ایران گردی

بیستون؛ داستان‌های پنهان در خزانه سنگی تاریخ

تودی تریپ: نام بیستون در اصل «باغستان» بوده که از دو کلمه «باغ» به معنای خدا و «ستان» به معنای مکان و سرزمین تشکیل شده است. این دو کلمه در کنار هم به معنای جایگاه خدایان است. (کلمه باغ در اسم بغداد نیز به کار می رود و این کلمه نام خداست).

بعدها کلمه بیستون در زبان پهلوی به «باخستان» و سپس «باخستان» تغییر یافت. در سده های نخستین ورود اسلام به ایران، این واژه همان بهستون بود و به مرور زمان به بیستون تبدیل شد.

کتیبه بیستون از دو بخش تشکیل شده است. نقش برجسته ها و کتیبه ها. کتیبه و نقش برجسته بیستون یکی از مهم ترین و مشهورترین اسناد تاریخی جهان به شمار می رود و توصیف کننده پیروزی داریوش بزرگ (داریوش اول هخامنشی) بر گومت مغ است.

بیست؛ یک سند تاریخی مهم جهان

بیستون یکی از مهم ترین و ارزشمندترین مکان های عتیقه در کشور و حتی جهان است. این منطقه به طول 5 کیلومتر و عرض 3 کیلومتر در نواحی شرقی استان کرمانشاه قرار دارد.

بیستون یکی از برترین مقاصد تاریخی جهان است که در سال 2005 به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

بیست؛  داستان های پنهان در گنجینه سنگی تاریخ

در دوره تاریخی بیستون آثار ارزشمندی از دوران پیش از تاریخ ایران تا دوران اسلامی وجود دارد. آثاری که از این تعداد 28 اثر در ثبت ملی ثبت شده که برای کشور بی نظیر است. این سایت در 30 کیلومتری شهر بزرگ کرمانشاه قرار دارد و برای بازدید از آن باید به این شهر سفر کنید.

بیستون مجموعه ای از آثار دوران پیش از تاریخ تا دوران اسلامی است. آثاری چون کتیبه جهانی داریوش بزرگ، مجسمه هرکول، بقایای سد و پل ساسانی، سراب بیستون، بناهای ایلخانی، بناهای صفوی، غارهای باستانی، نقش برجسته گودرز دوم و بلاش، کاروانسرای شاه عباسی. و غیره که در کنار هم از غنی ترین و معتبرترین مکان های تاریخی جهان هستند.

شاید دلیل گردآوری این همه آثار از دوران های مختلف تاریخی در یک مکان، قداست زیادی باشد که سال هاست کوه بیستون در میان نیاکان ما داشته است.

کتیبه داریوش یکی از معتبرترین اسناد تاریخی جهان است. این کتیبه شرح پیروزی درویش بزرگ بر گومات مغ است.

بیست؛  داستان های پنهان در گنجینه سنگی تاریخ

نقش برجسته داریوش اول در ارتفاع 100 متری از سطح زمین و بر روی صخره های کوه بیستون حجاری شده است. کتیبه داریوش 6 متر طول و 2.30 متر عرض دارد و در کنار آن نقش برجسته ای به ارتفاع 1.78 متر در دل کوه حک شده است.

کتیبه بیستون داستان اولین سال سلطنت داریوش بزرگ و پیروزی بر گومت مگ را به زبان خودش و به سه زبان بیان می کند.

در واقع داروش قصد داشت سختی ها و داستان هایی را که در زمان روی کار آمدن برایش پیش آمده و ناآرامی هایی که سرکوب کرد به دنیا بازگو کند. نقش برجسته داریوش با هیئت همراه نیز در کنار این کتیبه تاریخی نقش بسته است.

در این نقش برجسته، داریوش لباس مجلل ایرانی بر تن کرده و تاج تاجی بر سر دارد. او به نشانه قدرت و اقتدار خود، پای چپ خود را بر سینه ماگ گئومات گذاشته و گئومات نیز گدایی می کند. پشت سر داریوش 9 اسیر هستند که با طناب بسته شده اند.

بیست؛  داستان های پنهان در گنجینه سنگی تاریخ

این اسیران در واقع همان کسانی هستند که پس از مرگ بردیا به دروغ خود را شاه ایران نامیدند و قیام کردند. در تمام نقاط این نقش برجسته و همچنین روی کتیبه آن نقش اهورامزدا به چشم می خورد که نشان از توحید بزرگ طب او دارد.

کاوش در مجموعه تاریخی Beeston

مجموعه بیستون کرمانشاه شهرت جهانی دارد و یکی از معدود مکان‌هایی در ایران است که نام آن در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

غارها، کتیبه ها، سراب ها و چندین مکان دیگر در بیستون ارزش فرهنگی، تاریخی و طبیعی زیادی دارند.

جدا از همه چیزهایی که در مورد بیستون ذکر شد، فقط تماشای این سریال برای همه جذاب و دوست داشتنی است.

مجموعه بیستون مملو از زیبایی های طبیعی و تاریخی است.

علاوه بر کتیبه معروف این مجموعه، بازدیدکنندگان می توانند مجسمه هرکول، سراب بیستون، تصویر پادشاه اشکانی به نام بلاش، فرهاد تارس، کاخ ساسانی، غار شکارچیان، مر تاریک، مر هریل، مر آفتاب را مشاهده کنند. تپه نادری، خرابه های گورستان، استحکامات تاریخی مدفون، نقش برجسته گودرز و داریوش، مقدسات و معابد، بقایای پل، سد و دیگر بناهای ساسانی، کاروانسرا و بناهای ایلخانی، پل بیستون. ، تقدیم شیخ علی خان زنگنه و چند جای دیگر.

بیست؛  داستان های پنهان در گنجینه سنگی تاریخ

مکان هایی که برای توصیف تک تک آنها ساعت ها طول می کشد.

با وجود زیبایی و اهمیت تاریخی فراوان مجموعه تاریخی بیستون، بازدید از این مکان با پرداخت هزینه ای بسیار ناچیز امکان پذیر است. این مجموعه به قدری بزرگ است که بازدید از تمام قسمت های آن در یک روز امکان پذیر نیست. بنابراین پیشنهاد می کنیم مکانی را در نزدیکی بیستون برای اقامت خود اجاره کنید تا بتوانید حداقل دو روز را برای بازدید از آن وقت بگذارید.

به دلیل آب و هوای کوهستانی و سرد کرمانشاه، این شهر معمولا تابستان های خنک و زمستان های بسیار سردی را تجربه می کند. به همین دلیل بازدید از مجموعه بیستون از ابتدای سال تا اواسط پاییز توصیه می شود.

البته اگر به دنبال بهترین ماه برای سفر هستید، ما ژوئن را پیشنهاد می کنیم. زمانی که میانگین دمای هوا در حدود 25 درجه سانتیگراد باشد، بسیار راحت و دلپذیر است. علاوه بر این طبیعت استان کرمانشاه و مجموعه بیستون نیز پس از خرداد و تا پایان شهریور ماه به اوج زیبایی خود می رسد.

بیست؛  داستان های پنهان در گنجینه سنگی تاریخ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا