ایران گردی

تاج کیانی؛ از با ارزش‌ترین تاج شاهی ایران چه می‌دانیم؟

سلام جدید – خدمات توریستی: پس از فروپاشی سلسله ساسانی، تا سال ها شاهد پادشاهی ایران نبودیم و ایران تحت کنترل خلافت اسلامی بود. پس از ظهور کم کم سلسله های ایرانی، مدت ها طول کشید تا حکومتی مقتدر در ایران به وجود آمد.

در تمام این سال‌ها سلسله‌های مختلف مانند آل بویه یا ایلخانیان، ظاهراً هر کدام شکل تاجی بر سر پادشاهان خود داشتند. تاج ها و نیم تاج هایی که امروزه اثری از آنها باقی نمانده است.

صفویان اولین حکومتی بودند که بر ایران پس از اسلام حکومت کردند و حکومت ملی را تأسیس کردند. صفویان کلاه کزل باش با قله قرمز و پارچه سفید دور آن بر سر می گذاشتند. تاج شاه صفوی نیز همین کلاه بود با این تفاوت که طوق شاهی و نگینی به آن وصل می شد. سرپوش سلطنتی شاهان صفوی «تاج سعادت» نیز نامیده می شد. تاج آبادانی صفویه اما چندان تاج نبود و صفویان آن را تاج به معنای متعارف نمی دانستند و تاج نمی گذاشتند.

شاه طهماسب اول و تاج سعادت

شاه طهماسب اول و کلاه کزل که بر سرش شاه می شود

نادرشاه افشار تاجی به سبک باستانی بر سر گذاشت و تاج شاه ایران را احیا کرد، هرچند امروزه اثری از این تاج نیست.

تاج کیانی فتعلیشاه; ارزشمندترین تاج قاجاریه

با روی کار آمدن قاجارها، آقا محمدخان تاج کیانی مخصوص خود را بر سر گذاشت. سبک طراحی این تاج تلفیقی از سنت های صفویه و پیش از اسلام است. ساختاری بیضی شکل دارد و بدنه آن از مس است. بالای تاج سوراخی وجود دارد و تزیینات امروزی بدنه تاج شامل میناهایی است که مدتها پس از تاجگذاری در اصفهان بر روی آن زده شده است. احتمالاً این تاج ابتدا با سنگ‌های قیمتی و مروارید تزیین شده و سپس این زیورآلات برداشته شده تا بر تاج خاقان بزرگ فتحعلی شاه قاجار گذاشته شود.

تاج سلطنتی آقا محمد خان قاجار

تاج سلطنتی آقا محمد خان قاجار

تاج کیانی به احتمال زیاد در سال 1212 ه. به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شد. تاج کیانی در اصل از چهار قسمت سربند، بشقاب مرواریدی، چندین کنگره و کلاه مخملی ساخته شده بود. در سه قسمت اول، سنگ های قیمتی در قاب های فلزی لوزی یا مثلثی قرار گرفته اند. هر قاب پشتی دارای زواید صورتی است و کاملاً صاف است تا حدی که حتی به شکل خود تاج منحنی نمی‌شود.

فتحعلی شاه قاجار با تاج کیانی

فتحعلی شاه قاجار با تاج کیانی

تاج کیانی با الماس، زمرد، یاقوت و مروارید تزئین شده است. در این تاج علاوه بر کلاه مخملی جگری که پایه اصلی کلاه است، نزدیک به 1800 مروارید، زمینه سفید برای دانه های سبز زمردی و یاقوت قرمز رنگ وجود دارد که رنگ های پرچم ایران را به یاد می آورد. ارتفاع تاج بدون لبه 32 سانتی متر و قطر پایه آن 19.5 سانتی متر است.

تاج کیانی;  از ارزشمندترین تاج ایران چه می دانیم؟

نمایی از تاج کیانی در موزه

قاب ها و مرواریدها با روبان روی پارچه دوخته می شوند. طاق‌های خاتم‌کاری که در سمت چپ تاج به هم می‌رسند و به یاقوتی رنگارنگ ختم می‌شوند، به کلاه دوخته می‌شوند، در واقع به نظر می‌رسد که تاج با تکه‌هایی از نخ و ریسمان نصب شده است. بیست و یک نیزه زمرد منحنی که در قطعه بزرگتر دیده می شود از گنبدی که از زمرد خشن ساخته شده است منشعب می شود و بیش از نیمی از آن در عکس مشخص نیست. پشت این گنبد میناکاری شده است. گنبد به دو میله عمودی بسته شده است که به داخل میله ها می رود. به نظر می رسد این ایستگاه ها در ابتدا برای پر کردن ساخته شده اند.

در لایه دوم، یازده الماس از براکتی که خود از الماس ساخته شده است، بلند می شود. وزن دانه های این گیره زمرد 80 قیراط است. در دو طرف این یقه آویزهای زمرد و الماس و زیر آن یک گردنبند الماس تعبیه شده است. یقه با زنجیر ظریف طلایی که به بندهای الماس ختم می شود به کلاه وصل می شود. شاید در گذشته میله هایی بوده که این طوق را به خود تاج متصل می کرده است که امروزه مشهود نیست.

در روایات آمده است که گنبد لعلی که بر روی تارک کلاه تاج قرار دارد، زمانی زیر بخشی از تاج و تخت سلطنتی اورنگ زیب، سلطان مغول بوده و نادرشاه آن را با غنایم دیگری به ایران آورده است. پس از مرگ نادر، این گوهر به شاهرخ نوه نابینا تحویل داده شد و شاهرخ پس از شکنجه های فراوان آن را به آغا محمدخان قاجار سپرد.

همانطور که گفته شد این تاج اولین تاجی است که از زمان ساسانیان به این شکل و با این درجه از دقت و تجمل ساخته شده است.

عکسی که در زیر می بینید اولین عکسی است که توسط تاج کیانی گرفته شده است. آنتوان سوریوگین گرجی در اواسط دهه 1870. او از تفلیس به تهران آمد و اولین آتلیه عکاسی تجاری را در خیابان علاءالدوله تأسیس کرد. آتلیه عکاسی او از همان ابتدا مورد توجه و اعتماد دربار قاجار قرار گرفت. این عکس از تاج اولین عکس حرفه ای است که توسط یک عکاس گرجی گرفته شده است.

اولین عکس تاج کیانی

اولین عکس تاج کیانی

اسناد موجود در خزانه سنگهای ملی ایران توسط تیم کانادایی در سال 1347 هجری شمسی جمع آوری شد. با دقت بررسی شد. طبق این اسناد، یقه جلوی این تاج برای مراسم تاجگذاری مظفرالدین شاه در سال 1275 هجری قمری مورد استفاده قرار گرفته است. انجام شده.

مظفرالدین شاه از این تاج برای مراسم رسمی استفاده می کرد و در بیشتر موارد از کلاه جلویی که دریا نور روی آن قرار داشت استفاده می کرد.

    تاج کیانی بر سر مظفرالدین شاه

تاج کیانی بر سر مظفرالدین شاه

این یقه با زنجیر و سنجاق طلایی به قسمت مخملی تاج چسبانده شده است و تا کنون باقی مانده است.

    تاج کیانی بر سر محمد شاه قاجار

تاج کیانی بر سر محمدعلی شاه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا