ایران گردی

بهترین زمان دیدن تالاب انزلی

تودی تریپ: تالاب انزلی یکی از اولین تالاب های بین المللی ثبت شده در ایران است و نام آن در سال 1354 در فهرست تالاب های بین المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است. محدوده ثبت شده در این فهرست شامل تمامی تالاب های انزلی، منطقه سیاه کاشیم، منطقه حفاظت شده سلکه است. و سدهای متعدد دیگر در منطقه تالاب انزلی که از نظر خصوصیات فیزیکوشیمیایی، مورفولوژیکی، فیتواکولوژیکی و جغرافیایی تفاوت های چشمگیری دارند و سیستم های مختلفی را ارائه می دهند.

تالاب انزلی; یک جاذبه شگفت انگیز

با ورود به بندر انزلی و پرس و جوی کوچک می توانید مکان های مختلفی را پیدا کنید که پر از قایق شما را به یک گردش پر جنب و جوش دعوت می کنند. کافیست سوار این قایق ها شوید تا شما را به دیدن یک جاذبه دیدنی ببرد. مرداب انزلی یا مرداب انزلی یکی از زیباترین و پرطرفدارترین مقاصد طبیعت گردی در ایران است که زیستگاه بسیاری از موجودات زنده محسوب می شود. این تالاب به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی که دارد از نظر رطوبت و آب زیاد با هیچ یک از تالاب های ایران قابل مقایسه نیست و تالاب بی نظیری نامیده می شود.

بهترین زمان برای بازدید از تالاب انزلی

شاید شگفتی این تالاب را بیشتر درک کنید اگر بگوییم تالاب انزلی در مسیر رودخانه هایی که به دریای خزر می ریزند قرار گرفته و نقش ایستگاه تصفیه را برای آنها ایفا می کند.

این تالاب یکی از طبیعی ترین تالاب های آب شیرین کشور است و یکی از زیباترین مناظر آبی منطقه به شمار می رود. تالاب انزلی میزبان جزایر زیادی است و دو شهر بندرانزلی و آبکنار در ساحل قرار دارند. شاید بیشتر مردم تالاب انزلی را با لاله های مردابی اش بشناسند. گیاهی که در این تالاب امتداد یافته و چهره ای جذاب به آن می بخشد.

نقش این تالاب در رونق گردشگری منطقه و تاثیر اقتصادی آن را نیز نمی توان نادیده گرفت. این بار نگاه دقیق تری به این جاذبه بیندازید. در زیر از ویژگی های این تالاب و چیستی آن می گوییم.

تعریف تالاب: تالاب یا مرداب زیستگاهی است که از ترکیب اکوسیستم های خشکی و دریایی ایجاد می شود.

بهترین زمان برای بازدید از تالاب انزلی

اگر کمی علمی‌تر به تاریخ نگاه کنیم، از نظر زمین‌شناسی، تالاب‌ها خلیج‌هایی هستند که با یک تیغه شنی از دریا جدا می‌شوند و به آنها باتلاق جزر و مد می‌گویند. البته برخی از آنها نقاط توخالی هستند که در اثر حرکات پوسته زمین به وجود می آیند.

تالاب انزلی با تالاب کوشیرو در پارک ملی کوشیرو شیتسوگن، ژاپن، رابطه خواهری دارد. همچنین این تالاب توسط کنوانسیون رامسر و سازمان بین المللی حفاظت از پرندگان در فهرست زیستگاه های مهم پرندگان قرار گرفته است. خشکسالی و خطرات پیش روی این تالاب باعث شد که نام آن در سال 93 به دلیل خطراتی از جمله تغییر سطح آب دریای خزر، افزایش رسوبات، آلودگی آب و … در فهرست مونترال قرار گیرد که این امر به مراقبت بیشتری نیاز دارد. برای جلوگیری از خشک شدن

زمان بهتری برای بازدید از تالاب انزلی است

استان گیلان و شهرستان بندرانزلی به تابستان های گرم و مرطوب و زمستان های معتدل و معتدل شهرت دارند. به همین دلیل شاید بهترین زمان برای سفر به تالاب انزلی بهار و پاییز باشد.

بهترین زمان برای بازدید از تالاب انزلی

البته بهترین زمان برای بازدید از این تالاب گرانبها کاملاً به علایق شما بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر قصد تماشای لاله های مردابی را دارید، بهتر است از اواخر خرداد تا اواخر تابستان به تالاب انزلی بروید. البته باید برای هوای گرم، مرطوب و آزاردهنده آماده باشید.

اگر به پرنده نگری علاقه دارید در زمستان و اوایل بهار برای تماشای پرندگان مهاجر به تالاب انزلی بروید. هوا در پاییز و زمستان مطبوع و معتدل است. اما اثری از لاله های مردابی در تالاب نیست.

بهار: در فصل بهار می توانید به دیدن گل های زیبای این تالاب بروید و از آن ها لذت ببرید.

تابستان: هوای گرم و مرطوب منطقه کمی آزاردهنده است اما همچنان مسافرانی را در تالاب انزلی می بینید.

پاییز و زمستان: هوا مرطوب و معتدل است اما اثری از گل های مرداب نیست.

تالاب انزلی یکی از مهم ترین تالاب های آب شیرین و ارزشمندترین جاذبه های گردشگری ایران است. اما امکانات آنجا محدود به اسکله قایق، رستوران و کافه است.

بهترین زمان برای بازدید از تالاب انزلی

امیدواریم مسئولان امر حفاظت بیشتری از این جاذبه مهم داشته باشند و با تخصیص اعتبارات بیشتر، این مکان را به یکی از مراکز بین المللی گردشگری شمال کشور تبدیل کنند.

بندر انزلی واقع در استان گیلان یکی از بهترین مقاصد گردشگری شمال کشور است که همه ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای بازدید از جاذبه های گردشگری زیبا و طبیعت بکر و منحصر به فرد به آن سفر می کنند. این شهر بزرگترین بندر ایران در کرانه جنوبی دریای مازندران و پرباران ترین شهر ایران است.

یکی از جاهای دیدنی بندرانزلی تالاب انزلی است. تالاب بین المللی در قسمت جنوب غربی سواحل دریای خزر. تالاب انزلی در جنوب غربی شهر بندرانزلی و در حدود 40 دقیقه از شهر رشت واقع شده و از جنوب به خانقاه صومعه سرا، از شرق به پیر بازار، از شمال به شهر انزلی و از غرب به کپورچال و آبکنار انزلی محدود می شود.

تالاب بین المللی انزلی در قسمت جنوب غربی سواحل دریای خزر قرار دارد و برای رسیدن به آن ابتدا باید از طریق جاده رشت – انزلی یا رضوانشهر – انزلی به بندر انزلی بروید.

بهترین زمان برای بازدید از تالاب انزلی

سپس به دنبال قایق هایی باشید که شما را در اطراف تالاب می برند. یکی از جاهایی که می توانید قایق اجاره کنید تعاونی نزار به این آدرس است: انزلی، خیابان تکاوران، پل حیایی، روبروی پمپ بنزین فلاح، تعاونی نزار.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا