاهای دیدنی بندرانزلی تالاب انزلی است. تالاب بین المللی در قسمت جنوب غربی سواحل دریای خزر. تالاب انزلی در جنوب غربی شهر بندرانزلی و در حدود 40 دقیقه از شهر رشت واقع شده و از جنوب به خانقاه صومعه سرا، از شرق به پیر بازار، از شمال به شهر انزلی و از غرب به کپورچال و آبکنار انزلی محدود می شود.

تالاب بین المللی انزلی در قسمت جنوب غربی سواحل دریای خزر قرار دارد و برای رسیدن به آن ابتدا باید از طریق جاده رشت – انزلی یا رضوانشهر – انزلی به بندر انزلی بروید. سپس به دنبال قایق هایی باشید که شما را در اطراف تالاب می برند. یکی از جاهایی که می توانید قایق اجاره کنید تعاونی نزار به این آدرس است: انزلی، خیابان تکاوران، پل حیایی، روبروی پمپ بنزین فلاح، تعاونی نزار.

برای رفتن به تالاب انزلی باید به بندر انزلی بروید. این بندر از طریق جاده رشت – انزلی و رضوانشهر – انزلی قابل دسترسی است. در این شهر به راحتی می توانید قایق هایی را پیدا کنید که شما را به تالاب می برند.

تالاب انزلی کجاست؟

یکی از این مکان ها تعاونی نزار است که روبروی پمپ بنزین فلاح قرار دارد که آدرس آن به شرح زیر است:

انزلی، خیابان تکاوران، پل بالا، تعاونی نزار

با وسایل نقلیه عمومی می توانید به این مکان برسید:

اتوبوس

از اتوبوس هایی که در ایستگاه ژاندارمری توقف می کنند استفاده کنید، از این ایستگاه می توانید با کمی درخواست و پیاده روی به محل قایقرانان برسید.

تاکسی ها

تاکسی های تلفنی گزینه دیگری برای رسیدن به قایق ها هستند. علاوه بر اینها تاکسی هایی که از خیابان تکاوران عبور می کنند نیز شما را به مقصد می رساند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا