ایران گردی

برج زرندوئیه کرمان را باید دید

تودی تریپا _ خدمات توریستی: این برج در ۶ کیلومتری شمال شهر زرند از نظر استحکام بی نظیر است و همچنان از بلایای طبیعی مصون است. دیدن این برج برای علاقه مندان به این بناهای تاریخی بسیار جذاب است.

آشنایی با برج زرندویه

بدون اغراق یکی از شاهکارهای معماری قرن گذشته را می توان در برج زرندویه دید. برج مذکور در میان قلعه کوچکی ساخته شده و در ۶ کیلومتری شمال زرند قرار دارد.

خوشبختانه برج مذکور تا به امروز به برکت استحکام و دوام مصالح و تجربیات استاد فقید شیخ رضا که از معماران با سابقه بوده است، بدون هیچ گونه آسیبی از بلایای طبیعی به ویژه زلزله، قد علم کرده است. سال 1956 و 1983 و همچنین عوامل فرسایش.

حاج سید حسین عمرانی مالک برج و قلعه زرندویه آن را که بیش از 100 متر مربع مساحت دارد به میراث فرهنگی شهر اهدا کرد و شهرداری در نظر دارد آن را در وسط میدان بزرگی حفظ کند. بهترین و زیباترین اثر باستانی زرند.

اخیراً با کمک مردم و جمعی از مسئولین شهری بنای این برج مرمت و بازسازی شد که جای تشکر و قدردانی دارد که حداقل برج حفظ شده است. در زیر تصاویری از نماهای مختلف از این بنای زیبا را مشاهده می کنید.

برج زرندویه کرمان دیدنی است

برج زرندویه در میان قلعه ای کوچک ساخته شده و در ۶ کیلومتری شمال زرند قرار دارد.

در گذشته بسیاری از اماکن و آثار تاریخی شهرستان زرند بر اثر زلزله ویران شد، اما به نوشته مورخان، این شهر در قرن ششم تا هشتم هجری قمری یکی از بزرگترین و پرجمعیت ترین شهرهای ایران بوده است. معروف به «زروند».

این برج یکی از آثار باستانی مهم این منطقه است که در برابر زلزله های شدید این منطقه مقاومت کرده است.

مرحوم حاج سیدعلی باغخانی از مالکان اصلی زرندویه به پسرانش سید احمد و سید جواد دستور داد تا برج زرندویه را بسازند تا مردم از شر راهزنان منطقه زرندیه در امان بمانند. این بنا توسط معمار قدیمی منطقه استاد شیخ رضا طراحی و ساخته شده است.

قدمت این بنا حداکثر به قرن گذشته باز می گردد و استحکام آن پس از زلزله های شدید سال های 56 و 1362 نشان از استحکام برج زرندویه دارد.

در حال حاضر مالک برج زرندویه حاج سید حسین عمرانی این بنا را به اداره میراث فرهنگی اهدا کرده است و شهرداری زرند پروژه های بازسازی و عمرانی زیادی برای حفظ برج زرندویه دارد.

این برج در قلعه ای به مساحت 100 متر مربع قرار دارد و مصالح به کار رفته در ساخت آن خشت و گل است. استفاده از برج احتمالاً برای رصد بوده است. برای ساخت این برج از خشت نیز استفاده شده و تزئینات زیبایی بر روی بدنه آن دیده می شود که زیبایی آن را بیش از پیش می کند.

برج زرندویه کرمان دیدنی است

درباره زرند کرمان

یکی از شهرستان های استان کرمان زرند نام دارد که به عنوان یکی از بخش های قدیمی آن شناخته می شود و به دلیل قدمت آن دارای آثار تاریخی مختلفی است.

این شهر در شمال غربی استان واقع شده و فاصله آن با شهر کرمان حدود 80 کیلومتر است.

این شهر یکی از صنعتی ترین شهرهای این منطقه به شمار می رود و در زمینه صنایع دستی پیشرفت زیادی داشته است. از نظر گردشگری می توان گفت که آثار تاریخی مختلفی وجود دارد.

این شهرستان با شهرهای دیگر مانند بافق، راور، کرمان، کهبنان، رفسنجان هم مرز است. این شهر به واسطه آثار تاریخی و طبیعی خود می تواند یکی از شهرهای توریستی استان کرمان باشد.

از آثار تاریخی و طبیعی موجود در این شهر می توان به برج زرندویه، حسینیه قلعه، بازار وکیل و سهرابی، خانه ارجمند، امارت چهار برج شاهرخ خان، آرامگاه عبدالسلام زرندی، مجموعه دیلمقانی، روستای باهوتک، روستای گیسک و قله دوشاخ اشاره کرد.

شهر زرند که در قدیم به آن زروند می گفتند، امروزه یکی از مقاصد گردشگری پرطرفدار برای کسانی است که برای گردشگری تاریخی به جنوب شرقی استان کرمان سفر می کنند.

زرند یکی از شهرهای استان کرمان با جاذبه های فراوان و مکان های دیدنی فراوان است که سالانه گردشگران زیادی را به این شهر می کشاند.

قطعا از گشت و گذار در زرند لذت خواهید برد زیرا زرند دارای جاذبه های گردشگری، آثار تاریخی و بناهای فرهنگی بسیاری است که حتما باید از آنها دیدن کنید.

مردم استان کرمان همه به زبان فارسی صحبت می کنند؛ اما لهجه آنها کنایه خاصی دارد که مخصوص خودشان و همراهشان است گویش کرمانی این شناخته شده است.

زرند البته زمانی محل داد و ستد بوده و دور از ذهن نیست که اصطلاحات و عباراتی را از سایر ملل به زبان خود وارد کرده است.

موسیقی غذای روح است و افراد کمی هستند که بخواهند پست باشند و از موسیقی متنفر باشند. در کرمان سازهای بادی، کوبه ای و زهی جای خود را باز کردند.

البته از آنجایی که این شهر روزگاری میزبان صوفیان و قلندرها بود، موسیقی قلندری و خانقاه همراه با موسیقی عشایری و مذهبیدر این شهر محبوب است.

برج زرندویه کرمان دیدنی است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا