ایران گردی

بهترین روستاهای خلخال کجاست؟

تودی تریپ: این شهر باستانی 4000 ساله از شمال به اردبیل، از جنوب به زنجان، از شرق به ارتفاعات گیلان و تالش و از غرب به میانه راه دارد.

تاریخ تمدن در این منطقه 12 هزار سال تخمین زده می شود. این شهر در ابتدا هیرو نامیده می شد، اما به دلیل مناطق مختلف و آب و هوای متفاوت به خال خال نیز معروف بود.

بعد از انقلاب خلخال نام گرفت. اگر این شهر را در لیست مکان های دیدنی خود قرار داده اید، این راهنمای خلخال ییلاق بهشتی ایران برای شما مناسب خواهد بود.

برخی از روستاهای بهتر خلخال

دهکده توریستی کزای

روستای توریستی کزائی روستای کزای در 15 کیلومتری شمال غربی هشجین در استان اردبیل قرار دارد.

بافت سنتی، معماری خاص اماکن مسکونی واقع در دامنه کوه، بهره گیری از طبیعت بکر و زیبا، جاری شدن رودخانه کزال اوزن درست از میان باغات روستا، سابقه تاریخی و پیشینه تاریخی و صنایع دستی باعث شده است. این روستا یکی از جاذبه های گردشگری است.

معماری روستای گردشگری کزج شباهت زیادی به روستای گردشگری ماسوله در استان گیلان دارد.

آدرس: اردبیل، ۵۷ کیلومتری خلخال، مرکز منطقه رستم، روستای کزای

بهترین روستاهای خلخال کجا هستند؟

دهکده توریستی بارندق

دهکده گردشگری برندق در میان دره ای سرسبز و جذاب در خورش رستم از توابع شهرستان خلخال واقع شده است.

طبیعت زیبای باغ ها، آبشار دلفریب و رودخانه ای که از میان روستا می گذرد و همچنین بناهای تاریخی که در هر گوشه از آن خودنمایی می کند از جاذبه های این روستا بوده و آن را به یکی از جاذبه های گردشگری خلخال تبدیل کرده است.

روستای برندق یکی از بزرگترین روستاهای اردبیل و یکی از نقاط دیدنی خلخال است. در دامنه و مراتع کوه آق داغ واقع شده و با طبیعت بکر و جذابش دل ما را به دست آورده است.

روستایی که میوه ها و باغ های خوش طعم آن جذاب ترین قسمت گردشگری این منطقه است.

این روستای دوست داشتنی دارای برنج خلخال، میوه و سیفیجات است و بهترین محصولات لبنی منطقه را می توان در آن یافت.

اگر می خواهید به این منطقه سفر کنید بهترین زمان بهار و تابستان است. تا چشم کار می کند دشت و کوه و درختان میوه است و خاطراتی می آفریند که دیگر تکرار نمی شود.

آدرس: اردبیل، خلخال، بخش خورش رستم

بهترین روستاهای خلخال کجا هستند؟

گشتی در روستای خلخال

روستای اندبیل

روستای اندبیل یکی از جاذبه های گردشگری حلخال در استان اردبیل است. مردم روستای اندبیل به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می کنند.

آنها مسلمان و پیرو مذهب شیعه هستند.

درآمد اکثریت اهالی روستای اندبیل از طریق فعالیت های کشاورزی و دامپروری تامین می شود و تعدادی از آنها در بخش های خدماتی و صنایع دستی مشغول به کار هستند.

فعالیت های کشاورزی اغلب شامل کشت غلات و علوفه است. اما باغداری نیز به دلیل شرایط مساعد آب، خاک و آب و هوا و میوه هایی مانند گیلاس، سیب، گلابی، گیلاس، هلو، زردآلو و… رونق گرفت. از محصولات اصلی روستا هستند.

مردم روستای اندبیل به ویژه بانوان در کنار فعالیت های کشاورزی و دامپروری به تولید محصولات صنایع دستی از جمله قالی، قالی، گلیم و گلیم می پردازند.

طبیعت گردی، پیاده روی، کوه نوردی، پرنده نگری، پیک نیک، جمع آوری گیاهان دارویی از تفریحات روستای اندبیل است.

اندبیل یکی از مناطق تاریخی آذربایجان است و شهرهای حلال و اندبیل نیز در کتب جغرافیایی و تاریخی قرن دوم و سوم هجری قمری مانند «حدود العالم من المشریک تا مغرب» ذکر شده است. بنابراین می توان گفت روستای اندبیل دارای قدمت سکونتگاهی طولانی است.

بهترین روستاهای خلخال کجا هستند؟

از سوی دیگر وجود خرابه ها و بقایای قلعه کفو و آتشکده آن در محدوده ارتفاعات توچال اندبیل (ارتفاعات دره بنات) نیز گواه روشنی بر قدمت طولانی روستای اندبیل است. .

روستایی کوهپایه ای با ساختار مسکونی متراکم است. این روستا در شیب ملایمی قرار گرفته و دارای مسیرهای پرپیچ و خم است که نهری از میان آن می گذرد.

خیابان های روستا به خیابان هایی با درختان فراوان تبدیل شده است که طراوت و زیبایی کمیاب را به نمایش می گذارد.

نمای ساختمان های روستا با سقف های شیروانی و دیوارهای گلی همرنگ با طبیعت نشان از ادغام سکونتگاه با محیط طبیعی اطراف دارد.

خانه‌های روستایی بر اساس فعالیت‌های آن‌ها شکل می‌گیرند و تحت تأثیر معیشت آن‌ها هستند. وجود جاذبه های زیبا در منطقه و احداث بزرگراه نوساز اردبیل – زنجان – تهران از سمت جنوب استان باعث افزایش گردشگران در این منطقه بکر شده است.

روستای نمونه و مقصد گردشگری اندبیل به همراه روستایی در قم برای اجرای طرح هادی سالم سازی روستایی انتخاب شد.

برای این کار مبلغ 1.200.000.000 ریال در نظر گرفته شد. همچنین پروژه هایی برای بهسازی روستا در راستای جذب گردشگر تعریف و اجرا شد.

آدرس: استان اردبیل، شهرستان خلخال، 3 کیلومتری شمال شرقی شهرستان خلخال

بهترین روستاهای خلخال کجا هستند؟

روستای لرد

روستای لرد پرجمعیت ترین و بزرگ ترین روستای استان اردبیل است و بر اساس آخرین سرشماری مرکز آمار جمعیت آن حدود 3226 نفر است که به دلیل مهاجرت فصلی برخی از اهالی آن از شهرهای استان اردبیل است. گیلان در فصل بهار و تابستان برای کشاورزی بالای 5 نفر به 1000000 نفر می رسد.

همه ساکنان لیر مسلمان و شیعه هستند و به زبان تاتی صحبت می کنند.

دهکده توریستی لرد هر ساله میزبان جشنواره های مختلفی از جمله جشنواره گردو، جشنواره بازی های بومی و محلی و جشنواره فرهنگ و اکوسیستم است که هدف آن معرفی آیین ها و فرهنگ دهکده توریستی لرد است.

روستای لرد از نظر آب و هوا در منطقه ای کوهستانی و در دامنه شرقی کوه بلند آگداغ واقع شده است. به همین دلیل هوای بسیار سرد در پاییز و زمستان و هوای معتدل در بهار و تابستان وجود دارد.

بهترین فصل برای دیدن شگفتی های منطقه و شنیدن صدای کبک و بلبل و صدای گوارای آب فصل بهار به ویژه ماه های اردیبهشت و خرداد است.

در تمام فصول سال می توانید از این دهکده گردشگری دیدن کنید. اما زیبایی این روستا در فصل بهار به اوج خود می رسد.

آدرس: روستای لرد در بخش شاهرود و در 27 کیلومتری شهر کلور واقع شده است. این روستا در 32 کیلومتری حلخال قرار دارد.

بهترین روستاهای خلخال کجا هستند؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا