ایران گردی

بهترین جاذبه‌های گردشگری سرخس کجاست؟

تودی تریپا _ خدمات توریستی: شهرستان سرخس در شمال شرقی استان خراسان رضوی قرار دارد. این شهر با ترکمنستان هم مرز است.

سرخس در یک صفحه صاف قرار دارد. پس از آب شدن برف، طبیعت بسیار زیبا و دل انگیز سرخس، ذهن هر بیننده ای را به خود مشغول می کند.

از تاریخچه شهر سارگس اطلاعات دقیقی در دست نیست. سفر به شهر سرحس و گذراندن اوقات فراغت در میان طبیعت بکر آن یکی از آرامش بخش ترین سفرها خواهد بود.

بناهای تاریخی سرخس

کاروانسرای رباط شرف

یکی از مهم ترین مقاصد مسیر قدیمی مرو باستان به نیشابور در جاده ابریشم بود.

جغرافی دانان دوران اسلامی از این بنا به عنوان خانه ای بین سرخس ها و مزدوران یاد می کنند.

این مکان یکی از کاخ های رباط است که دارای پلانی مستطیل شکل به طول 109 متر و عرض 63 متر است و شامل دو حیاط بزرگ با فضاهای متعدد و پر است.

کاروانسرای مذکور در معماری ایران از جایگاه ویژه ای برخوردار است که از آن جمله می توان به رعایت دقیق و کامل اصول معماری اصیل ایرانی و استفاده از طرح های متفاوت و بدیع آجرکاری در نمای ایوان ها، طاق ها و گنبدها، قرار دادن این بنا در رتبه بندی با ارزش ترین پیوندهای دوره سلجوقی.

وجود کتیبه های متعدد در آن، پایه گذاری این بنا را در اوایل قرن ششم هجری و 508 هجری قمری ثابت می کند. به احتمال زیاد بنیانگذار رباط شرف شرف الدین علی قمی ملقب به وجیه الملک بوده است.

کاروانسرای رباط شرف در 60 کیلومتری جنوب غربی سرحس قرار دارد.

بهترین جاذبه های گردشگری در سارگس کجاست؟

قبر بابا لوکمان

بابل کمان سرحسی، عارف معروف قرن چهارم هجری، اهل شهر سرحس بود. آرامگاه این عارف بزرگ، بنای آجری باشکوهی است که در نزدیکی سرچس قرار دارد. کاشی‌ها، کتیبه‌ها و آثار هنری این بنا بی‌نظیر است. متاسفانه بخشی از این معماری زیبا از بین رفته است.

رباط سرخس ماهی

بنای رباط ماهی که به احتمال زیاد به نام بشردوستی به نام ابوالحسن محمد بن حسن ماه گرفته شده است، در نزدیکی رباط قدیمی‌تر منسوب به او و شبیه به رباط شرف در اوایل قرن ششم پس از میلاد ساخته شده است.

این بنا یکی از کاخ های رباط یا کاروانسرای سلطنتی و اشرافی و چهارمین خانه بعد از نیشابور به مرو در مسیر جاده ابریشم است که در حدود پنجاه کیلومتری شرق مشهد است.

رباط ماهی نیز مانند رباط شرف از نظر استفاده گسترده و متنوع از آجر و گچ یکی از شاهکارهای معماری عصر سلجوقی به شمار می رود.

اگرچه زمان، عوامل طبیعی و انسانی آسیب های زیادی به این بنا وارد کرده است، اما بقایای گچ، تنوع آجرکاری روی سقف ها، قالب کتیبه و نقوش اسلیمی آن را به عنوان یک اثر تاریخی ارزشمند نشان می دهد. یکی از جاذبه های گردشگری سرخس.

بهترین جاذبه های گردشگری در سارگس کجاست؟

جاذبه های طبیعی و توریستی سرخس

منطقه حفاظت شده کوه بزگان

این منطقه دارای آب و هوای معتدل و نیمه خشک، بهار و تابستان مطبوع و زمستان سرد است. دریاچه بزگان در قسمت شرقی منطقه قرار دارد. بلندترین ارتفاع منطقه 1950 متر از سطح دریا و بر روی کوه بزگان قرار دارد و پست ترین نقطه آن در بستر رودخانه هریرود و 250 متر از سطح دریا قرار دارد. کوه بزنگان یکی از ویژگی های بخش مرزداران شهرستان سرخس است و در 28 کیلومتری شمال غربی شهر مزداوند و 128 کیلومتری شرق مشهد قرار دارد.

بهترین جاذبه های گردشگری در سارگس کجاست؟

گونه های گیاهی
شامل گنجشک، ارس، بادام زمینی وحشی، انگور فرنگی، تره شاهی، کاکوتی، روون و گل گاوزبان است.

حیات وحش

این منطقه تپه ماهوری است. جانوران منطقه شامل گراز وحشی، پلنگ، بز، قوچ، میش، گرگ، کفتار، روباه، خرگوش و غیره است.

سد دوستی

این سد در مرز ایران و ترکمنستان بر روی رودخانه مرزی هریرود در ۷۵ کیلومتری شهر سرخس در شمال شرقی خراسان رضوی ساخته شده است.

این سد یک سد خاکی با هسته رسی به ارتفاع 78 متر، طول 655 متر و عرض 15 متر است. مخزن این سد 1250 میلیون متر مکعب ظرفیت دارد. این سد با همکاری مشترک ایران و ترکمنستان ساخته شده است.

دریاچه بزگان

دریاچه 500 هکتاری بزنگان تنها مخلوق طبیعی استان خراسان رضوی است. طبق قانون سازمان محیط زیست، آثار طبیعی مجموعه ای از نمونه های حیوانی و گیاهی هستند که کمیاب یا عجیب هستند و می توانند به عنوان ارزش طبیعی ثبت شوند.

برخی از دریاچه ها، کوه ها و گیاهان ایران که در اثر بلایای طبیعی به وجود آمده اند از آثار طبیعی ملی و ثبت شده هستند.

در اطراف این دریاچه درختی وجود ندارد، اما پوشش گیاهی این منطقه از گیاهانی مانند شب بو، کاسنی و چتر تشکیل شده است.

آب این دریاچه از چشمه های زیرزمینی و باران و برف تامین می شود. محیط دریاچه زیستگاه مناسبی برای پرندگان مهاجر است و ماهی قزل آلا یکی از ماهی های پرورشی این دریاچه است.

گونه ای شیرماهی از ماهیان بومی دریاچه است که در رودخانه های این استان نیز دیده می شود. مناظر چشم نواز دریاچه بزگان محیطی ایده آل برای استراحت از شلوغی زندگی شهری است.

بهترین جاذبه های گردشگری در سارگس کجاست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا