ایران گردی

برج علی آباد کشمر بردسکن؛ درخشان و دیدنی

تودی تریپا _ خدمات توریستی: برج علی آباد کاشمر در خراسان رضوی یکی از بناهای تاریخی قرن هفتم هجری قمری است. است

این برج با زیبایی تمام در این منطقه خودنمایی می کند که داستان های زیادی از آرامگاه شخصی گرفته تا یادبود زرتشت پیامبر و طغرل سلجوقی در مورد آن نقل شده است.

این اثر در 24 دی 1310 با شماره ثبت 127 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

احتمالا داستان سرو کشمیر را شنیده اید، سروی که پیامبر باستانی ایران، آشو زرتشت، آن را از بهشت ​​آورده و در سرزمین های کشمیر کاشت، اما توسط متوکل عباسی قطع شد.

این سرو نیز در همین منطقه بوده که نشان از قدمت و اهمیت تاریخی کشمیر دارد.

آشنایی با برج علی آباد

برج علی آباد مربوط به قرن هشتم هجری قمری است و در شهرستان بردسکن روستای کاشمر قرار دارد و این اثر در ۲۴ دی ۱۳۱۰ به شماره ثبت ۱۲۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این بنا در 5 کیلومتری شمال جاده اصلی بردسکن به شهر خلیل آباد وسط روستای کاشمر واقع شده است. این بنا بر روی بقایای و خرابه‌های قلعه قدیمی به نام کوشک ساخته شده و از نظر معماری قابل مقایسه است. به برج رادکانوا.

برج بردسکن علی آباد کاشمر;  درخشان و دیدنی

نمای بیرونی بنا در قسمت زیرین آن هشت ضلعی و قسمت فوقانی آن دارای گنبدی مخروطی به صورت دو پوسته است که با 48 نیم ستون همراه با تزئینات هندسی آجری و کاشی فیروزه ای تزئین شده است و این اثر نمایانگر معماری است. سبک قرن هفتم

شکل مناره مانند برجی است که ظاهر آن از چهل و هشت ترک آجری و دوازده فرم آجری تزئین شده با اشکال الماس تشکیل شده است.

تزیینات قطار با کاشی فیروزه ای رنگ بین ستون های بدنه برج و گنبد آن تعبیه شده است. گنبد آجری آن مخروطی شکل و دارای دو طاق نما است.

پوشش اول دارای دهانه ای است که نور را به داخل ساختمان هدایت می کند، پوشش دوم بسیار بالاتر از پوشش اول است.

در بالای گوشواره زیر گنبد، تورفتگی‌های باریکی با انتهای پهن‌تر دیده می‌شود. تعداد این شیارها بیست و چهار عدد می باشد.

ارتفاع گنبد بنا 18 متر و شکل داخلی آن 8 گوش است. محیط داخلی آن 22 متر و محیط بیرونی آن 442 متر است.

در مقایسه با میل رادکان، زمان ساخت این مناره را حدود قرن هفتم هجری می دانند. سر در برج به صورت رواق است که در اصل دارای کتیبه بوده است.

در سطح بالایی بین حجره‌های طبقه دوم گچ‌کاری وجود دارد که اکنون قسمت کوچکی از آن باقی مانده است.

معماری بزرگ برج علی آباد

برج علی آباد یکی از بناهای تاریخی قرن هشتم هجری است که در ۱۲ کیلومتری شمال شرقی بردسکن در روستای کاشمر قرار دارد.

این بنا در سال 1310 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.این برج بر روی بقایای و خرابه های قلعه قدیمی به نام کوشک ساخته شده است.

قدمت این بنا به دوره اشکانی و کایان می رسد.

برج بردسکن علی آباد کاشمر;  درخشان و دیدنی

این برج 18 متر ارتفاع دارد و محیط بیرونی آن 42 متر و محیط داخلی آن 21 متر است. نمای بیرونی بنا دارای سقف مخروطی شکل و آجری است.

این بنا دارای دو کاپوت بوده و علاوه بر سقف مخروطی بیرونی، دارای سقف گنبدی به شکل گلدان چین در داخل نیز می باشد و این دو گنبد در قسمت میانی به هم متصل شده اند و در مرکز این هودها، دو روزنه برای روشنایی و تخلیه هوا وجود دارد.

پوشش دوم بسیار بالاتر از پوشش اول و ارتفاع آن 5 متر بالاتر است. این بنا دارای دیوارهای دوتایی است و طاق هایی از دیوار داخلی تا داخل بنا ساخته شده است.

راه پله و راهروی مارپیچ بین دو دیوار امکان صعود به پوشش اول را فراهم می کند و حدود 50 پله دارد.

بدنه بنا از دو قسمت تشکیل شده است که قسمت پایینی آن دوازده ضلعی است و پایه بنا را تشکیل می دهد. قسمت بالایی بدنه اصلی دارای 48 ترک به صورت نیم ستون است.

همچنین دوازده قاب آجری الماسی شکل در آن تعبیه شده است. بر روی این ترک ها و قاب ها اشکال هندسی آجر و کاشی به رنگ فیروزه ای به چشم می خورد که جلوه خاصی به بنا می بخشد.

در بدنه برج روزنه هایی برای روشنایی داخلی ساختمان تعبیه شده است. بنا در داخل سه طبقه است و ارتفاع رأس اصلی گنبد تا کف 31 متر است.

معماری آن شبیه برج رادکان است و این برج به آتشکده زرتشتیان نیز معروف است.

از برج کاشمر کتیبه ای وجود ندارد، اما کتیبه ای بر سردر بنا وجود داشت که اکنون از بین رفته است. این برج به سبک معماری اواخر قرن هفتم هجری ساخته شده و به سبک معماری دوره سلجوقی نزدیک است.

محققان با بررسی هایی که روی آن انجام دادند، دریافتند که زمان تحویل سال شمسی از بالای این برج در یکی از طاقچه های آن با استفاده از نور خورشید تعیین شده است.

این برج در جاده ای که مرکز ایران را به نیشابور وصل می کند ساخته شده و مسافران زیادی هنگام عبور از این منطقه از آن دیدن کردند.

برج بردسکن علی آباد کاشمر;  درخشان و دیدنی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا