ایران گردی

بهترین جاذبه‌های گردشگری زابل

تودی تریپا _ خدمات توریستی: شهرستان زابل در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد که مرکز آن شهر زابل است از قدیم الایام منطقه زابل یکی از مهم ترین نقاط ایران بوده است به گونه ای که شاعر بزرگ ایرانی فردوسی بارها در شاهنامه از آن یاد کرده است. .

بخش اعظم زابل در دوره قاجار با عهدنامه پاریس که تحت نفوذ انگلیس منعقد شد به افغانستان داده شد.

اکثر مردم این ولایت امام دوازدهم هستند که در منطقه زابل نیز قرار دارند. جاذبه های گردشگری این شهر هم طبیعی و هم تاریخی است.

بهترین جاذبه های زابل

قلعه رستم

قلعه رستم در 60 کیلومتری جنوب غربی شهر زابل قرار دارد که اکنون بر اثر عوامل جوی به ویرانه ای تبدیل شده است. چهار برج و دروازه آن قابل مشاهده است.

گفته می شود این مکان چهار تا پانصد سال پیش متروک بوده است. تاکنون تحقیقات علمی باستان شناسی در این قلعه انجام نشده است. اما تکه های سفال لعاب دار و بدون لعاب حکایتی طولانی دارد.

  • نشانی: 70 کیلومتری جنوب غربی زابل

برترین جاذبه های گردشگری زابل

قلعه کاهک کهزاد

قلعه کوهک کهزاد در نزدیکی رودخانه هیرمند در سیستان و در 40 کیلومتری جنوب شرقی زابل قرار دارد که شرقی ترین مرز مشترک ایران و افغانستان است.

قلعه مذکور با توجه به نوع ساخت و با توجه به موقعیت استراتژیک منطقه شبیه یک قلعه نظامی است. «ذوالفقار کرمانی» در کتاب جغرافیای نیمروز می نویسد:

نشانی: 40 کیلومتری جنوب شرقی زابل

عقده سید الله

مجتمع فرهنگی، پژوهشی، پژوهشی و تفریحی صائرالله الاعظم (ع) با بیش از پنج هزار هکتار در کنار دریاچه‌های طبیعی و آبگیرهای چاه نمه در 50 کیلومتری جنوب شرقی زابل و 10 کیلومتری شهر زهک احداث شده است.

آسبادی با دریاچه ها

آسبادها در منطقه گردشگری «هوزدر» در نزدیکی شهر سوخته قرار دارند. بنابراین یک گردشگر می تواند نمادی از زندگی سیستماتیک 2800 سال پیش را با یک ساعت پیاده روی در بیابان ببیند.

آسبادی منطقه سیستان 2800 سال پیش در منطقه «خوزدر» در هفت کیلومتری جنوب شهر، بقایای شهر قدیم که در دوره ساسانی شکل گرفت و تا زمان صفویه به حیات خود ادامه داد.

وجود قلعه‌هایی در کنار قلعه‌ها نشان از تمدن غنی این مکان دارد که مرز سیستان با سایر نقاط استان با استان‌های همجوار است و میراث فرهنگی استان این قلعه‌ها را در فهرست آثار ملی به ثبت رسانده است.

بدون شک خاستگاه اولین اسبادی ها انبار غله در منطقه سیستان ایران بوده است. این آسبادها در گذشته و چندین هزار سال پیش ساخته شده اند.

  • نشانی: زابل، ولسوالی خزادر، نزدیک شهر سوخته

برترین جاذبه های گردشگری زابل

آداب و رسوم بلژیک

یکی از مکان هایی که اروپایی ها در زابل قدیم فعالیت داشتند، گمرک بود که بیشتر به گمرک بلژیک معروف بود. فعالیت این اثر در سیستان به اوایل قرن بیستم باز می گردد.

  • نشانی: 9 کیلومتری جاده زابل به نهبندان

کاروانسرای فرنگی

این بنا مربوط به دوره صفویه است و در شهر زابل در 9 کیلومتری جاده زابل به نبندان قرار دارد. کاروانسرای فرنگی در تاریخ ۶ مرداد ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۹۵۵۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

  • نشانی: 9 کیلومتری جاده زابل به نهبندان

جاذبه های گردشگری زابل

بانک ایران و انگلیس

اثر تاریخی بانک ایران و انگلیس که در سال 1393 به شماره 11191 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. بانک ایران و انگلیس با مساحتی بیش از 3180 مربع در مرکز شهر زابل واقع شده است. متر و 623 متر مربع زیر بنا .

این اثر تاریخی مجموعه‌ای از آثار دوران استعمار است که در قالب موزه‌ای در فضای باز، مکانی ارزشمند برای بررسی فعالیت‌های تجاری و سیاسی استعمار در شمال سیستان و بلوچستان است.

  • نشانی: زابل، شمال شرقی میدان شاهدی

برترین جاذبه های گردشگری زابل

موزه مردم شناسی زابل

برای اینکه بتوانید در مدت زمان کوتاهی بسیاری از دیدنی های زابل را در یک مکان ببینید و با تاریخ و فرهنگ این شهر بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم بازدید از موزه مردم شناسی زابل را از دست ندهید.

ساخت این موزه که به خودی خود یک اثر تاریخی محسوب می شود به دوران استعمار بریتانیا برمی گردد. این بنا در قرن نوزدهم به عنوان کنسولگری بریتانیا در سیستان مورد استفاده قرار می گرفت.

موزه شهر سوخته

اگر به تاریخ علاقه دارید و اطلاعات بیشتری در مورد آن می خواهید شگفتی های شهر در حال سوختن برای دریافت آن باید از موزه او دیدن کنید. در این موزه اقلام شگفت انگیزی وجود دارد که قطعا مجذوب دیدن آنها خواهید شد.

وجود جمجمه با آثار جراحی روی آن، چشم مصنوعی با مویرگ های طراحی شده با سیم طلا، قدیمی ترین صفحه شطرنج جهان، خط کش با دقت میلی متری و جواهرات تاریخی از جمله این آثار است.

دهان بردگان

دهنه غلامان نام محوطه ای باستانی در منطقه سیستان در جنوب شرقی ایران است. دهنه غلامان شهری بازمانده است که زمانی مرکز سیاسی-اداری ساتراپی زرنگ (استان) در امپراتوری هخامنشی بوده است.

محل دهنه غلامان در حدود 45 کیلومتری شهر زابل و دو کیلومتری روستای کالا نو است. تاکنون 27 بنا در این منطقه شناسایی شده است که تا مکانی مرتفع به نام آرامگاه زرتشت ادامه دارد.

نام اصلی این مکان در کتیبه های هخامنشی، بیستون، تخت جمشید و نگسه رستم به صورت «زرک» یا «زرنکایی» ذکر شده است.

  • نشانی: 45 کیلومتری زابل، 2 کیلومتری روستای کله نو

برترین جاذبه های گردشگری زابل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا