ایران گردی

برج خلعت پوشان؛ جاذبه‌ای جالب و دیدنی در تبریز

تودی تریپ: برج خلعت پوشان تبریز در منطقه کرکج و متعلق به دوره صفویه است. این برج در گذشته محل برگزاری مراسم خلافت بوده است. در ادامه با این برج تاریخی بیشتر آشنا خواهیم شد.

در حدود پنج کیلومتری شرق تبریز برج بلند آجری معروف به برج خیلات پوشان در روستای کرگج روستای باسمنج قرار دارد. این بنا کار دوره صفویه است و در دوره قاجاریه در این بنا ردای تهیه شده توسط پادشاهان ایران بر دوش حکام و مقامات محلی می انداختند. این برج دارای شانزده ضلع و سه طبقه است.

معرفی برج خیلات پوشان تبریز

طبقات اول و دوم سرپوشیده و طبقه سوم بدون سقف است. طرح کلی برج هیلات پوشان تبریز شبیه یک منشور بلند است. منشور مورد بحث از سه طبقه مجزا تشکیل شده، دارای 16 ضلع و 9.5 متر قطر است. به همین دلیل برج خیلات پوشان با معماری منحصر به فرد خود توجه بسیاری از مردم را به خود جلب کرده است.

جالب اینجاست که طبقه سوم این برج بدون سقف است. این طبقه دقیقا همان جایی است که مراسم خلافت برگزار می شد. دو طبقه دیگر نیز دارای سقف های گنبدی است. سقف طبقه دوم و برخی دیگر از بخش‌های برج خیلات پوشان چندین بار توسط دانشگاه تبریز بازسازی شده است، بنابراین این عنصر تاریخی و مهم همچنان پابرجاست.

یکی از جذاب ترین بخش های معماری برج خلعت پوشان مربوط به پلکان دایره ای باورنکردنی آن است. بالا رفتن از این پله ها مطمئنا برای شما و افراد دیگر هیجان انگیز خواهد بود. ناگفته نماند که امروزه فضای اطراف برج خلعت پوشان با سنگفرش تزئین شده است. همچنین این فضا به منظور انجام برخی تحقیقات علمی و کشاورزی به دانشگاه تبریز واگذار شده است.

برج برهنه  یک جاذبه جالب و دیدنی در تبریز

آخرین مراسم خلع لباس در این بنا در سال 1330 هجری شمسی در زمان سلطنت صمدخان مراغه ای انجام شد.

برج خلعت پوشان تبریز یکی از بناهای کمتر شناخته شده تبریز در آذربایجان شرقی است. شهر تبریز تنها به میدان ساعت و پارک ایل گلی و چندین مکان معروف دیگر محدود نمی شود. کسانی که تبریز را می شناسند به خوبی می دانند که مکان های تاریخی و دیدنی دیگری نیز در این شهر وجود دارد که به دلایل مختلف معمولا خبری از آنها نیست.

یکی از این مکان ها برج خلعت پوشان تبریز نام دارد. مکانی بسیار جذاب و دیدنی که مسلماً به دلیل تاریخچه اش حرف های زیادی برای گفتن دارد. اگر نام این برج شما را کنجکاو می کند، بد نیست بدانید که این برج مکانی برای لباس پوشان در زمان قاجار بوده است و در واقع جامه هایی که پادشاهان کشور به حاکمان اهدا کرده اند. آذربایجان در داخل این مکان بر دوش آنها گذاشته شد.

سیر تاریخی برج خلعت پوشان

قدمت برج هیلات پوشان تبریز به دوران صفویه می رسد. در واقع هم دوره صفویه و هم دوره قاجار اوج شکوه این برج بوده است. این برج در آن زمان محل اعطای هدایا و لباس های سلطنتی به حکام آذربایجان بود. به همین دلیل می توان برج خیلات پوشان را محل تجمع بزرگان و مراسم مهم شهر و روستا دانست. جالب اینجاست که آخرین مراسم انجام شده در این برج به سال 1330 برمی گردد.

برج برهنه  یک جاذبه جالب و دیدنی در تبریز

برج هیلات پوشان تبریز دارای سه طبقه و به صورت منشوری بلند است که پایه ای چند ضلعی با 16 ضلع و قطر 9.5 متر دارد. طبقه اول این برج دارای سقف گنبدی است که سقف طبقه دوم در ابتدا ریخته گری بوده که بعداً با تیرهای آهنی مرمت شده است. طبقه سوم نیز بدون سقف است.

بر اساس متون و سفرنامه های دوران قاجار، این برج در داخل حوضی قرار داشته که پل به آن دسترسی داشته است. کانال اطراف برج اکنون پر شده و به سنگفرش فرش شده تبدیل شده است.

سر جان مالکوم در کتاب تاریخ ایران نوشت:

از آنجا که حکومت بر ایران مسلط است، در هر امری باید به امور سلطنت توجه کرد.

هر چیزی که نام پادشاهی بر روی آن است یا متعلق به پادشاه است باید با احترام و احترام رفتار شود و به آداب معاشرت اهتمام ویژه ای داشته باشند، مثلاً اگر ردایی از طرف شاه برای والیان بلد فرستاده شود یا شخص دیگری، حتی شاهزادگان خاندان سلطنتی، باید چند فرسنگ به ملاقات او برود و با سپاس فراوان خُله بپوشد، زیرا هر استان حاکم در خارج از شهر جایگاه ویژه ای دارد که به آن خلعت پوشان می گویند.

حلات پوشان در حدود چهار مایلی خارج از شهر قرار دارد.

برج برهنه  جاذبه ای جالب و دیدنی در تبریز

شاید بزرگترین هزینه ای که برای بازدید از برج خلعت پوشان صرف می شود، کرایه تاکسی یا سوخت خودروی شخصی باشد. زیرا قیمت ورودی این مکان بسیار پایین است. اگر علاقه مند به بازدید از برج خیلات پوشان در سفر به تبریز هستید، می توانید 45 تا 90 دقیقه در برنامه سفر خود به این مکان اختصاص دهید و از تماشای آن لذت ببرید.

با توجه به قرار گرفتن برج خیلات پوشان در منطقه ای سرسبز و دیدنی، سفر به این مکان در فصل بهار و تابستان بسیار خوب و خاطره انگیز خواهد بود. از طرفی در این فصول خورشید همیشه دیرتر غروب می کند و زمان زیادی برای بازدید از منطقه زیبای برج خلعت پوشان وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا