دانستنی های سفر

بهترین شهر ایران برای زندگی کدام است؟

بهترین شهر ایران برای زندگی کجاست؟ متر و معیارهای مختلفی را می توان برای انتخاب شهر ایده آل جهت زندگی طولانی یا موقت در یک شهر در نظر گرفت. عده ای برای افزایش درآمد و ایجاد کسب و کار به شهر دیگری در ایران مهاجرت می کنند و قاعدتا باید به دنبال بهترین شهر ایران از نظر کسب و کار باشند. اما عده زیادی هم هستند که به دنبال بهترین شهر ایران برای زندگی از نظر آب و هوا یا آرامش ذهنی می گردند. در این مطلب از تودی تریپ قصد داریم این موضوع را از جنبه های مختلفی بررسی کنیم و یک نتیجه گیری معقول داشته باشیم.

بهترین شهرهای ایران از نظر مشاغل پردرآمد

معمولا شهرهای شلوغ و پر رفت و آمد می توانند به عنوان قلب اقتصادی یک کشور شناخته شوند. شهرهایی که اکثر کارخانه ها را در خود جای داده و یک شهر صنعتی در کشور محسوب می شوند. بی شک هنگامی که نام شغل و درآمد در ایران به میان می آید همگی از پایتخت کشور یعنی تهران یاد می کنیم. در کشور ما علاوه بر شهر تهران شهرهای شلوغ و بزرگ دیگری مانند تبریز، مشهد و اصفهان هم شهرهای صنعتی محسوب می شوند و کارخانه های بزرگ و نامداری مانند تراکتورسازی تبریز و یا فولاد مبارکه اصفهان را در خود جای داده اند. با توجه به این موضوع که در برخی از شهرهای کشور کارخانه زیادی وجود ندارد و جوانان آن شهر از بیکاری رنج می برند، مهاجرت به شهرهایی که نام بردیم می تواند گزینه بهتری برای زندگی و رشد اقتصادی محسوب شود.

ارزانترین شهرهای ایران برای زندگی

یکی دیگر از جنبه هایی که می توانیم با توجه به آن محل زندگی را تعیین کنیم، میزان خرج و مخارج خانواده هاست. هرچند برخی از قیمت ها و هزینه ها در تمام شهرها یکسان است، اما بسیاری از هزینه های اصلی زندگی مانند هزینه رهن و اجاره مسکن، خرید و فروش مسکن، هزینه پوشاک، خوراک، حمل و نقل، تفریح و هزینه کرایه مغازه یا یک دفتر اداری متفاوت است.

قطعا شهرهای صنعتی و بزرگی که پیش از این نام بردیم مانند تهران و اصفهان و مشهد را نمی توان در زمره ارزانترین شهرهای کشور قرار داد و همانقدر که درآمد شما افزایش پیدا می کند، هزینه ها هم بالا خواهد رفت. اما شهرهای کوچکتر مانند قم، شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و حتی شهرهای استان یزد از جمله مناطقی به شمار می روند که می توانید برای زندگی ارزان قیمت و اقتصادی تر روی آنها حساب باز کنید. البته که با توجه به تورم و مشکلات اقتصادی کشور زندگی در همین شهرها هم نسبت به سالهای گذشته گرانتر شده، اما در مقایسه با شهرهای بزرگ و صنعتی، زندگی در این شهرها به صرفه تر و ارزانتر است.

شهرهای خوش آب و هوای ایران برای زندگی

معمولا افرادی که با بیمارهای تنفسی دست و پنجه نرم می کنند و یا به علت کهولت سن دوست دارند در هوای پاک تری زندگی کنند، زندگی در شهرهای بزرگ بسیار سخت و طاقت فرساست. احتمالا می دانید که پایتخت در طول سال بارها به علت آلودگی هوا تعطیل می شود و کیفیت هوای تهران در اکثر روزهای سال خطرناک است. به همین دلیل هم باید به دنبال شناخت بیشتر نسبت به بهترین شهرهای ایران از نظر آب و هوا باشید.

قطعا هنگامی که درباره این موضوع شروع به صحبت کردیم شهرهای شمالی کشور اولین شهرهایی بودند که به ذهن شما رسیدند. قطعا این شهرها با توجه به بارندگی زیاد اکثر روزهای سال هوای پاکی دارند، اما باید به این موضوع هم توجه داشته باشید که روزهای بارانی در فصول سرد سال و روزهای شرجی در تابستان ممکن است شما را آزار دهد. به طور کلی این موضوع می تواند به طبع و سلیقه شما بستگی داشته باشد و اگر سرمایی یا گرمایی هستید ممکن است انتخاب نهایی شما متفاوت باشد. اما در نهایت باید شهرهای همدان، قزوین، رشت و گرگان را به عنوان شهرهای خوش آب و هوای ایران معرفی کنیم.

بهترین شهرهای ایران از نظر امکانات رفاهی 

امکانات رفاهی می تواند عامل تاثیرگذار دیگری در انتخاب شهر محل زندگی باشد. قطعا شهرهای بزرگ مانند تهران، اصفهان، تبریز و مشهد امکانات رفاهی بیشتری نسبت به شهرهای کوچکتر دارند. اما این امکانات رفاهی تضمین آرامش و خوشبختی مردم آن شهر نیست. در واقع به خاطر شلوغی بیش از حد شهرهای صنعتی، دولت و شهرداری مجبور به ایجاد امکاناتی مانند مترو، اتوبوس بی آر تی، خطوط تاکسیرانی بیشتر و یا از این قبیل امکانات می شود. هرچند که با وجود همین امکانات هم مردم شهرهای بزرگ ساعات زیادی را در ترافیک و یا مترو و اتوبوس سپری می کنند.

اکثر امکانات رفاهی مربوط به محل زندگی مانند فروشگاه های زنجیره ای، امکانات مربوط به خانه ها و یا دفاتر اداری هم باعث افزایش قیمت ها شده و تعداد زیادی از مردم این شهرهای بزرگ از این امکانات بی بهره مانده اند. به طور کلی نمی توان امکانات این چنینی را دلیل مناسبی برای انتخاب یک شهر بزرگ برای زندگی دانست.

البته باید به موضوع درمان و آموزش هم اشاره داشته باشیم که در شهرهای بزرگتر این موضوع مرتفع شده و از نظر درمانی و آموزشی در وضعیت مطلوب تری نسبت به شهرهای کوچک و کم برخوردار قرار گرفته اند. همین موضوع هم شاید باعث بی عدالتی و اعتراض مردم شهرهای دیگر و درنهایت مهاجرت آنها به شهرهای بزرگتر منجر می شود.

به هر حال بیشترین امکانات رفاهی مربوط به حمل و نقل، هتل ها، شرایط آموزشی، درمانی و تعداد رستوران ها و مراکز خرید لوکس در شهرهایی مانند تهران، شیراز، اصفهان، مشهد و تبریز قرار گرفته است.

بهترین شهرهای ایران برای زندگی بازنشستگی

دغدغه مهم دیگری که در بخش مسن تر جامعه ایجاد شده، انتخاب محل زندگی برای پس از بازنشستگی است. با توجه به سن بازنشستگی در کشور اکثر مردم در سنین 50 الی 60 سالگی به بازنشستگی می رسند و دوست دارند پس از گذران یک بازه زمانی نسبتا سخت، زندگی آرام تر و بی دغدغه تری را سپری کنند.

علاوه بر آب و هوای ایده آل باید به امکانات رفاهی، هزینه های زندگی و تسهیلات و امکانات شهرسازی جهت زندگی راحت تر سالمندان دقت کرد. به همین دلیل باید برای زندگی پس از بازنشستگی شهرهایی مانند اصفهان، شیراز، مشهد و تبریز را انتخاب کنید.

البته به این موضوع هم باید اشاره داشت که اکثر خانواده های ایرانی از شهرهای دیگر به شهرهای بزرگ کشور مانند تهران مهاجرت کرده اند و پس از بازنشستگی ترجیح می دهند به شهر مادری یا پدری خود بازگردند.

بهترین شهرهای ایران از نظر مراکز تفریحی

دسترسی به مراکز تفریحی و جاذبه های گردشگری هم می تواند عامل موثری در انتخاب محل زندگی باشد. در شهرهای بزرگتر و صنعتی مانند تهران اکثر جاذبه های گردشگری به مراکز خرید و شهربازی ها و مراکز تفریحی هیجانی مدرن خلاصه می شود، اما در شهرهایی مانند شیراز و اصفهان جاذبه های گردشگری قدیمی و تاریخی بیشتر نمود پیدا می کنند. اگر به دنبال تفریحات طبیعی و طبیعت گردی هستید قاعدتا شهرهای شمالی کشور می توانند گزینه های جذاب تری باشند. همچنین می توانید در جزایر کیش و قشم یا منطقه آزاد ارس زندگی آرامی داشته باشید و از مزایای زندگی در مناطق آزاد بهره مند شوید.

بهترین شهر ایران برای زندگی از نظر یونسکو

سازمان جهانی یونسکو طبق پارامترهای مختلفی با آمارهای معتبر، بهترین شهر هر کشور را برای زندگی معرفی می کند. شاید توجه به آمارهای یونسکو و انتخاب این سازمان هم خالی از لطف نباشد. در بررسی های یونسکو به عواملی مانند شرایط آموزشی، بهداشتی و درمانی، نظامی، گردشگری، اقتصادی، بازرگانی و مسکن توجه می شود. با بررسی های یونسکو بهترین شهر ایران برای زندگی به ترتیب به شرح زیر است:

  1. شهر تبریز
  2. شهر تهران
  3. اصفهان
  4. مشهد
  5. شیراز
  6. قم
  7. ارومیه

تبریز با توجه به کارخانه های متعددی که در خود جای داده مشکل بیکاری جوانان را حل کرده و از بابت مشکلات اقتصادی و بیکاری نسبت به شهرهای دیگر کشور وضعیت بهتری دارد. همچنین امکانات رفاهی و آموزشی و درمانی این شهر در حد مطلوبی است. از نظر قیمت مسکن و هزینه های زندگی هم، زندگی در تبریز نسبت به دیگر شهرهای بزرگ کشور پایین تر است و همین موضوع تبریز را به یکی از بهترین شهرهای کشور برای زندگی تبدیل کرده است.

کلام آخر

بهترین شهر ایران برای زندگی کجاست؟ در این مطلب از تودی تریپ از جنبه های مختلفی زندگی در ایران را بررسی کردیم و سعی کردیم بهترین شهرها را از نظر امکانات رفاهی و تفریحی، از نظر آب و هوا، از نظر اقتصادی و از نظر میزان بیکاری به شما معرفی کنیم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا