ایران گردی

بهترین جاذبه‌های گردشگری بردسیر کرمان کجاست؟

تودی تریپ: این شهر در ۶۵ کیلومتری کرمان قرار دارد.

آب و هوای شهرستان بردسیر معتدل است. بنابراین شهرستان بردسیر تابستان های خنک و معتدل و زمستان های سرد و برفی دارد.

بردسیر که به آن مشیز نیز می گویند، تاریخ قابل توجهی دارد و سابقه آن به قبل از ساسانیان باز می گردد.

این منطقه یکی از اولین مکان هایی است که زندگی اجتماعی در آن شکل گرفته و بهترین گواه بر این گفته وجود آثار و بناهای تاریخی فراوانی مانند: پیرجارسوز، برج نگار، برج تاریخی ارگ بردسیر، تل ابلیس است.

بردسیر یکی از شهرستان های استان کرمان و در فاصله 65 کیلومتری مرکز استان قرار دارد.

این شهر یکی از شهرهای خوش آب و هوای کرمان است که تابستان های خنک و زمستان های برفی دارد. باستان شناسان تاریخ این شهر تاریخی را به دوره ساسانی نسبت می دهند.

دیدنی های تاریخی و خاص بردسیر کرمان

مسجد جامع بردسیر

بنا به گفته حمدالله مستوفی در زمان عمر بن عبدالعزیز ساخته شد و عتیق جامیه نام داشت. این مسجد که قدمتی طولانی دارد اکنون ویران شده و تنها بخشی از آن باقی مانده است.

قلعه شیطان

قلعه دیو متعلق به دوره هخامنشیان است. این قلعه که به کمک کوه کنار آن شکل گرفته، احتمالاً بالاتر از این ارتفاع بوده که به مرور زمان ویران شده است.

اجزای آن سنگ های بسیار بزرگ است. و به گفته مردم محلی دلیل اینکه نمای اطراف این قلعه با کوهی در کنار آن شکل خاصی به خود گرفته است به قلعه شیطان معروف است.

بهترین جاذبه های گردشگری بردسیر کرمان کجاست؟

ارگ بردسیر

ارگ بردسیر یکی از بناهای دیدنی بردسیر است که در مرکز شهر و روبروی مسجد جامع که یکی از آثار قدیمی نیز به شمار می رود، قرار دارد.

مساحت ارگ بیش از 2300 متر مربع است که به طور متوسط ​​هشت متر از سطح خیابان بالاتر است. این ارگ بیش از 300 سال قدمت دارد.

بزرگتر

تاریخ ساخت این بنا مربوط به قرن هشتم هجری است و در بردسیر و در 43 کیلومتری کرمان قرار دارد. این بقعه دارای گنبد آجری دوتایی و پلانی مربع است.

در داخل بنا تزیینات گچبری مکرانسکری و خطوط کوفی را می بینید. ساختمان اصلی سه طبقه منشعب بوده و نمای کلی آن آجری است.

بهترین جاذبه های گردشگری بردسیر کرمان کجاست؟

امامزاده سید محمد بردسیر

امامزاده سید محمد از نوادگان امام حسن مجتبی علیه السلام که دارای شجره نامه معتبر و موثق است در این شهر قرار دارد که بزرگترین گنبد کشور بعد از سلطانیه و بلندترین مناره کشور با ارتفاع 74 متر است. آینه کاری جذاب و بهترین نوع مراق بر روی این امامزاده یافت می شود و درها و ضریح این امامزاده حکاکی شده است.

خانه بهادر الملک بردسیر

خانه بهادرالملک بردسیر یکی از بناهای تاریخی شهر کرمان است که توسط بهادرالملک ساخته شده و قدمت آن به دوره قاجار می رسد. این بنا دارای تالار، انبارهای بزرگ و سقف خشتی زیبا و یکی از مناطق دیدنی بردسیر کرمان است.

دیدنی های طبیعی و خاص بردسیر

آبشار هجین

آبشار هجین در استان کرمان قرار دارد. در قسمت شمالی شهر بردسیر و در وسط دشت مسطح که روستاهای خجین، ملک آباد، خالک آباد و آبادی های دیگر در حاشیه رودخانه خجین تشکیل شده بودند؛ در امتداد رودخانه خجین قرار داشتند. مناظر زیبایی از باغ ها و پوشش سبز درختان وحشی ایجاد شده و جریان آب رودخانه بر طراوت و جلوه آن افزوده است.

آبشار هجین در استان کرمان قرار دارد. در قسمت شمالی شهر بردسیر و در وسط دشت مسطح که روستاهای هجین، ملک آباد، خالک آباد و آبادی های دیگر در حاشیه رودخانه هجین تشکیل شده بودند؛ در امتداد رودخانه هجین قرار داشت. مناظر زیبایی از باغ ها و پوشش سبز درختان وحشی ایجاد شده و جریان آب رودخانه بر طراوت و جلوه آن افزوده است.

این رودخانه تا کبوترخان و جاده کرمان – رفسنجان ادامه دارد.

محوطه و بستر آبشار هجین با تخته سنگ های وسیع احاطه شده است و رودخانه در ارتفاع حدود 6 متری به برکه ای می ریزد که در کف سخت زمین شکل گرفته است. پوشش درختان و درختچه ها به ویژه «خارخ» بر زیبایی این منطقه می افزاید.

بهترین جاذبه های گردشگری بردسیر کرمان کجاست؟

رودخانه چاری

این رودخانه از ارتفاعات شیرینک چهارطاق سرچشمه می گیرد و به شهر بردسیر می ریزد و در نهایت به دشت باغین می ریزد.

این رودخانه در اواخر زمستان و اوایل بهار پر است، اما در تابستان بیشتر سال ها خشک می شود.

منطقه حفاظت شده بیدوجه

منطقه حفاظت شده ببادویه بردسیر از دیگر مناطق دیدنی بردسیر کرمان است که سالانه پذیرای صدها پرنده آبی و کنار آبزی است.

تنوع زیستی و چشم اندازهای منحصر به فرد این منطقه باعث شده تا این منطقه از نظر گردشگری اهمیت زیادی پیدا کند.

مخزن دریاچه تشاب

دریاچه ترشاب یکی از دریاچه های استان کرمان است که در 13 کیلومتری جنوب شهر سیر می شود و در فصول گرم سال خشک می شود و یکی از مناطق دیدنی کرمان است. وسعت این دریاچه بسته به حوضه آبریز آن متفاوت است و عمق متوسط ​​آن به 50 سانتی متر نمی رسد.

آب این دریاچه شور و غیرقابل استفاده است. گیاهان نی بیشتر در اطراف دریاچه یافت می شوند که بیش از 80 درصد سطح آن را به صورت متراکم و متراکم می پوشانند. در کنار نی، گیاهان دیگری مانند سازو و لویی نیز وجود دارد.

بهترین جاذبه های گردشگری بردسیر کرمان کجاست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا