ایران گردی

برج چهل دختر؛ جاذبه‌ای بی‌همتا در دامغان

تودی تریپ: در این اثر باستانی از خط به جای تصویر برای تزیین استفاده شده است که یکی از ویژگی های معماری ایرانی در قرون وسطی بوده است. دورانی که ایرانیان و هنرمندان ایرانی از خط کوفی برای نوشتن و تکلم معمولی استفاده می کردند و این نوع تزیینات در برج چهل دوشیزه تقدس بی نظیری را در تزئینات به ارمغان آورد.

بر اساس اسناد و متون ثبت شده، به نظر می رسد که این برج مانند بسیاری از بناهای قرون وسطی که عمدتاً برای مقبره ها، مقدسات و بناهای تاریخی ساخته شده اند، به عنوان یک مقبره خانوادگی ساخته شده است.

آشنایی با برج چهل دختر دامگان

بنای آجری گنبد چهل دختر دامغان که قدمت آن به دوره سلجوقیان می رسد در سال ۴۶۶ هجری قمری به دستور ابوشجاع معروف به اسفربکی بن اصفهانی ساخته شد. این برج در مرکز شهر دامگان در خیابان امام خمینی قرار دارد.

این بنا دارای محیط خارجی 23 متر، قطر داخلی 5.5 متر و ارتفاع حدود 15 متر است. در قسمت تزیینات آجری بالای گنبد کتیبه ای به خط کوفی وجود دارد که ابتدای آن عبارت «عمر بابونا حصلقبا الامیر الجلیل ابو شجاع اصفهه» و قسمت آخر آن «ثلثما» است. آه. بالای سر در تازه نصب شده این گنبد کتیبه کوفی دیگری در داخل گنبد قبر ساده گچی به ابعاد 216 در 74 سانتی متر بدون تزیین و سنگ کتیبه وجود دارد. داخل برج نیز گچ بری شده است.

برج چهل دختر;  جاذبه ای بی نظیر در دامگان

داستان مربوط به سال 619 میلادی است. یکی از شاهزادگان دربار سامانی به همراه 39 تن از همراهانش متواری است. این 40 دختر از سرزمین ها عبور می کنند تا به مکانی امن برسند. نیروهای دشمن نیز به تعقیب آنها رفتند، اما موفق نشدند چهل دختر دربار سامانی را دستگیر کنند. تا آن چهل نفر برای همیشه از بین بروند. از آن زمان و بر اساس این داستان، برج ها یا قلعه های بسیاری به نام «چهل دختر» نامگذاری شده اند. این داستان نه تنها در ایران بلکه در افغانستان، ازبکستان و تاجیکستان و حتی ترکیه، گرجستان و اوکراین نیز وجود دارد و ساختمان هایی با این نام در این کشورها یافت می شود.

اما داستان برج چهل دوشیزه دامگان را به آتشکده زرتشتیان نسبت می دهند و تاریخ ساخت آن را پیش از اسلام می دانند. اما برخی از مردم سمنان بر این باورند که این برج توسط 40 دختر ساخته شده است که برای خلوت و عبادت از پیوندهای دنیوی با مصالحی چون گل و خشت دست کشیدند.

خرافه جالبی هم در مورد برج چهل حوریه سمنان وجود داشت و برای دوشیزگان خوش شانس بود. زنان خوش شانس برای بهبود شانس خود مشتی سنگ از داخل ساختمان به بیرون پرتاب می کردند. اگر سنگ ها در فضا می افتاد، دخترها در آن سال منتظر شوهرانشان می شدند و اگر سنگ ها در داخل ساختمان روی زمین می افتاد، آن دخترها باید تا سال بعد صبر می کردند!

معماری بی نظیر برج چهل دختر دامگان

محیط بیرونی این بنا 32 متر است، اگرچه از نظر مساحت برج کوچکی به حساب می آید، اما آنچه این بنا را به شهرت رسانده، نحوه آجرکاری، کتیبه ها، معماری و نوع مصالحی است که برج چهال دختر را بدون وقفه ساخته است. خسارت حدود 1000 سال این برج که در واقع یک مقبره خانوادگی است در فاصله ۲۷۵ سانتی متری مقبره قرار دارد.

برج چهل دختر;  جاذبه ای بی نظیر در دامگان

برج چهل دختر دامگان به شکل دایره ای در ارتفاع 15 متری از سطح زمین ساخته شده است. قطر داخلی این بنا 5.2 متر و قطر بیرونی 7.8 متر است. اگر به شکل ظاهری برج چهل دختر دقت کنید متوجه می شوید که از دو قسمت تشکیل شده است.

قسمت اصلی، حدود دو سوم سطح زمین، به سادگی آجر است و قسمت دیگر کتیبه ای است که به خط کوفی نوشته شده و نوارهای آجری تزئینی در بالا و پایین آن قرار گرفته است. در نهایت گنبدی مخروطی شکل بر روی این بقعه قرار دارد و آجرکاری آن ساده است.

آجرهای برج چهل دختر چنان ماهرانه و با ظرافت بر روی هم قرار گرفته اند که گویی در ساخت آن از ملات استفاده نشده است.
این برج دارای یک در چوبی است که در قسمت جنوبی برج قرار دارد که در سال های اخیر ساخته و نصب شده است. قبل از ورود به برج، کتیبه دیگری بر بالای در وجود دارد که به خط کوفی نیز نوشته شده و گفته می شود نام سازنده برج چهل دوشیزه حک شده است.
قسمت ورودی این برج 2.5 متر ارتفاع و حدود 2 متر عرض دارد. از آنجایی که خطوط اطراف تدور و کتیبه بالای درب این مسجد به خط کوفی است، خواندن متن آن مشکل است.

برج چهل دختر دامغان می چرخد ​​و بدنه آن به شکل استوانه است و در ساخت آن از اصول ریاضیات استفاده شده است. مصالح به کار رفته در آن آجرهای ظریفی است که به طرز هنرمندانه ای در کنار هم چیده شده اند.

چیدمان این آجرها به گونه ای است که گویی بین آجرها ملات وجود ندارد. علاوه بر این، بدنه استوانه ای شکل برج به تدریج قطر آن را از پایین به بالا تغییر می دهد که ساختار بسیار جالبی است.

برج چهل دختر;  جاذبه ای بی نظیر در دامگان

قسمتی از بدنه برج به در ورودی اختصاص دارد که 2.5 متر ارتفاع و 2 متر عرض دارد. این ورودی شبیه یک هشتی کوچک است.

در دو طرف ورودی، ستون‌های استوانه‌ای کوچکی قرار دارد که طاق‌های هلالی زیبایی روی آن‌ها دیده می‌شود. این ستون ها بر روی یک پایه مربع به ارتفاع 25 سانتی متر قرار می گیرند.

علاوه بر این، ستون های کوچک اطراف ورودی نیز بسیار زیبا تزئین شده اند. این تزیینات با آجرهای نیمه پوشیده شده با ملات ساخته شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا