ایران گردی

بهترین جاذبه های گردشگری عنبرآباد کرمان

تودی تریپ _ سرویس مسافرتی: عنبرآباد یکی از شهرستان های استان کرمان و مرکز شهرستان عنبرآباد است.

این شهر دارای دو اقلیم است: در نواحی غربی گرم و نیمه مرطوب و در نواحی شرقی گرم و خشک.

مهمترین نهر دائمی استان کرمان یعنی رودخانه خلیل از غرب این شهر می گذرد و سد جیرفت محل مناسبی را برای کشاورزی این منطقه فراهم کرده است.

از آثار باستانی و تاریخی این شهرستان می توان به تپه های باستانی به جای مانده از تمدن زمین واقع در کنار صندل، آرامگاه سالار رضا در روستای گرمعلیا، قلعه میرنصارخان در دوساری، قلعه ملک آباد اشاره کرد. در زهت، قلعه ساموران در رودخانه فراگ.

عنبرآباد دارای 100 هزار هکتار جنگل و 60 هکتار فضای سبز است.

این شهرستان بالغ بر 90 هزار نفر جمعیت دارد و در 257 کیلومتری مرکز استان کرمان قرار دارد.

فصل بهار در عنبرآباد از ابتدای اسفندماه با نوازش نسیم بهاری و پخش عطر بهار نارنج آغاز شد و لطافت خاصی به این منطقه بخشید تا مناظر زیبای آن چشم هر بیننده ای را به خود جلب کند.

از آثار باستانی و تاریخی این شهرستان می توان به تپه های باستانی به جای مانده از تمدن زمین واقع در کنار صندل، آرامگاه سالار رضا در روستای گرمعلیا، قلعه میرنصارخان در دوساری، قلعه ملک آباد اشاره کرد. در زهت، قلعه ساموران در رودخانه فراگ.

آشنایی با عنبرآباد

عنبرآباد شهرستانی است در ۲۵۷ کیلومتری جنوب استان کرمان که از شمال و غرب با شهرستان جیرفت، از جنوب با شهرستان‌های کنوج و رودبار و از شرق با شهرستان‌های بم و ریگان همسایه است.

بر اساس آخرین سرشماری در سال 1389، جمعیت این شهرستان بیش از 100 هزار نفر است که شامل 2 بخش مرکزی و جبالبارز جنوبی و 3 شهرستان عنبرآباد، مردک و دوساری است.

برترین جاذبه های گردشگری عنبرآباد کرمان

نکته جالب در مورد این شهرستان این است که در سفرهای استانی دولت نهم و دهم به این شهرستان، محمود احمدی نژاد رئیس جمهور وقت پس از ایستادن در جایگاه سخنرانی خود و مشاهده انواع محصولات کشاورزی و میوه جات بر سر زوک آمد. گفت: نگین عنبرآباد، بهشت ​​آباد را شروع کن.

شهرستان عنبرآباد که روزگاری یکی از بخش‌های جیرفت محسوب می‌شد، یکی از شهرستان‌های جنوبی استان کرمان است که با ارتفاع 601 متر از شمال به شهرستان‌های جیرفت و بم، از جنوب به کهنوج و کهنوج و شهرستان بم می‌رسد. رودبار در جنوب از شرق به بم و ریگان و از غرب به جیرفت منتهی می شود.

شهرستان عنبرآباد با وسعتی نزدیک به 4699 کیلومتر مربع معادل 2.6 درصد مساحت استان و در جنوب شرقی استان کرمان قرار دارد.

عنبرآباد قلمرو عشایری چون جاویدان، رئیسی، هوشمند، منصور بهمنی، علیمرادی است.

لازم به ذکر است در گذشته نوعی برج به نام «انبار بو» در این شهر کشت می شد که بوی پخت آن در کوچه ها و محله ها می پیچید و از کیفیت بالایی برخوردار بود.

جاذبه های بهتر در عنبرآباد کرمان

آبشار بربری

آبشار وروار مرتفع ترین آبشار خاورمیانه است که یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری کشور محسوب می شود.

این آبشار که از رودخانه «فرغ» سرچشمه می‌گیرد، یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری شهرستان عنبرآباد محسوب می‌شود. این آبشار که در شمال شرقی شهر عنبرآباد قرار دارد برای رسیدن به آن باید از جاده جیرفت – کهنوج عبور کرد. و جاده جهاد آباد حدود 20 کیلومتر تا مردک و روستای رود فرگ می رفت.

جدای از این آبشار عظیم، وجود قلعه های تاریخی فرصت دیگری را برای علاقمندان به بناهای تاریخی فراهم کرده است تا از آثاری مانند قلعه فرگ و قلعه سالار رضا بازدید کنند.

سرسبزی منحصر به فرد و پوشش گیاهی خاص منطقه، این منطقه را به بکرترین نقطه گردشگری کرمان تبدیل کرده است.

برترین جاذبه های گردشگری عنبرآباد کرمان

چشمه بندر دوساری

چشمه دوسری در شهرستان دوسری در فاصله 12 کیلومتری شهر عنبرآباد واقع شده است که در زیر دماغه کوه قرار دارد و در ایام نوروز با وجود گلهایی که عطر بسیار ناب دارد مکان بسیار دل انگیزی ایجاد می کند و یکی از جاذبه های دیدنی عنبرآباد کرمان

آب چشمه از زیر صخره های آهکی کوه سرچشمه می گیرد و از بالای کوه دوساری می توان نخل های سر به فلک کشیده و شهر یکپارچه دوساری را مشاهده کرد که منظره بسیار زیبایی دارد.

روستای امجز و دره سرسبز گمرکان

روستای خوش آب و هوای امجز و دره سرسبز گمرکان به طول هشت کیلومتر در بخش مرکزی عنبرآباد قرار دارد که اکثر مردم جنوب استان کرمان در فصل بهار و تابستان از آن دیدن می کنند.

چشمه آب معدنی رودخانه فرگ

این چشمه در 35 کیلومتری جنوب شرقی عنبرآباد و در مجاورت روستای با طراوت و خوش آب و هوای رودخانه فرگ قرار دارد.

این روستا جدا از زیبایی خاصی که دارد به خاطر آبشار مرتفع «ورور» نیز شهرت دارد. این چشمه در منطقه «آب باد رود فرغ» نامیده می شود و در دهانه سمت چپ روستای رودفرق قرار دارد.

دمای آب آن ۲۲ درجه سانتیگراد است و از قدرت «تراورتن‌سازی» بالایی برخوردار است که از این نظر شباهت‌هایی با چشمه‌های «ابوق بوقو» در مرغک و چشمه «آب زردو» نزدیک آبگرم دیمند دارد.

برترین جاذبه های گردشگری عنبرآباد کرمان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا