ایران گردی

بهترین جاذبه‌های اطراف منطقه حفاظت شده گاندو را باید دید

تودی تریپا _ خدمات توریستی: منطقه حفاظت شده گاندو در حاشیه جنوب شرقی کشور در استان سیستان و بلوچستان و در امتداد مرز ایران و پاکستان قرار دارد و وسعت آن در امتداد رودخانه سرباز و باهوکلات و تا دریای عمان ادامه دارد.

این منطقه در چابهار، سرباز و بخشهایی از نیکشهر واقع شده است.

در ادامه به دیدن مناظر جذاب اطراف این منطقه بی نظیر خواهیم پرداخت.

آشنایی با منطقه حفاظت شده گاندو

گاندو یا باهوکلات در مصوبه شماره 24 شورای عالی محیط زیست مورخ 23.12.1349 با مساحتی بالغ بر 465181 هکتار تحت عنوان منطقه حفاظت شده باهوکلات حفاظت شده و در سال 1361 به نام مهمترین حیوان محلی «گاندو» نامگذاری شده است. .

گاندو نام محلی تمساح باتلاقی پوزه کوتاه ایرانی است.

منطقه گاندو که یکی از نقاط دیدنی سیستان و بلوچستان محسوب می شود، شامل رودخانه ها و آبگیرهایی است که کروکودیل های مرطوب در آن زندگی می کنند، زمین های ساحلی نزدیک دریای عمان، جنگل های حرا، کوه ها و دشت باهوکلات.

بهترین جاذبه هایی که باید در اطراف منطقه حفاظت شده گاندو ببینید

وجود جنگل های حرا و تالاب ها در خلیج گواتر نیز این منطقه را از ارزش بین المللی تبدیل کرده است.

رودخانه عامل اصلی زندگی موجودات مختلف به ویژه تمساح پوزه کوتاه ایرانی در جنوب استان سیستان و بلوچستان است.

آبهای جنوب شهرستان ایرانشهر (شامل بخشهای سرباز، بمپور و راسک) و شهرستان چابهار (شامل منطقه دستیاری و شهرستان کسرکند) وارد این رودخانه شده و در نهایت به دریای عمان می ریزد.

جاذبه ها و مناظر بهتر در اطراف منطقه حفاظت شده گاندو

رودخانه ووینیشکا

رودخانه سرباز با دره سرسبز خود بزرگترین رودخانه پرآب سیستان و بلوچستان محسوب می شود و هر ساله پذیرای سیل عظیمی از گردشگران است.

رودخانه سرباز یکی از پرآب ترین رودخانه های شهرستان سرباز در جنوب سیستان و بلوچستان است.

این رودخانه از کوه های منطقه سرباز می ریزد و به سد قبلی منتهی می شود و از سد قبلی به نام باهوکلات در بندر گواتر چابهار به دریای عمان می ریزد.

رودخانه سرباز به طول 313 کیلومتر زیستگاه گونه جانوری منحصربه‌فرد «تمساح پوزه‌کوتاه» در تالاب‌های ایران است و به دلیل جاذبه‌ها و دیدگاه‌های متنوع، مورد توجه گردشگران است.

رودخانه بادام هندی

این رودخانه یکی از شاخه های اصلی رودخانه باهوکلات در بلوچستان است. در سواحل این رودخانه آثار عظیم ماقبل تاریخ مانند دامبیگان وجود دارد.

رودخانه کاجو در قدیم به «گاجان» و نام قدیم قصرند به «گنج آبه» نیز معروف بوده و با گذشت زمان نام «گاجان» به «کاجه» و «کاجو» تغییر یافته است. این رودخانه یکی از سرچشمه های اصلی رودخانه باهوکلات در بلوچستان است.

بهترین جاذبه هایی که باید در اطراف منطقه حفاظت شده گاندو ببینید

در امتداد سواحل این رودخانه می توانید بناهای عظیم ماقبل تاریخ مانند دامبیگان و سیاه بن را ببینید. شهر قصرقند علاوه بر آثار تاریخی و صنایع دستی دارای جاذبه های طبیعی فراوانی از جمله آبشارها، باغات میوه گرمسیری و مزارع برنج است.

بدون شک گذراندن یک روز در این جاذبه ها می تواند سفری لذت بخش و خاطره انگیز را برای گردشگران به ارمغان بیاورد. شهر قصرقند در گذشته به «گنداوک» شهرت داشت و به مرور زمان به «گنج آور» تغییر نام داد.

خلیج غاز

این خلیج در انتهای جنوب شرقی منطقه حفاظت شده گاندو واقع شده است. خلیج گواتر و خور خور باهو یکی از 22 تالاب بین المللی ایران است که در سال 1386 در فهرست تالاب های بین المللی قرار گرفت.

کمال الدین قراب در سال 1363 در کتاب بلوچستان، یادگار مردود اعصار، درباره بندر گواتر می گوید: «بندر گواتر دهکده ساحلی متروکه ای در جنوب شرقی ترین نقطه کشور است که روزگاری از شهرت و شهرت زیادی برخوردار بوده است. بندر پر رونق

این قوم در طول تاریخ هر از گاهی مجبور به فرار از سرزمین اجدادی خود شده اند.

گاهی به بهانه سیل، گاهی به بهانه قحطی و بیشتر به تاکتیک زور. تجارت در گواتر سابقه ای طولانی دارد و تاجران بلوچ از هند تا آفریقا از آب های این خلیج عبور کرده اند.

بهترین جاذبه هایی که باید در اطراف منطقه حفاظت شده گاندو ببینید

گواتر در گذشته یکی از مراکز اصلی پرورش و صادرات میگو بوده که در طول سالیان متمادی اندکی کاهش یافته اما همچنان پابرجاست. در ساحل گواتر قبرستانی وجود دارد که روستاییان آن را قبرستان برمن می نامند و به گفته آنها قدمت چند صد ساله دارد. این گورستان متشکل از گورهای سنگی است که به موازات ساحل و در یک جهت قرار دارند.

روستای باهوکلات

روستای باهوکلات یا گاندو در 101 کیلومتری شمال شرق چابهار در منطقه حفاظت شده ای به همین نام قرار دارد. این روستا با طبیعتی بکر و زیبا در کنار رودخانه باهوکلات و بر فراز تپه ای که ارتفاع آن از سطح دریا 40 متر است، قرار گرفته است.

معماری متمرکز روستا از دو بخش سنتی و جدید تشکیل شده است که اکثر خانه ها در یک طبقه ساخته شده اند. مردم این روستا برای مراسم مذهبی خود اهمیت خاصی قائل هستند و اغلب با لباس محلی در این مراسم شرکت می کنند.

یکی از محبوب ترین جاذبه های باهوکلات را باید مزارع موز دانست که برای گردشگران جذاب است.

این روستا نه تنها زیستگاه برخی از پرندگان شبه قاره هند است، بلکه پناهگاه حیواناتی مانند ماهی های گل خوار، راسو، گوفر و اژدها، سنجاب و لاک پشت های سبز دریایی است.

تمساح گاندو که یکی از گنج های گرانبهای روستای باهوکلات (گاندو) به شمار می رود، در آب انبارهای واقع در کنار رودخانه باهوکلات زندگی می کند.

بهترین جاذبه هایی که باید در اطراف منطقه حفاظت شده گاندو ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا