ایران گردی

بهترین جاذبه‌های طبیعی تربت حیدریه

تودی تریپا _ خدمات توریستی: تربت حیدریه یکی از شهرهای تاریخی استان خراسان رضوی است که قدمت آن به دوران قبل از اسلام می رسد.

گفته می شود نام این شهر برگرفته از نام عارف «قطب الدین حیدر» است که از قرن نهم هجری به بعد بر منطقه ای که قبلاً ولایت زاوه نامیده می شد فرمانروایی می کرد.

تربت حیدریه به زعفران یا ابریشم معروف است زیرا اولین قطب تولید زعفران در جهان و پایتخت ابریشم ایران است.

از آنجایی که این شهر در مسیر جاده مشهد قرار دارد، سالانه گردشگران زیادی از آن دیدن می کنند.

تربت حیدریه علاوه بر زعفران و ابریشم به دلیل موقعیت جغرافیایی و محیط تاریخی خود دارای آثار و بناهای تاریخی و طبیعی فراوانی است. با ما همراه باشید تا با دیدنی های این شهر تاریخی بیشتر آشنا شوید.

آشنایی با ویژگی های طبیعی تربت حیدریه

تربت حیدریه در حاشیه کویر قرار دارد. زمان او بارندگی خفیف و آب و هوای آن کویر ه- در شمال و جنوب رشته کوه هایی وجود دارد که هوا را نرم می کند.

کوه ملکان با بیش از 3000 متر ارتفاع بلندترین قله تربت حیدریه است. در تربت رودخانه دائمی وجود ندارد و آب این شهر از قنات های به جا مانده از دوران باستان تامین می شود.

بهترین دیدنی های طبیعی تربت حیدریه

شاید این زمان برای خیلی ها جذاب نباشد. اما تربت حیدریه زمینی حاصلخیز دارد. تربت را مرکز طلای سرخ ایران می دانند.

قرن ها و حتی هزاران سال است که مردم به کاشت تربت زرین می پردازند و حاصل تلاش آنها گیاه رنگارنگ و خوشبویی است که جهان ایران را با آن می شناسد. زعفران. اگر آذرماه به تربت حیدریه سفر کنید، مزارع عظیمی از گل های ارغوانی زعفران را خواهید دید.

بهترین زعفران جهان و ایران «دخترپیچ» نام دارد که مزارع آن در تربت است. البته علاوه بر زعفران، خرشتر، ترچه، سو، فریاس، بادبور، گوان، خارخسک و ریشبز از جمله گیاهانی هستند که در تربت چه به صورت خودرویی و چه به صورت مصنوعی می رویند.

جدای از این گیاهان، بن، بادامشک، تاک، گز و کیچ درختچه هایی هستند که در ارتفاعات تربت دیده می شوند.

تربت حیدریه پوشش حیوانی غنی تری دارد. یوزپلنگ، غزال، پلنگگوسفند جبیر، گربه پالاس، کول، زرده بار، کوچ و اوریال از گونه های پستاندار تربت حیدریه هستند.

این شهر آشیانه پرندگانی چون سمور سفید، گوزن زرد، شاهین، زاغی سیاه، سیم، پلیکان و قارچ سبز و همچنین خزندگان مانند مار چوبی، مار کفشی و غیره. لاک پشت آسیایی آن نیز است.

دیدنی های بهتر و طبیعی تربت حیدریه

منطقه گردشگری رودخانه حصار

منطقه گردشگری رودخانه حصار در 50 کیلومتری غرب تربت حیدریه و جنوب روستای رود معجن قرار دارد که منطقه ای سرسبز و خوش آب و هوا برای گردشگران است.

  • نشانی: 50 کیلومتری غرب تربت حیدریه جنوب روستای رود معجن

بهترین دیدنی های طبیعی تربت حیدریه

آبشار رود معجن

آبشار رودماجن آبشاری به ارتفاع 28 متر در 48 کیلومتری غرب تربت حیدریه است که در فصل بهار و تابستان گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

این آبشار در وسط دیوار بلندی از کوه قرار دارد و آب با شدت زیادی روی زمین می ریزد. زیبایی طبیعی این آبشار آن را به بهشت ​​گردشگری تربت حیدریه معروف کرده است.

منطقه شکار وجود ندارد

منطقه شکار بزمایی با وسعت 28 هزار هکتار در هشت کیلومتری جنوب شرقی تربت حیدریه قرار دارد. گونه های گیاهی متنوعی در این منطقه کوهستانی یافت می شود که چوبک، کلاه میرحسن، میخک، تیغال قندی، فرفیون، ریواس، گون و از جمله حیات وحش می توان به کامل، بز، قوچ و انواع پرندگان اشاره کرد. . لک لک نادر سیاه نیز در زمستان و تابستان مهاجرت کرده و از این منطقه عبور می کند.

  • نشانی: 8 کیلومتری جنوب شرقی تربت حیدریه

پارک جنگلی پیشکوه

پارک جنگلی پیشکوه در حاشیه شهر تربت حیدریه که یکی از بزرگترین پارک های ایران است قرار دارد. وسعت این منطقه 800 هکتار است و در دامنه کوه مشرف به شهر قرار دارد. امکانات تفریحی مناسبی نیز در این پارک برای گردشگران فراهم شده است.

  • نشانی: تربت حیدری، پیشکو، دامنه کوه سه قله

بهترین دیدنی های طبیعی تربت حیدریه

پارک ملی باغ

پارک باغ ملی در مرکز شهر و در انتهای خیابان معروف به باغ ملی بر فراز تپه ای قرار دارد که یکی از زیباترین دیدنی های تربت حیدریه به شمار می رود.

این باغ‌های ملی پس از رنسانس در ایران ساخته شده و عمدتاً مربوط به دوره صفویه است. باغ های ملی با باغ های ایرانی متفاوت است.

باغ ملی تربت حیدریه تا ۷۰ سال پیش گورستان بود و به تدریج تغییر کاربری داد و تبدیل به باغ ملی شد.

برخی از درختان این باغ بیش از 90 سال سن داشتند و پژمرده بودند. بدن آنها توسط هنرمندان مجسمه سازی شده و به نمادهای مفهومی تبدیل شده است.

کوه ملکوه

ملکوه سومین قله مرتفع استان خراسان رضوی است

کوه ملکوه که سالانه کوهنوردان زیادی را به خود جذب می کند، سومین قله مرتفع استان خراسان رضوی به شمار می رود. این قله با مناظر بسیار زیبا، آب و هوای تقریبا سرد و دریاچه ای زیبا به نام گل هاتون به یکی از مناطق جذاب گردشگری منطقه تبدیل شده است.

  • نشانی: تربت حیدریه قطعه کدکن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا