ایران گردی

بهترین موزه زاهدان کجاست؟

تودی تریپ: هنگام بازدید از موزه بزرگ زاهدان، از موقعیت مکانی آن دیدن کنید. جدا از گنجینه های ارزشمند موجود در موزه، خود ساختمان موزه شما را شگفت زده خواهد کرد.

این موزه ساختمان با شکوه قابل توجهی دارد و هر یک از طبقات آن دنیایی متفاوت است.

در این موزه فرصت خواهید داشت تا با فرهنگ و تمدن مردم استان سیستان و بلوچستان و به ویژه شهر زاهدان آشنا شوید.

موزه‌های زاهدان یکی از بهترین مکان‌های دیدنی زاهدان برای گردشگران علاقه‌مند به تاریخ و فرهنگ است.

معمولاً بازدید از موزه های زاهدان در اولویت برنامه سفرهای فرهنگی قرار می گیرد. به ویژه موزه بزرگ زاهدان که به موزه منطقه جنوب شرق نیز معروف است، یکی از مهم ترین موزه های زاهدان به شمار می رود.

موزه بزرگ زاهدان; بهترین موزه زاهدان

موزه بزرگ زاهدان واقع در استان سیستان و بلوچستان یکی از جاذبه های تاریخی زاهدان است که داستان پرفراز و نشیب منطقه جنوب شرق ایران را روایت می کند.

اگر قصد سفر به زاهدان را دارید و علاقه مند به تاریخ و فرهنگ هستید، پیشنهاد می کنیم بازدید از موزه بزرگ زاهدان را از دست ندهید.

بهترین موزه زاهدان کجاست؟

موزه بزرگ زاهدان آثار باستانی استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و کرمان را در خود جای داده و یکی از غنی‌ترین موزه‌های زاهدان به‌شمار می‌رود.

نام دیگر موزه بزرگ زاهدان، موزه منطقه ای جنوب شرقی است و یکی از بزرگترین موزه های ایران به شمار می رود.

موزه بزرگ زاهدان در 5 طبقه و به مساحت بیش از 10000 متر مربع، متشکل از گروه های مردم شناسی، باستان شناسی، بوم شناسی، کتابخانه و تالارهای نمایش لباس های محلی زاهدان، گونه های جانوری از قبیل پرندگان قطع شده و آکواریوم های آب شور سیستان. و استان بلوچستان و غذاها محلی است

همچنین هنگام بازدید از موزه می توانید از سالن پژوهشگر دیدن کنید و یا به سالن نمایش که 40 نفر ظرفیت دارد رفته و فیلم کوتاهی از قسمت های مختلف موزه تماشا کنید.

این موزه در سال 1395 افتتاح شد و یکی از محبوب ترین جاذبه های زاهدان در بین گردشگران فرهنگی است.

کتابخانه این موزه شامل بیش از 5000 جلد کتاب ازرشمند در موضوعات مختلف از جمله باستان شناسی، تاریخ، معماری و موضوعات مشابه است.

همچنین در طبقه همکف موزه زاهدان، مجسمه بزرگ رستم با زال و سیمرغ در کنارش، در بدو ورود توجه همگان را به خود جلب می کند.

علاوه بر مجسمه رستم، در طبقه همکف ماکت هایی از قلعه های استان سیستان و بلوچستان و نقاشی های زیبایی از این استان وجود دارد.

بهترین موزه زاهدان کجاست؟

در بخش باستان شناسی موزه بزرگ زاهدان می توانید اطلاعاتی درباره شهر باستانی سوخته، کوه خوجه، دهانه گلمان، اسپایدی، جیرفت و سایر آثار باستانی منطقه جنوب شرق ایران به دست آورید.

یکی از جالب ترین آثار باستانی این موزه برای گردشگران، آثار باستانی به جا مانده از شهر سوخته است.

سفال، اشیاء ساخته شده از فلز، خشت، سنگ و شیشه، نقاشی های ارزشمند و دست نوشته ها از دیگر آثار ارزشمندی است که باید دید.

ساعات کار موزه زاهدان

آدرس و شماره تماس موزه بزرگ زاهدان

آدرس موزه بزرگ زاهدان (موزه منطقه ای جنوب شرق ایران) واقع در استان سیستان و بلوچستان، زاهدان، تقاطع خیابان آیت الله مطهری و امداد است.

05433225301

ساعات کار موزه

ساعت پذیرش همه روزه به جز جمعه ها از ساعت 07:00 الی 18:00 و جمعه ها از ساعت 16:00 الی 18:00 می باشد.

مسیر بازدید از این موزه با بالا رفتن از یک رمپ یا مسیر شیب دار شروع می شود که می توانید آثار موجود را ببینید و بدون یک قدمی یک طبقه بالا بروید.

همچنین در قسمت رمپ و شیب بر روی دیوارهای این مجموعه از یک طرف تابلوهای مربوط به معرفی آثار تاریخی استان سیستان و بلوچستان (پانل های استانی) و در سمت دیگر نصب شده است. بخش محیطی یعنی . تهیه گیاهان و جانوران و آکواریوم با آبزیان. آب شور استان در معرض دید قرار دارد.

بهترین موزه زاهدان کجاست؟

در بخش باستان شناسی موزه بزرگ زاهدان اطلاعاتی از جمله مشخصات محوطه و محوطه باستانی شهر سوخته، کوه خواجه، دهانه گلمان، اسپایدی، جیرفت و سایر آثار باستانی و تاریخی منطقه جنوب شرق ایران آمده است. برای کسانی که مایل به بازدید هستند جمع آوری شده است.

از جمله اشیای به نمایش گذاشته شده در این موزه که حاصل کاوش های باستان شناسی است عبارتند از: سرامیک، اشیاء فلزی، گلی، سنگی، شیشه ای، نقاشی های نفیس و نسخ خطی و … که برای بازدیدکنندگان واقعا دیدنی است زیرا در دوران کهن تاریخ در این موزه می‌توانید یافته‌های جالبی از شهر سوخته را مشاهده کنید، مانند چشم مصنوعی که در موزه بزرگ زاهدان نگهداری می‌شود.

این چشم مربوط به جسد زنی مدفون در قبرستان شهر سوخته است که از قیر طبیعی و مخلوط با مقداری چربی حیوانی ساخته شده است.

روی این چشم مصنوعی کوچکترین مویرگ های کره چشم توسط نخ های طلایی با قطر کمتر از نیم میلی متر طراحی شده است که به دلیل شرایط سخت نگهداری و حساسیت باید در دمای خاصی نگهداری شود، بنابراین امکان ندارد آن را برای همیشه در ویترین قرار دهید و این چشم مصنوعی را فقط در نمایشگاه های موقت موزه بزرگ زاهدان می توانید ببینید.

بهترین موزه زاهدان کجاست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا