ایران گردی

بهترین جاذبه‌های طبیعی قوچان

تودی تریپا _ خدمات توریستی: شهر کوچان یا «هبوشان» یکی از شهرهای ارزشمند تاریخی با قدمت طولانی در استان خراسان رضوی است که مکان های دیدنی زیادی دارد.

شهرستان کوچان در شمال غربی استان خراسان رضوی قرار دارد و فاصله آن تا شهر مشهد 140 کیلومتر (یک ساعت و 50 دقیقه) و تا شهر بجنورد مرکز استان خراسان شمالی 130 کیلومتر (90 دقیقه) است.

به دلیل قرار گرفتن این شهر در مرکز پنج ضلعی متشکل از مشهد، نیشابور، بجنورد، سبزوار و پایتخت ترکمنستان، کوچان به عنوان شهری با اهمیت استراتژیک در منطقه شناخته می شود.

بر اساس منابع تاریخی و نیز بر اساس نظرات مورخان جدید، کوچان اولین پایتخت دوره اشکانیان بوده است. به همین دلیل شهرستان کوچان از نظر تاریخی و فرهنگی غنی است و آثار تاریخی زیادی در آن به چشم می خورد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید بیش از ۴۰ اثر ثبت ملی در این شهر وجود دارد. در زیر شما را با دیدنی های شهر کوچان آشنا می کنیم.

مناظر طبیعی زیبا و دیدنی کوچان

غار کباد

این غار آهکی دارای دو شاخه است و حدود 120 متر طول دارد. در سفر به شهرستان کوچان از روستاهای دربدان و شیخ کنلوی کوچان می توان به این غار دسترسی داشت.

غار کلر

غار کلر یکی از مناطق زیبای اطراف کوچان به نام روستای سرسبز در کنار رودخانه های پر آب و درختان انبوه نامگذاری شده است. این غار به دلیل پیشینه تاریخی و معماری این منحصر به فرد است که یکی از بهترین آثار تاریخ طبیعی کوچان به حساب می آید.

بهترین دیدنی های طبیعی کوچان

رودخانه کاشف

این رودخانه در دره کاشف رود جاری است و سرچشمه آن از رشته کوه های بینالود، هزار مسجد و نیشابور است.

طول این رودخانه 290 کیلومتر است و پس از دریافت چند شاخه آن در پل هاتون با رودخانه هریرود به سمت شمال می ریزد و در نهایت وارد مناطق شنی ترکمنستان می شود.

رودخانه کاشف مراکز تفریحی زیادی را در اختیار شما قرار می دهد که در سفر به شهر کوچان می توانید از آنها دیدن کنید.

دره اترک

رودخانه اترک به طول 600 کیلومتر از این دره می گذرد و یکی از زیباترین و سرسبزترین مکان های این منطقه است که برای بازدیدکنندگانی که به شهرستان کوچان سفر می کنند جذابیت فوق العاده ای دارد.

رودخانه اترک یا «اترک» یکی از پرآب ترین و متلاطم ترین رودخانه های شمال شرق ایران با قابلیت طغیان و همچنین یکی از طولانی ترین رودخانه های ایران است که از کوه های هزار مسجد، آلداغ و بینالود این شهرستان سرچشمه می گیرد. کوچان سپس از دشت های کوچان از فاروج، شیروان و بجنورد می گذرد و در نهایت در خاک ترکمنستان به دریای خزر می ریزد.

رودخانه اترک ششمین رود طویل ایران با طول کلی حدود 670 کیلومتر است. بهترین چشم انداز و منطقه برای بازدید از این رودخانه در دشت های کویری ترکمن واقع در استان گلستان است.

بهترین فصول برای بازدید از رودخانه اترک زمستان و بهار است که این رودخانه نسبت به سایر فصول پرآب تر است.

یکی از تفریحات بسیار لذت بخش در این منطقه، ماهیگیری در این رودخانه است که با پیک نیک، کمپینگ و سواری بر اسب ترکمن لذتی مضاعف خواهد داشت.

بهترین دیدنی های طبیعی کوچان

مکان های دیدنی و طبیعی کوچان

دره شمخال

دره شمخال دره ای نادر و زیبا در ایران است که یکی از جاهای دیدنی کوچان محسوب می شود. این دره دارای آب و هوای مساعد و حیات وحش متنوع است.

دره شمخال در 25 کیلومتری شهرستان مرزی باجگیران و 80 کیلومتری کوچان قرار دارد. طول دره شمخال حدود 18 کیلومتر و ارتفاع دیوار آن 200 متر تخمین زده شده است.

دره شمخال دارای دیوارهای عظیمی است که رودخانه را در دل خود به عنوان قلعه قرار داده است. در ورودی دره رودخانه ای فصلی وجود دارد که منظره زیبایی را ایجاد کرده است.

در 10 کیلومتری اول دره فضایی جذاب و دیدنی به نام همام آب وجود دارد که در فصل تابستان پذیرای تعداد زیادی از گردشگران است.

درختان گردوی جنگلی زیادی در این دره وجود دارد که بیش از 200 سال قدمت دارند.

دره شمخال یکی از خاص ترین و اسرارآمیزترین جاذبه های طبیعی کوچان است که تا آخرین لحظه با تمام زیبایی چشم ها را خیره می کند.

این دره پیچ‌های دیدنی در مسیر خود دارد و هر چه جلوتر می‌روید به دلیل وجود چشمه‌ها و آبشارهای زیبا در اطراف، با دیدنی‌های طبیعی بیشتری مواجه می‌شوید.

بهترین دیدنی های طبیعی کوچان

دره یوسف خان

دره یوسف خان در 1 کیلومتری شهر کوچان و در اطراف سد تبرک قرار دارد. این دره دارای کوه های بلند، رودخانه زیبای اترک، فواره های پر از آبانواع درختان و علفزارها که در طول سال چشم انداز خاص و شرایط اقلیمی متنوعی را به منطقه بخشیده است، افراد زیادی از نقاط دور تا اینجا بهشت از دست داده بکشید.

آبشار و دره سراب

آبشار و دره سراب در 12 کیلومتری شهر کوچان قرار دارد. ارتفاعات کوه سنگر و محمد بیک با ارتفاعی نزدیک به 3000 متر در کنار رودخانه سراب و آبشار زیبایی وصف ناپذیر در این منطقه ایجاد کرده اند. روستاییان این منطقه را به نام «شاشر» می شناسند.

فضای زیبا و مجلل محیط اطراف آبشار و ارتفاع بلند آن که نزدیک به 20 متر است، منظره زیبایی به آبشار بخشیده است. راه رسیدن به این آبشار از طریق دره سراب است و گردشگران برای رسیدن به آبشار باید 3 کیلومتر از روستای سراب را پیاده طی کنند.

بهترین دیدنی های طبیعی کوچان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا