ایران گردی

بسته شدن «دروازه جهنم» صحت دارد؟ + ماجرا چیست؟

به گزارش تودی تریپ، گودال سوخته ای به نام «دروازه جهنم» و در 260 کیلومتری عشق آباد پایتخت ترکمنستان مقصد بیشتر گردشگرانی است که به این کشور سفر می کنند. این دهانه که 70 متر عرض و 20 متر عمق دارد در حین حفاری گاز در سال 1971 شکل گرفت و زمین شناسان برای جلوگیری از خروج گاز آن را آتش زدند. اگرچه انتظار داشتند تا چند هفته دیگر این آتش خاموش شود، اما اکنون بیش از نیم قرن از شعله های آتش از درون این گودال می گذرد.

این دهانه که 70 متر عرض و 20 متر عمق دارد در حین حفاری گاز در سال 1971 شکل گرفت و زمین شناسان برای جلوگیری از خروج گاز آن را آتش زدند. در حالی که انتظار داشتند تا چند هفته دیگر این آتش خاموش شود، اکنون بیش از نیم قرن است که شعله های آتش از داخل این گودال می سوزد.

از آنجا که کارشناسان می گویند دروازه جهنم باعث آسیب زیست محیطی و تهدید سلامت ساکنان منطقه می شود، مقامات ترکمنستان در گذشته تلاش های ناموفقی برای مهار آن انجام داده اند. اکنون گزارش ها حاکی از آن است که مقامات آن کشور برای حل این مشکل از آمریکا درخواست کمک کرده اند.
به گفته مقامات ارشد ایالات متحده، دو کشور در حال گفتگوهای جدی بر سر توافقی هستند که می تواند حمایت مالی و کارشناسانه ای را برای کمک به این کشور آسیای مرکزی از جمله در دروازه جهنم ارائه دهد.

این گفتگوها که در حال حاضر محرمانه است، به عنوان گامی مثبت در مقابله با انتشار کربن، گرم شدن کره زمین و کاهش اثرات سوخت های فسیلی تلقی خواهد شد.

افراد درگیر در این مذاکرات ابراز خوش بینی کرده اند که در چند ماه آینده به توافق برسند. انتظار می رود این توافق قبل از آغاز نشست آب و هوای سازمان ملل متحد COP 28 در ماه نوامبر به طور عمومی اعلام شود و اجرای آن قبل از پایان سال کلیدی خواهد بود.

برآوردهای آژانس بین المللی انرژی و بانک جهانی نشان می دهد که در حال حاضر حدود 7 درصد گاز ترکمنستان هدر می رود.

نشت تصادفی سوخت های فسیلی امری طبیعی تلقی می شود، اما اگر کشورها زیرساخت کافی برای جذب و رساندن این گاز به بازار نداشته باشند، عمداً آن را در هوا رها می کنند تا بسوزد. در صورت نهایی شدن این توافق، ایالات متحده به ترکمنستان کمک خواهد کرد تا بیشترین میزان ممکن از این گاز مصرف شده را جذب کند.

متان، جزء اصلی گاز طبیعی، در دو دهه اول انتشار خود، اتمسفر را 80 برابر بیشتر از دی اکسید کربن گرم کرده است. به همین دلیل، بسیاری از کشورها محدودیت گاز متان را به عنوان راه حلی سریع و نسبتا آسان برای مقابله با تغییرات اقلیمی و انجام تعهدات خود در دستور کار قرار می دهند.

پیش از این در سال 2021، در اجلاس آب و هوای سازمان ملل موسوم به COP 26، 150 کشور متعهد شدند که انتشار گازهای گلخانه ای خود را تا پایان این دهه 30 درصد کاهش دهند.

ترکمنستان دارای چهارمین ذخایر بزرگ گاز طبیعی در جهان است و بیش از هر کشور تولید کننده نفت یا گاز دیگری متان در هر واحد تولید نفت و گاز تولید می کند. مقامات وزارت خارجه آمریکا برآورد کرده اند که رفع نشت گاز از ترکمنستان به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای این کشور تا حداقل 3 درصد کمک می کند و عشق آباد به طور بالقوه می تواند 5.8 میلیارد متر مکعب گاز استخراج کند.

بر اساس برآوردهای مقامات ایالات متحده، رفع نشتی ها در بسیاری از موارد می تواند نسبتاً آسان و ارزان باشد. سال گذشته، دانشمندان تخمین زدند که تعمیر تنها 29 قطعه تجهیزات در حوزه خزر در غرب کشور می تواند نشت گاز متان را در ترکمنستان متوقف کند. اصلاحات بالقوه شامل احیای منابع گاز از کار افتاده، جایگزینی تجهیزات قدیمی و بهبود عملیات چاه نفت است.

بر اساس تجزیه و تحلیل داده های ماهواره ای، بیشتر 500 مکان روی زمین با شدیدترین انتشار گاز متان در جهان در ترکمنستان واقع شده است.

ترکمنستان که دارای یک رژیم دیکتاتوری است، روابط دیپلماتیک کمی با جهان خارج دارد و پکن یکی از مهم ترین حامیان آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا