ایران گردی

بکرترین روستای کهکیلویه و بویر احمد

تودی تریپ: روستای مارین یکی از دیدنی های گچساران است. این روستای زیبا با طبیعت بکر و جاذبه تاریخی پیش از اسلام یکی از روستاهای هدف گردشگری استان کهکیلویه و بویراحمد است.

موقعیت روستای مارین

اگر از جاده قدیم دهدشت به سمت گچساران شروع کنید، در عرض یک ساعت به منطقه کوه دیل می رسید. کمی قبل از روستای دیل جاده ای کوهستانی در سمت چپ وجود دارد که از میان تپه ها و جنگل بلوط می گذرد و به دامنه کوه هامین (هومی) می رسد که روستای مارین با باغ های فراوان در آن روزگار می گذراند. قلب تنگه

روستای مارین یکی از دیدنی های استان کهگیلویه و بویراحمد است و در 36 کیلومتری شمال شهر گچساران و 198 کیلومتری جنوب شرقی یاسوج قرار دارد. این روستا از شمال به کوه دلیگنج، از شرق به کوه خامی و از جنوب غربی به کوه دیل محدود می شود. ارتفاع این روستا از سطح دریا 1080 متر است. آب و هوای مارین در بهار و پاییز معتدل و مطبوع، در تابستان نسبتاً گرم و در زمستان سرد و خشک است. رودخانه شاه بهرام از شمال شرقی روستا می گذرد.

بکرترین روستای کهکیلویه و بویراحمد

یکی از مواردی که جذابیت روستاها را برای جذب گردشگر افزایش می دهد این است که محیط تاریخی آنها را بشناسیم، در رکاب چه کسانی قدم خواهیم گذاشت؟ روستای مارین یکی از روستاهای تاریخی ایران است. راه شاهی شوش به تخت جمشید و بیشاپور (در دوره هخامنشیان) از 7 کیلومتری این روستا می گذشت. قرار گرفتن روستای مارین در سوق الجیشی در دوران هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان منجر به ساخت قلعه های رهبانی متعددی در حوزه نفوذ آن شد.

جاذبه های گردشگری روستای مارین

در دو طرف روستا، دیوارهای سنگی مرتفع با درختان سرسخت که گویا جایی بهتر از شکاف صخره ها برای زندگی پیدا نکرده اند، سرانجام به کوه هامین می رسند. قله ای که در گرمای جنوب هم کلاه برفی را بر نمی دارد. اما مارین، آن بهشت ​​زیبای جنوبی، در سایه دیوارهای بلند این قله، به دور از چشمان سوزان آفتاب، روز به روز باغ هایش را به برکت چشمه ها گسترده می کرد، به طوری که از ته ده پیش می رفت. تا مرز جنگل بلوط و در 3 شاخه تنگه تا دهانه چشمه.

بکرترین روستای کهکیلویه و بویراحمد

مارین با آب و هوای مساعد و چشم اندازهای شگفت انگیز مکانی مناسب برای گردشگران و مسافران در فصل تابستان و فصل گرما می باشد. شرایط آب و هوایی، نوع معماری و بافت تاریخی و زیبای این روستا باعث شده تا مردم و گردشگران آن را دومین ماسوله جنوب بنامند. جوشش دریا از دل زمین می جوشد که خواص معدنی نیز دارد; علاوه بر این وجود باغ های زیبا و خیابان های بکر فراوان در کنار روستای مارین ایجاد کرده است.

روستای مارین به دلیل داشتن شرایط اقلیمی مناسب و مناظر طبیعی منحصر به فرد، همه ساله گردشگران و طبیعت گردان بسیاری را به خود جذب می کند. استقرار روستا در میان دره ای محصور در ارتفاعات، چشم اندازهای جدیدی را برای ادغام زندگی انسان و طبیعت ایجاد می کند. این ارتفاعات جنگلی در فصل بهار و تابستان یک تفرجگاه عمومی برای روستاییان و گردشگران است. چنار در منطقه «مارین» با ارتفاع 100 متر در مجاورت درختان میوه و خانه های کوچک پلکانی، منظره زیبایی را برای گردشگران ایجاد می کند.

بکرترین روستای کهکیلویه و بویراحمد

پوشش گیاهی و جانوری منطقه با انواع گیاهان دارویی، گل همیشه بهار و بنفشه و حیوانات وحشی و پرندگانی مانند گرگ، روباه، خرگوش، قوچ، میش، گراز، شاهین و کبک از دیگر جاذبه های طبیعی روستاست. حاشیه سد کوتسار از دیگر جاذبه های گردشگری روستای مارین است. دریاچه پشت این سد که در 17 کیلومتری روستای مارین قرار دارد، ظرفیت مناسبی برای ساماندهی ورزش های آبی دارد.

مهمترین اثر مذهبی روستای مارین بقعه امامزاده حمیده خاتون از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است. مقبره این امامزاده بسیار ساده است. مردم روستا نذورات خود را به امامزاده حمیده خاتون تقدیم می کنند و مهمانان با ورود به روستای مارین به آستان متبرکه این آستان متبرکه مشرف می شوند. صحن امامزاده با نمای شرقی به چشمه و باغ و جنگل رویایی است.

فرهنگ و آداب و رسوم مردم ماری

مردم روستای مارین اعیاد ملی و مذهبی مانند نوروز، فطر، قربان و غدیر را جشن می گیرند و در ایام محرم و رحلت ائمه عزاداری می کنند.

بکرترین روستای کهکیلویه و بویراحمد

مهمترین مراسم ویژه در این روستا مراسم کوسه گلین است که در فصل زمستان و در زمان خشکسالی برای درخواست باران برگزار می شود. سرنا، دال و ناکا از سازهای رایج در موسیقی روستای مارین هستند. این سازها با صداها و آوازهای محلی در مراسم مختلف همراهی می کنند. رقص های زیبای محلی در مراسم عروسی اجرا می شود. از معروف ترین بازی های روستا می توان به بازی کلکل برد، هفت سنگ، گارنا من کیش، فربجک، ترکه بازی، چوگو و بره قاضی اشاره کرد.

لباس محلی مردان در این روستا شلوار و پیراهن، ژاکت، کلاه نمدی، روسری، دوال (کمربند)، زنار و چوب پنبه است. کفش های مردانه معمولا گیوا، گالش و کفش هستند. پوشاک زنان روستایی دارای طرح ها و رنگ های متنوع و زیبایی است و شامل دستمال لاکی یا چارقد لاکی مشکی، لک، دستمال دور سر، دلک (ارهالیک و کت زنانه)، جومه (پرچین و پیراهن بلند) است. ، عمامه ، مناگیر (دستبند .) و چادر است. کفش معمولی برای زنان کف پا، کفش و لباس است.

رسم ما ایرانی ها این است که به هر کجا که سفر می کنیم سوغاتی ببریم و در این راستا عزیزانمان را فراموش نمی کنیم و همیشه به دنبال خرید سوغاتی برای آنها هستیم.

بکرترین روستای کهکیلویه و بویراحمد

تولید صنایع دستی و پارچه های پشمی در بین دهقانان و عشایر منطقه رایج است. انواع گلیم، قالی، قالیچه و تیوب از مهم ترین صنایع دستی و هنرهای مردم روستای مارین است. از معروف ترین سوغاتی های روستای مارین می توان به بافندگی، انار، رب انار، کره، ماست، روغن، پنیر و دوغ محلی اشاره کرد و تولید بن فقط در انحصار مردم این روستاست (بن پس از چند سال). ، مرحله پخت از میوه های درخت کوه بنه بدست می آید) آش کارده، آش دوغ، شیربرنج، چگن و نان تیری از غذاهای محلی معروف و لذیذ این روستا هستند.

منبع: کجارو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا