ایران گردی

بوستان ساحلی بوکان؛ محلی خاص برای تفریح

تودی تریپ: بوکان شهری تاریخی با آب و هوای معتدل و بزرگترین شهر جنوب استان آذربایجان غربی است. یکی از تفرجگاه های بوکان، «پارک ساحلی» این شهر است که در قسمت غربی آن ساخته شده است.

شهر بازی ها، زمین ورزشی بزرگ، پیست اسکیت و نخلستان های وسیع درختان در این پارک ساحلی از جمله ویژگی های مطلوب آن است که به مکانی دلپذیر برای پذیرایی از خانواده های محلی و سایر مسافران تبدیل شده است. علاوه بر این رودخانه سیمینه که در نزدیکی و مجاور این پارک ساحلی قرار دارد، چشم انداز و مناظر زیبایی را ایجاد کرده است.

درباره شهر زیبای بوکان

در طول پنجاه سال شمسی تحقیقات باستان شناسی زیادی در شهر بوکان انجام شد و تپه کلاچی به عنوان معروف ترین اثر بوکان مشخص کرد که شهر بوکان دارای تاریخی کهن است. اما این ثبت باستانی نه با نام امروزی بوکان، بلکه با نام های دیگری در منابع کهن بوده است. کاوش های تپه کلاچی نشان می دهد که قدمت این تپه به حدود 3 هزار سال قبل از میلاد می رسد. در دوره اشکانیان و ساسانیان از بوکان به عنوان پایگاه استفاده می شد. وجود آتشکده های زرتشتیان در شهر گویای این واقعیت است.

پارک ساحلی بوکان;  مکانی خاص برای سرگرمی

در این شهر دو کتیبه مربوط به این دوره ها وجود دارد که یکی از آنها مربوط به پسر اورارتو است. بوکان بعد از اسلام نیز مورد توجه قرار گرفت. در زمان صفویه در منابع آمده است که رستم آقا سلف جلال طالبانی از ظلم شاه عباس صفوی به این شهر گریخت و شهر را بنا کرد.

در مواردی برخی منابع به حضور فرمانروایان مغول در این شهر و حکومت آنان اشاره کرده اند. یکی از فرمانروایان معروف بوکان سیف الدین بود که ساخت قلعه سردار را به او نسبت می دهند. در دوره پهلوی شهر بوکان شهرداری داشت و می توانست کرسی مجلس را به خود اختصاص دهد.

موقعیت جغرافیایی این شهر سیزده استان شمالی و جنوبی ایران را به هم متصل کرده و با کردستان عراق ارتباط زمینی دارد. موقعیت جغرافیایی ممتاز و ایمنی نسبی راه ها، بوکان را به مرکزی در جنوب و جنوب غربی دریاچه ارومیه تبدیل کرد. این شهر به دلیل قرار گرفتن در مسیرهای ارتباطی سه استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان از موقعیت جغرافیایی و ترافیک ویژه ای برخوردار است.

پارک ساحلی بوکان;  مکانی خاص برای تفریح

بوکان از غرب به مهاباد و از جنوب به ساکز محدود می‌شود و در دشت‌های استپ قرار دارد و بین کوه‌های نالشکینه و بردسرد قرار دارد. بوکان یکی از هموارترین شهرهای ایران است و بیشتر اراضی آن دشت های هموار است.

آشنایی با پارک ساحلی بوکان

بوکان که یکی از شهرهای تاریخی و زیبای استان آذربایجان غربی است در قسمت جنوبی این استان واقع شده و به دلیل آب و هوای مساعد در فصول گرم سال همواره مورد بازدید گردشگران قرار می گیرد. جاذبه های طبیعی و تاریخی و میهمان نوازی مردم محلی، گردشگران و خریداران بلیط هواپیما ارزان سافارمارکت، به ویژه در روزهای خوش و دلپذیر بهار، آنها را به این منطقه می کشاند.

یکی از بزرگترین پارک های استان آذربایجان غربی نیز در این منطقه و در قسمت غربی بوکان قرار دارد. پارک ساحلی بوکان که به پارک ساحلی بوکان نیز معروف است، در قسمت غربی شهر بوکان قرار دارد و با مساحتی نزدیک به 13000 متر مربع، بزرگترین پارک شهر است. امکانات تفریحی و ورزشی فراوان در این پارک، آن را به یکی از مقاصد محبوب و جاذبه های گردشگری بوکان در میان ساکنان و گردشگران تبدیل کرده است.

پارک ساحلی بوکان;  مکانی خاص برای سرگرمی

این پارک به سه قسمت مجتمع تفریحی بردش (سیاه کوه) تقسیم می شود که در چند صد قدمی این پارک واقع شده و طبیعتی بکر و سرسبز دارد. باغ های امیرآباد در قسمت جنوبی پارک واقع شده است. باغ های گیلاس معروف امیرآباد همه ساله پذیرای بسیاری از مردم کردستان است. جاده سیمینه نیز در امتداد حاشیه این پارک قرار دارد و بر زیبایی مناظر زیبای آن می افزاید. این پارک در اراضی آقای صلاح الدین مهتدی که پس از انقلاب مصادره شده است قرار دارد.

در قسمت شمالی پارک، امکاناتی مانند زمین بسکتبال، زمین بازی کودکان، زمین فوتسال اختصاصی، امکانات ورزشی و مسیرهای دوچرخه سواری هدایت شده وجود دارد. قسمت جنوبی پارک به پیست اسکی، بوفه، امکانات تفریحی، سینمای چند بعدی، شهربازی و نمایشگاه صنایع دستی اختصاص دارد.

پارک ساحلی با مساحت 12983 متر بزرگترین پارک این شهر است. جالب است بدانید که مراسم نوروزگاه بوکان در فروردین ماه هر سال در این پارک برگزار می شود. این مراسم با اجرای موسیقی زنده سنتی، شعرخوانی، تئاتر، مسابقه و اهدای جوایز همراه است.

پارک ساحلی بوکان;  مکانی خاص برای تفریح

پارک ساحلی بوکان یکی از مهم ترین مکان های تفریحی غرب شهرستان بوکان در جنوب استان آذربایجان غربی است که می توان به این نکته اشاره کرد که با وسعتی نزدیک به رودخانه سیمینه در حاشیه رودخانه سیمینه واقع شده است. 13 هزار متر مربع، بیشترین – پارک بزرگ در این شهر است

امکانات تفریحی و ورزشی فراوان در این پارک، آن را به یکی از مقاصد محبوب و جاذبه های گردشگری بوکان در میان ساکنان و گردشگران تبدیل کرده است. از جمله این امکانات می توان به زمین بسکتبال، شهربازی، زمین اختصاصی فوتسال، امکانات ورزشی و مسیرهای دوچرخه سواری در قسمت شمالی پارک و پیست اسکی، بوفه، سینمای چند بعدی، شهربازی و صنایع دستی اشاره کرد. نمایشگاه در قسمت جنوبی پارک.

رودخانه سیمینه که مردم محلی آن را تاتائو می نامند از کوه های مهاباد، سکز، بانه و شمال عراق سرچشمه می گیرد. این رودخانه پس از عبور از شهرهای بوکان و میاندوآب در نهایت به دریاچه ارومیه می ریزد. با طول 200 کیلومتر، متوسط ​​آب سالانه آن معادل 640 میلیون متر مکعب است و یکی از رودخانه های مهم استان آذربایجان غربی محسوب می شود.

پارک ساحلی بوکان;  مکانی خاص برای تفریح

بخش بزرگی از رودخانه سیمینه در محدوده شهرستان بوکان قرار دارد. همچنین این رودخانه با عبور از بخش جنوبی شهرستان میاندوآب زمین های زیادی را سیراب می کند.

آدرس: استان آذربایجان غربی، بوکان، بخش غربی شهرستان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا