ایران گردی

بهترین جاهای دیدنی بهبهان

تودی تریپ: سفر به بهبهان زیبا و بازدید از دشت نرگس منحصر به فرد آن یکی از بهترین برنامه های سفر زندگی شما خواهد بود.

علاوه بر مناظر زیبا، آثار تاریخی و اماکن مذهبی بسیاری در این شهر کوهستانی وجود دارد که نمی توانید آنها را ببینید.

این شهر زیبا در استان خوزستان قرار دارد و می تواند یکی از انتخاب های شما برای سفرهای پاییزی و زمستانی باشد. در ادامه شما را با دیدنی های بهبهان و جاذبه های گردشگری آن آشنا می کنیم.

دیدنی های طبیعی بهبهان

ابتدا می خواهم با دیدنی های طبیعی بهبهان شروع کنم. همانطور که گفتم نرگس زارهای معروفی در بهبهان وجود دارد که پر از زیبایی است. اما داستان به همین جا ختم نمی شود.

دیدنی های بهبهان بسیار متنوع است. در بهبهان غار می توانید دریاچه و دشتی را ببینید که هر کدام حس متفاوتی را به شما القا می کند.

سد دریاچه مارون

دریاچه سد مارون یکی از بهترین مناظر را در بین جاذبه های بهبهان دارد. رودخانه مارون از کوه های نیل و سادات از زاگرس سرچشمه می گیرند و به مارون می رسند.

مخزن مارون بر روی رودخانه مارون با ارتفاع 165 متر و عرض 1200 میلیون متر مکعب در شمال شرقی بهبهان ساخته شد.

بهترین مکان های دیدنی بهبهان

ساخت این سد از بناهای بهبهان در سال 1368 آغاز و در سال 1377 به پایان رسید. در پایین دست این رودخانه یک سد تنظیمی کوچکتر به نام مارون 2 طراحی شد.

خود رودخانه مارون در بین مردم به نام‌های رودخانه تاب و رودخانه امام رضا معروف است. برای رسیدن به این رودخانه کافی است 15 متر به بهبهان بروید و از جاده معروف کارخانه سیمان استفاده کنید.

دریاچه چا ماری

دریاچه تالاب چا ماری با ۱۲ متر ارتفاع و حجمی بالغ بر ۷۰۰ هزار متر مکعب یکی از جذاب ترین دیدنی های بهبهان است.

گیاهان و درختان مختلفی در اطراف دریاچه چا ماری کاشته می شوند. مانند اکالیپتوس، قنار و کهور. دریاچه چا ماری در بهبهان، جاده ارتباطی شهر امیدیه، جاده سد چا ماری واقع شده است.

تنگ تکاب

تنگه تکاب یا تنگ تکاب یکی از فراموش نشدنی ترین مناظر بهبهان است که می توانید در طول سفر از آن دیدن کنید. تنگ تکاب دو قسمت مهم دارد که هر دو قسمت را خدمت شما عرض می کنم.

بهترین مکان های دیدنی بهبهان

ابتدا به خود تنگه تکاب اشاره کنم که یک مسیر تاریخی و طبیعی است که اتفاقات زیادی در آن رخ داده است.

تاریخچه تاریخی این جاده مورد توجه گردشگران و محققان است. اما دلیل دیگری هم وجود دارد که تنگه تکاب را به شهرت رساند.

این تنگه محل رویارویی آریو برزن، سردار ایرانی، و ارتش بزرگ اسکندر مقدونی بود.

قسمت دومی که در مورد آن صحبت خواهم کرد منطقه تنگ تکاب یا دهکده گردشگری یکی از جاذبه های گردشگری بهبهان است که در انتهای تنگه تکاب قرار دارد.

تنگ تکاب منطقه ای خوش آب و هوا با چشم اندازی از شهر بهبهان و رودخانه مارون و فضایی آرام و طبیعی است که شک ندارم روح شما را تازه می کند.

جاهای دیدنی تاریخی بهبهان

از مکان های جالب خوزستان که در شهرستان بهبهان قرار دارند می توان به چاه ماری، تنگ تکاب، تنگ بن، تنگ خویز، تنگ ساروک، باغ نرگس بهبهان، دشت تشون، حاشیه رودخانه مارون، حاشیه رودخانه خیرآباد، حاشیه رودخانه زهرا اشاره کرد. حلقه قدرت ارژن بهبهان، چشمه آب معدنی گراب، طبیعت روستای پشکر، طبیعت دره گرمابه، آب انبار بهبهان، آتشکده چهار طاقی خیرآباد، برج رضاخانی، کتیبه تنگ ساروک، مسجد جامع و بازار راسته، موزه نارین کالا.

پل شکسته

پل شکسته در 200 متری شرق جاده بهبهان به امامزاده جعفر، بر روی رودخانه تاب ساخته شده و یکی از دیدنی های بهبهان است که قدمت آن به دوران ساسانیان می رسد. مگس می کند با کاهش آب رودخانه، پل جزئی قابل مشاهده است.

بهترین مکان های دیدنی بهبهان

دارم دوش میگیرم

دارم دوش میگیرم این بنا مربوط به دوره ساسانیان است و در کنار رودخانه مارون و نزدیک روستای امام رضا (ع) قرار دارد. معماری این بنا به صورت قسمت مرکزی با سقف گنبدی شکل و چهار ایوان در طرفین بوده است.

در حال حاضر سقف گنبدی شکل در وسط و ایوان ها تقریباً فروریخته است و متأسفانه تنها یکی از 4 ایوان سالم باقی مانده است. با این حال این مکان همچنان یکی از مکان های دیدنی بهبهان محسوب می شود.

سفارش بازار

در گذشته مرکز تجاری شهر بهبهان و حومه، سفارش بازار که مربوط به دوره قاجاریه این بازار چندین خط داشت که حرفه های مختلف در خطوط خودشان کار می کردند.

در حال حاضر تنها یک ردیف باقی مانده و دو کتیبه بر دیوار این ردیف وجود دارد. از ویژگی های این بازار می توان به سقف گنبدی شکل، قفس ها و استفاده از طاق و کاشی در پوشش سقف ها اشاره کرد که آن را در فهرست بهترین مکان های دیدنی بهبهان قرار داده است.

بهترین مکان های دیدنی بهبهان

بافت تاریخی شهر بهبهان

بی شک بافت تاریخی هر شهری از جاذبه های آن است و دیدنی های بهبهان نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

بافت تاریخی شهر بهبهان از شمال به خیابان شریعتی، از جنوب به خیابان گرامی، از موازی شرقی ابهور مسیل به شریعتی و از غرب به خیابان پیروز منتهی می شود.

مساحت کل این منطقه 146 هکتار است. بیشتر خانه های این بافت مربوط به دوره قاجار و پهلوی است. از ویژگی‌های معماری این خانه‌ها می‌توان به وجود زیرزمین و ایوان با ستون‌های مدور، شیروانی‌های قوسی و آجرکاری زیبا اشاره کرد.

آتشکده خیرآباد

در سمت راست جاده دهدشت بهبهان و در یک کیلومتری شمال روستای خیرآباد آتشکده خیرآباد قرار دارد که یکی از مکان های معروف بهبهان و مربوط به دوره ساسانیان است.

این بنا که به آتشکده چهار ضلعی نیز معروف است، ساختمانی مربع شکل با اضلاع ۱۱ متری است که با گچ و قلوه سنگ ساخته شده و بر چهار پایه قرار گرفته است.

این بنا سقفی گنبدی شکل داشت که اکنون ویران شده است. این آتشکده یکی از قدیمی ترین و معروف ترین آتشکده های این منطقه است و عبادتگاه ارزشمند زرتشتیان به شمار می رود.

بهترین مکان های دیدنی بهبهان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا