ایران گردی

بکرترین روستای هرمزگان کجاست؟

تودی تریپ: شاید خود گشت و گذار در روستای شمیل نیاز به یک روز کامل داشته باشد، روستایی بکر و کمتر شناخته شده که به دلیل موقعیت جغرافیایی بسیاری از دولت ها دژ دفاعی در آن ساخته اند.

آب انبار شمیل، قلعه شمیل، چشمه آبگرم، آبشار نیان و گنبد سرخ از جاذبه های شمیل در بندرعباس هستند.

روستای شمیل; بکرترین روستای هرمزگان

شمیل روستایی بکر و یکی از جاهای دیدنی استان هرمزگان است. این منطقه از نظر جغرافیایی در نقطه ای قرار دارد که بسیاری از دولت ها برای حفاظت از مرزهای خود دژهای نظامی ساخته اند.

امروزه یکی از همین قلعه ها یکی از دیدنی های مهم تاریخی روستای شمیل به شمار می رود که رازهای بسیاری را در خود پنهان می کند. شمیل جاذبه های طبیعی زیبایی نیز دارد.

روستای تاریخی شمیل متعلق به دوران قبل از ورود اسلام است. متأسفانه علیرغم وجود نشانه های پیش از اسلام که زندگی در این منطقه را ثابت می کند، اطلاعات دقیقی از این دوران در دست نیست و تنها ردپایی از آن در برخی آثار تاریخی یافت می شود.

شواهد نشان می دهد که در گذشته که بندرعباس به بندر همبرون معروف بود عده ای در شمیل زندگی می کردند.

در آن زمان انگلستان و پرتغال کنترل سیاسی بر بندرعباس داشتند و شاه عباس صفوی در ایران حاکم بود.

بکرترین روستای هرمزگان کجاست؟

او که قصد داشت بندرعباس را با لشکری ​​انبوه به ایران بازگرداند، از مرکز حکومت خود به سمت شمیل حرکت کرد.

بر اساس روایات تاریخی، شاه عباس صفوی از سمت کرمان وارد دشت شمیل شد و از منطقه ای که امروز به نام ده شیخ دنه (از بخش مرکزی شهرستان لامرد در استان فارس) معروف است، گذشت.

او از ترس اینکه در بازگشت پس از جنگ، راهنمایان خود را از دست بدهد، در حالی که به سمت این منطقه حرکت می کرد، جاده را با چوب علامت گذاری کرد.

شاه عباس با رسیدن به منطقه شمیل، آنجا را دشتی سرسبز و وسیع و مردمان دانا و توانا یافت و تصمیم گرفت شب را در همان منطقه بگذراند.

او دستور داد تا بزرگترین بار در دشت شمیل راه اندازی شود. این دشت سپس به دستور شاه عباس «شاه میل» نام گرفت.

لباس محلی زنان شمیل، پوششی از خیاطی ساده و پارچه های نخی رنگ شده که شامل شلوار، پیراهن، چادر و شال است.

شلوار زنانه شلوار پولک دار بود، شلوار خوشی و بداله نیز نوعی کلاه برای زنان بود که برای روسری استفاده می شد. علاوه بر لخ از جلبیل خوسی، لیسی و چادر استفاده شد.
برای پوشاک مردانه نوعی شلوار وجود داشت که به لنک معروف بود و به جای کلاه از دستمال استفاده می کردند که امروزه کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

بکرترین روستای هرمزگان کجاست؟

فاصله شمیل – بندرعباس

شمیل منطقه ای بکر در استان هرمزگان از توابع بخش مرکزی بندرعباس است که در شمال شرقی استان بین میناب و بندرعباس و در 80 کیلومتری مرکز استان که هم مرز است قرار دارد. قسمت احمدی از شمال، تخت و قاضی کالا از غرب و شهرستان رودان و امتداد رودخانه و قسمت جنوبی منطقه شمیل نیز به شهرستان میناب و خلیج فارس منتهی می شود.

از جاذبه های گردشگری شمیل می توان به سد بزرگ شمیل نیان، قلعه تاریخی شمیل، آبشار نیان در نزدیکی شمیل، نخلستان و رودخانه و مناظر طبیعی و زیبای آن اشاره کرد. شغل اکثر مردم منطقه شمیل کشاورزی و دامداری است.

قلعه شمیل، حمام گلم، آبشار نیان و آب انبار شمیل (در روستای نیان)، گنبد سرخ و زیارتگاه شاه مظفرالدین (در چاه خارگ، دهستان شمیل)، امامزاده شمازی‌الدین و خواهرش از مکان‌های دیدنی این منطقه هستند. .

شمیل یکی از دیدنی های بکر استان هرمزگان محسوب می شود که در شمال شرقی این استان در ارتفاع 67 متری قرار دارد.

این منطقه از توابع مرکزی شهر بندرعباس است و در 80 کیلومتری شهر بندرعباس قرار دارد.

بخش شمیل از شمال با بخش احمدی و از غرب با بخش تخت و قاضی کالا همسایه است و از جنوب به شهرستان میناب منتهی می شود.

در شرق شمیل دهستان، بخش رودخانه ای بخش رودان قرار دارد.

بکرترین روستای هرمزگان کجاست؟

ولسوالی شمیل شامل روستاهای زمین سنگ و سرزه شمیل و روستاهای سهرابی و چاه خارگ در دهستان حسن لنگی و بخش شمیل قرار دارند.

برای سفر به شمیل کافی است به بندرعباس و اتوبان شهید رجایی برسید. پس از طی حدود 10 کیلومتر در این بزرگراه، باید وارد جیرفت، کنهوج جنب جاده بندرعباس (جاده 94) شوید. بعد از 55 کیلومتر (40 دقیقه) یک دوربرگردان وجود دارد که شما را در جهت مخالف جاده می برد. چند متر بعد از دوربرگردان مسیر خود را به سمت جاده شمیل و نیان تغییر دهید و با ورود به این جاده پس از 15 کیلومتر (20 دقیقه) به روستای شمیل خواهید رسید.

نشانی: استان هرمزگان، شهر بندرعباس، بخش شمیل، بخش شمیل، 80 کیلومتری شمال شرقی شهر بندرعباس به سمت میناب

این روستا در شمال شرقی استان بین میناب و بندرعباس و در 80 کیلومتری مرکز استان قرار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا