ایران گردی

بزرگترین دریاچه کوهستانی ایران کجاست؟

تودی تریپ: تمی یکی از بزرگترین و زیباترین دریاچه های کوهستانی کشور به شمار می رود و در مرز استان های لرستان و خوزستان قرار دارد.

دریاچه تمی در گویش بختیاری به مکانی هموار می گویند که در ارتفاعات قرار دارد.

آب دریاچه تمی از سیلاب های بهاری و آب شدن برف های کوه های اطراف آن که یخچال های دائمی هستند و در طول سال پوشیده از برف و یخ هستند، تامین می شود.

به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص دریاچه تمی، آب دریاچه جاری نیست و در واقع یک دریاچه بسته بدون آب است.

علفزارها، چمنزارها و پوشش گیاهی وسیعی که در اطراف دریاچه تامی از دشت موز تا دشت تامی کشیده شده است، بهترین مکان برای چادر زدن عشایر در هنگام کوچ از گرمسیر در خوزستان جلگه به ​​اشترانکوه، کالی کوه و زردکو بختیاری و ییلاق بسیار عالی است. . اینم مخصوص عشایر دزفول

آشنایی با بزرگترین دریاچه کوهستانی ایران

البته دریاچه تمی یکی از زیباترین دریاچه هاست بزرگترین دریاچه های کوهستانی ایران که به حساب می آید. این دریاچه در 147 کیلومتری شمال شرقی دزفول و مناطق کوهستانی درداش قرار دارد.

تمی در گویش بختیاری به معنای مکانی هموار و هموار است که در ارتفاعی قرار دارد.

بزرگترین دریاچه کوهستانی ایران کجاست؟

دریاچه تمی دقیقاً همینطور است. یعنی به محض عبور از مناطق کوهستانی ناگهان به منطقه مسطحی می رسید که دریاچه در آن قرار دارد.

آب این دریاچه از سیلاب های بهاری و همچنین آب شدن برف های کوه های اطراف تامین می شود.

کوه های اطراف را می توان یخچال های طبیعی دائمی دانست. تمام روزهای سال کوه ها پوشیده از برف است.

دریاچه تمی دزفول در منطقه ای کوهستانی واقع شده است. بنابراین طبیعت اطراف آب و هوای سرد و کوهستانی را تجربه می کند.

بیشتر گیاهانی که در این منطقه می رویند به دلیل شرایط سرمای شدید، سرما دوست بوده و تنوع زیادی ندارند. از اطراف دریاچه تا دشت های دوردست چمنزارهای وسیعی دیده می شود.

این امر باعث می شود منطقه دریاچه تامی محیطی مناسب برای عشایری باشد که از جنوب ایران به دزفول آمده اند. به دلیل وجود شرایط سرد و همچنین پوشش گیاهی نه چندان متنوع، گونه های جانوری کمی را در این منطقه می بینیم.

ارتفاع دریاچه تمی از سطح دریا 2220 متر است و توسط رشته کوه های زاگرس احاطه شده است.

دریاچه تامی بیضی شکل است و قطر اصلی آن 2 کیلومتر و قطر فرعی آن حدود 1 کیلومتر است.

این دریاچه از دو قسمت اصلی و تقریباً بیضی شکل در قسمت شمالی فلات و یک دریاچه فصلی مثلثی شکل در قسمت جنوبی تشکیل شده است که این دو دریاچه را با تنگه ای به هم متصل می کند.

آب دریاچه شط تمی از سیلاب های بهاری و ذوب برف در کوه های مجاور دریاچه که یخچال های دائمی هستند و در طول سال پوشیده از برف و یخ هستند تامین می شود و آب دریاچه به دلیل موقعیت جغرافیایی آن جریان ندارد.

بزرگترین دریاچه کوهستانی ایران کجاست؟

دریاچه تمی کجاست؟

آثار ملی ایران تنها به آثار تاریخی و باستانی محدود نمی شود. به عنوان مثال می توان شاهد ثبت دریاچه در آثار ملی ایران بود. این روزها با نگاهی به تیتر اخبار متوجه می شوید که در فهرست آثار ملی ایران، دریاچه تمی دزفول نیز ذکر شده است.

تصویر این دریاچه را ببینید. اگر نمی دانستید که این دریاچه در میان دیگران است دیدنی های دزفول آیا آن را با منظره سوئیسی اشتباه نمی گیرید؟ همانطور که گفته شد این دریاچه در استان خوزستان و شهرستان دزفول قرار دارد.

به طور کلی باید بدانید که دریاچه تمی در مرز بین خوزستان و استان چهارمحال و بختیاری قرار داده شده

حتی به همین دلیل، برخی آن را در لیست قرار دادند دیدنی های استان چهارمحال و بختیاری قرار دادم.

برای بازدید از این دریاچه زیبا و بکر باید از رشته کوه اشترانکوه و قالیکوه به سمت جنوب رفت.

دریاچه تمی دزفول از نظر جغرافیایی در شمال غربی استان خوزستان، بخش شهیون، روستای درکاید دزفول واقع شده است.

این دریاچه تا دزفول 147 کیلومتر، تا یاسوج 400 کیلومتر و تا اهواز 200 کیلومتر فاصله دارد. قرارداد. برای دسترسی به این دریاچه ابتدا باید به دزفول برسید.

سپس به سمت شمال شرقی آن حرکت کنید تا به بخش شهیون ولسوالی دره کاید برسید.

از آنجا باید با کمک مردم محلی به سمت دریاچه حرکت کنید. توجه داشته باشید که آب و هوای این منطقه با سایر مناطق جنوب ایران متفاوت است.

پس قطعا زنجیر چرخ و دنده زمستانی با خودت ببر

بزرگترین دریاچه کوهستانی ایران کجاست؟

مانند برخی دیگر از جاذبه های کوهستانی مانند کول خرسان، دسترسی به دریاچه نیاز به پیاده روی دارد. پس کوله پشتی و وسایل پیاده روی همراه داشته باشید.

بهترین زمان برای بازدید از دریاچه تمی و سفری خوش را با این دریاچه تجربه خواهید کرد، فصل زیبای بهار و ماه های فروردین و اردیبهشت است.

مسیر رسیدن به دریاچه تمی تقریباً جنگلی است و چشمه های زیادی در مسیر وجود دارد. در مسیر دریاچه تمی، تقریباً در دو سوم مسیر، چشمه‌های گوارا و آب‌های معدنی را خواهید دید.

پس از طی مسافتی در وسط فلات به اندازه بالای گردنه دشت وسیعی وجود دارد که کاملاً سرسبز و هموار است و پس از یک ساعت پیاده روی به دریاچه خواهید رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا