ایران گردی

تاریخچه قلعه صلصال لیسار

تودی تریپ: قلعه سلسال قلعه ای بر فراز کوه روستای کالا بین در 1 کیلومتری لیسار و از دیدنی های تالش است.

بنای اولیه قلعه مربوط به دوران ساسانیان و قبل از اسلام بوده است، اما اوج استفاده از این قلعه در زمان ظهور اسماعیلیه بوده و آخرین بازسازی قلعه در اوایل دوره صفویه بوده است.

قلعه صلصال بر روی صخره ای به ابعاد 50*40 متر مربع ساخته شده و دارای دو قسمت بیرونی و اندرونی است، قسمت بیرونی قلعه محوطه نسبتاً وسیعی است که با سنگ های رودخانه ای ساخته شده است، قسمت داخلی شامل ارگ، محل سکونت خط کش آن زمان، انبار آب، امنیت، سرویس های بهداشتی، شبکه آبرسانی و دروازه اصلی آن.

آشنایی با قلعه سلسال لیسار

در اکثر سازه های قلعه های باستانی و باستانی چاه یا چشمه ای در نظر گرفته شده است تا ساکنان از نظر آب دچار مشکل نشوند.

از این قلعه ها جدای از کاربری نظامی، برای اسکان فرمانداران و فرماندهان شهرها نیز استفاده می شد.

قلعه صلصال تالش با دو منظر گردشگران را به خود جذب می کند، اول به دلیل ارزش تاریخی بالا و دوم اینکه قلعه صلصال در تالش قرار دارد و طبیعت گردان زیادی نیز جذب آن می شوند.

تاریخچه قلعه سلسال لیسار

این قلعه قدمتی بسیار کهن دارد که به بیش از 1000 سال می رسد و قدمت آن به دوره سلجوقیان می رسد و همانطور که گفته شد یکی از قلعه های باستانی و ارزشمند استان گیلان است.

موقعیت قلعه صلصال در روستای قلعه دوش لیسار که یکی از روستاهای اطراف تالش است می باشد.

ارتفاع این قلعه از سطح زمین 100 متر است که 500 متر مربع از مساحت روستای لیسار را به خود اختصاص داده است.

در اطراف قلعه صلصال آبهای روانی وجود دارد مانند چشمه های حاج آقا بلاغی و آقا دبلغی که چشمه های بسیار معروف و پرآب تالش هستند.

در این قلعه علاوه بر لذت بردن از آب و هوا و بازدید از بنای باستانی، می توانید منظره دشت سر سبز و دریای خزر را نیز تماشا کنید.

پس از بازدید سید محمد بهشتی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، این قلعه زیبا به کمیته ملی ثبت جواهرات ارائه شد و در تاریخ 19 خرداد 1381 در فهرست میراث فرهنگی و ملی ایران به ثبت رسید. شماره 8780

برخی از باستان شناسان دلیل نامگذاری روستا به قلعه دوش لیسار را موقعیتی می دانند که این روستا نسبت به قلعه صلصال دارد که گویی از دور قلعه را به دوش می کشد.

علت نامگذاری این قلعه از سازنده آن است که صلصال نام دارد و مدتی در این منطقه حکومت کرده است.

صلصال کجاست؟

نشانی: گیلان، 15 کیلومتری شهر تلاش، لیسار، قلعه صلصال

دسترسی: قلعه صلصال در شهر لیسار، شهری در مسیر جاده تالش به آستارا در نزدیکی شهر تالش قرار دارد.

تاریخچه قلعه سلسال لیسار

رسیدن به آنجا کمی سخت است زیرا در بلوار اصلی شهر فقط یک تابلو برای یافتن قلعه وجود دارد.

توجه داشته باشید که جاده منتهی به قلعه سیاه و کمی ناهموار است.

برای رسیدن به قلعه از جاده تالش به سمت آستارا بروید و بعد از حدود یک کیلومتر به لیسار می رسید و برای دیدن قلعه به منطقه قلعه دوش بروید.

می توانید ماشین خود را در نزدیکی قلعه پارک کنید.

این قلعه با اصول مهندسی بسیار دقیق ساخته شده و به دلیل وضعیت طبیعی صخره و محیط از موقعیت استراتژیکی برخوردار است.

این قلعه به گونه ای ساخته شده بود که ساکنان آن از همه جهات به اطراف اشراف کامل داشتند.

ارگ قلعه بر فراز تپه قرار دارد و فقط دیوارهای آن باقی مانده است. این احتمال وجود دارد که این قلعه در 2 طبقه ساخته شده باشد که طبقه همکف دارای 4 اتاق بوده و به دلیل ریزش طبقات پایین پر شده است.

همچنین این احتمال وجود دارد که قلعه در گذشته حصار دومی داشته است که برای اثبات این ادعا نیاز به ردیابی و تحقیقات بیشتری است.

بقایای زغال چوب حکایت از آتش سوزی در قلعه دارد، همچنین آجرهای سفالی در سقف طبقه اول قبل از تخریب استفاده می‌شده است و بقایای دیوارهای اتاق‌های کنار ارگ نشان می‌دهد که این قلعه در دوره‌ای برای مصارف نظامی استفاده می‌شده است. و سپس گروهی در آن ساکن شده و کاربری مسکونی پیدا کرده اند.

تاریخچه قلعه سلسال لیسار

قلعه لیسار دارای دو قسمت است که قسمت بیرونی آن محوطه نسبتاً وسیعی را در بر می گیرد و با دیواری حائل از زمین های اطراف جدا می شود.

دیوار بیرونی از سنگ قرمز رودخانه ای و تقریباً یک دست بود که امروزه از بین رفته و تنها بقایای این سنگ ها به صورت توده های عظیم دیده می شود.

قسمت دوم قلعه قسمت داخلی آن است که روی صخره ای قرار داشت و اکنون چیزی از آن نیست.

قسمت شرقی بنا دارای دو در پشت به پشت و ورودی ارگ نیز دارای طاق هلالی شکسته است و مخزن قلعه در خارج از ارگ و داخل بارو اصلی و در قسمت شمال شرقی ساخته شده است. ارگ

به طور کلی مصالح این قلعه از سنگ، ساروج و آجر تشکیل شده است و استفاده از مصالح سنگی برای پی و آجرهای به کار رفته در دیوارها نشان از درایت معماران این بنا دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا