ایران گردی

تالاب ارواح نوشهر کجاست؟

تودی تریپ: دریاچه ارواح نوشهر یکی از شگفتی های طبیعی و یکی از مناطق بکر شمال کشورمان است.

وجود دریاچه ای محصور در میان درختان و تنه های ضخیم و خشک درختان در این دریاچه منظره ای زیبا، جالب و ترسناک را به وجود آورده است. اگر به عکاسی و سفرهای ماجراجویی علاقه دارید، باید در روزهای مه آلود از این تالاب دیدن کنید.

این دریاچه در بین مردم محلی به دریاچه ممرز معروف است. جنگل های اطراف این دریاچه از بکرترین و زیباترین مناطق جنگلی شمال ایران است که سالانه گردشگران و طبیعت گردان بسیاری را به خود جذب می کند. اما به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات جنگلی و دوری از جاذبه های دیگر این منطقه همچنان بکر و دست نخورده باقی مانده است. اگر علاقه مند به گشت و گذار در این دریاچه بی نظیر و مسیر دسترسی آن هستید، با ما همراه باشید.

تالاب ارواح نوشهر

درختان شکسته، مه و آب باتلاقی این دریاچه فضایی وهم انگیز را در این منطقه ایجاد کرده است و به همین دلیل این جاذبه طبیعی به عنوان یکی از اسرارآمیزترین دیدنی های شمال ایران شناخته می شود. طول این دریاچه حدود 700 متر و عرض آن حدود 300 متر است.

درختان مرزی این بخش سال‌هاست که به دلیل نزدیکی به آب در حال پوسیدگی هستند و علت شکستن درختان در تنه نیز همین است. درختان شکسته با ریشه های بیرون زده از خاک نیز در حاشیه دریاچه ارواح دیده می شود.

تالاب ارواح نوشهر کجاست؟

این منطقه در گذشته دشتی وسیع پوشیده از مرت و توسکا بوده که به مرور زمان و با جاری شدن آب در این دشت به تالابی تبدیل شده است که درختانی از آب بیرون زده اند.

دریاچه ارواح و مناطق جنگلی اطراف آن در فهرست مناطق حفاظت شده شمال ایران قرار دارند. این مناطق از بکرترین و دست نخورده ترین نقاط استان مازندران هستند که در سال های اخیر مورد توجه گردشگران قرار گرفته اند.

دریاچه ارواح و اطراف آن فرصت مناسب و امنی برای رشد و حفاظت از گونه های مختلف جانوری است.

اگرچه از دریاچه ارواح یا ممرز با القاب ترسناک، ترسناک و مرموز یاد می شود، اما این دریاچه یکی از دیدنی ترین جاذبه های طبیعی استان مازندران است.

در مواقعی که مه به بالاترین حد خود می رسد، تصاویر خارق العاده ای در این دریاچه خلق می شود. نام دریاچه ارواح نوشهر در فهرست آثار ملی ایران به چشم می خورد.

دریاچه ممرز یا ارواح به دلیل ساختار جنگلی بکر خود پناهگاه بسیاری از موجودات وحشی است. این دریاچه که توانسته اکوسیستم طبیعی خود را حفظ کند، زیستگاه آبزیانی مانند انواع ماهی و دوزیستانی مانند قورباغه و مار است. در فصول سرد سال، حیوانات وحشی در اطراف دریاچه ارواح پناه می گیرند.

اگر در اطراف دریاچه ممرز قدم بزنید، ممکن است با حیواناتی مانند سگ وحشی، روباه و گراز وحشی مواجه شوید، پس بهتر است در این منطقه به تنهایی قدم نزنید یا پیاده روی طولانی انجام ندهید.

آدرس تالاب ارواح نوشهر

تالاب اروه که به آن دریاچه عروه یا دریاچه مامرز نیز می گویند در 12 کیلومتری شهر نوشهر (یکی از شهرستان های استان مازندران)، در نزدیکی روستای صلاح الدینکا و در 5 کیلومتری شمال روستای چلابر قرار دارد.

این دریاچه 500 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. تالاب ارواح نوشهر حدود 300 متر طول و 700 متر عرض دارد و اطراف آن پوشیده از درختان توسکا و توت فراوان است.

تالاب ارواح نوشهر کجاست؟

طبیعت بکر و دست نخورده مکانی برای کمپ چند ساعته و عکاسی از این مناظر ایجاد کرده است.

طبیعت اطراف دریاچه ممرز به قدری زیباست که غیر از دوستداران طبیعت، هر انسان دیگری در این طبیعت بی نظیر گم می شود. زمین شناسان این تالاب را مربوط به دوره «کرتاسه میانی» تا «کواترنری» می دانند.

وجود درختان پوسیده و خشک شده در این دریاچه، صدای حیوانات وحشی، سر خوردن سایه درختان بر روی سطح آب و گاهی وجود مه در این دریاچه دلیل نامیده شدن این تالاب به تالاب ارواح است. . علاوه بر این به دلیل وجود درخت بومی به نام مامرز در دل این دریاچه به آن دریاچه مامرز نیز می گویند.

در مسیر جاده ونوش که از روستاهای صلاح الدین کالا و ونوش می گذرد به دروازه ورودی منطقه حفاظت شده اطراف دریاچه می رسید.

برای عبور از امنیت نیاز به یک پاس دارید. البته عموم مردم حق ورود دارند. مگر در مواقع خاص که شرایط آب و هوایی مناسب نیست. پس از طی مسافت 15 کیلومتری در جاده خاکی به تابلوی دریاچه ارواح می رسید. می توانید مسیر را با پای پیاده یا با وسایل نقلیه آفرود ادامه دهید.

پیاده روی این مسیر حدود 20 دقیقه تا نیم ساعت طول خواهد کشید. جاده خاکی دریاچه ارواح از میان جنگل های بلند می گذرد و شما را به دریاچه مرزی می رساند. اگر دروازه نگهبان بسته بود، می توانید با نگهبانان تماس بگیرید و از آنها بخواهید که دروازه را باز کنند.

برای ورود به این منطقه، ورودی های تصادفی را از ماشین هایی دریافت می کنند که نظارت ندارند. علاوه بر این، برای راه اندازی خودروی آفرود در این منطقه باید از محیط زیست مجوز بگیرید.

  • آدرس دریاچه ارواح: استان مازندران، نوشهر، روستای صلاح الدین کالا، دریاچه مامرز یا عروه

تالاب ارواح نوشهر کجاست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا