ایران گردی

برج تاریخی نگار کجاست؟

تودی تریپ: بردسیر یکی از شهرستان های استان کرمان و مرکز شهرستان بردسیر است. این شهر در ۶۵ کیلومتری کرمان قرار دارد.

برج های دیگری نیز در بردسیر وجود دارد.

برج ماهونک در منطقه کوه پنج که ساخت آن به آذرماهان (حاکم کرمان در زمان انوشیروان و بانی ماهان کرمان)، برج قدیمی بهرامجرد (قاجار)، برج محله سالورد نسبت داده شده است. (قاجار)، برج های قریط العرب، کمال آباد و یوسف علی.

برج نگار یکی از زیباترین برج های باقی مانده از دوره سلجوقیان و یکی از جاذبه های گردشگری و تاریخی شهر نگار در استان کرمان است.

این برج دارای آجر چینی زیبایی است و کتیبه ای کوفی بر آن نصب شده است.

برج نگر در واقع مناره مسجدی است که از دوره سلجوقیان به جا مانده است. مسجد اصلی به کلی ویران شده و تنها این برج باقی مانده است.

برجنگار دارای پلکان مدور برای بالا رفتن از مناره است که بر زیبایی آن می افزاید. این برج از گذشته تاکنون دستخوش تغییرات زیادی شده است.

آشنایی با برج تاریخی

برج تاریخی نگار در روستای نگار شهرستان بردسیر و در 25 کیلومتری جاده اصلی قرار دارد.

برجنگار بردسیر یکی از آثار به جا مانده از دوره سلجوقی است و قدمتی نزدیک به 900 سال دارد.

برج تاریخی کجاست؟

نمای آجری برج نگر بردسیر با کتیبه‌ای به خط کوفی و ​​کاشی‌های فیروزه‌ای مزین شده و شعار «اشهد ان لا اله الا الله» و «اشهد عن محمد و رسول الله» حکاکی شده است.

در وسط برج پلکانی مدور وجود دارد که به طرز ماهرانه ای ساخته شده است.

برج تاریخی نگر حدود 20 متر ارتفاع دارد و زمانی متعلق به مسجدی بوده که اکنون ویرانه های آن پابرجاست.

بنای مسجد و مناره آن بر اساس کتیبه‌ای که سال‌ها پیش سرپرسی سیکس مشاهده کرده، به قرن هفتم هجری (615) برمی‌گردد.

سوره قدر با خط کوفی بسیار زیبا و منحصر به فرد بر بالای مناره نوشته شده است.

با وجود زلزله های متعدد، یکی از عوامل مقاومت مناره ریشه های چند متری آن در زمین است. همانطور که گفته شد این برج با خط کوفی تزئین شده است.

این خط یکی از چندین خط اسلامی منسوب به کوفه است و گفته می شود منشأ آن شهر بوده است. خط کوفی در اوایل دوره اسلامی بیشتر مورد استفاده قرار می گرفت و سپس استفاده از خطوط دیگر رو به افول نهاد.

نگار نام شهری دورافتاده در بردسیر از توابع کرمان است که شهرت چندانی ندارد اما مردمانی مهمان نواز دارد و از اهمیت تاریخی برخوردار است.

شهر نگار دارای دو قسمت جدید و قدیمی است. در بافت قدیم شهرنگار آثار تاریخی متعددی از دوره سلجوقیان وجود دارد که از اهمیت بالایی برخوردارند که برجنگار یکی از مشهورترین آنهاست.

برج نگار در شهرستان نگر واقع در بردسیر استان کرمان قرار دارد. این برج در 30 کیلومتری شهر بردسیر در جنوب کرمان و در مسیر جاده کرمان – بافت قرار دارد.

برج نگار در خیابان هدایتی این شهر قرار دارد.

برج نگار یکی از دیدنی های استان کرمان در شهرستان نگار واقع در شهرستان بردسیر است. نگار در 30 کیلومتری بردسیر در جنوب کرمان و در مسیر جاده کرمان – بافت قرار دارد.

این شهر کمتر شناخته شده دارای اهمیت تاریخی است و آثار تاریخی متعددی از دوره سلجوقیان در بخش قدیمی آن یافت می شود.

  • نشانی: استان کرمان، شهرستان بردسیر، نگار، خیابان هدایتی

برج تاریخی کجاست؟

ویژگی های جالب ستاره شناس

برج در لغت به معنای ساختمان بلند، باریک، استوانه ای یا چند وجهی است که کاربردهای گوناگونی دارد.

برج های ایران به صورت محوطه های استوانه ای و مستقل در مجاورت دیوارهای شهرها یا قلعه ها قرار داشتند و گاه به صورت متصل به باروهای قلعه ساخته می شدند.

علاوه بر قلعه ها، در دو طرف ورودی کاروانسرا برج های دیده بانی ساخته شده است. برخی از بناهای بلند و بلند ایران که سابقه تاریخی دارند برج نامیده می شوند و کارکرد آنها متفاوت است.

به عنوان مثال، بسیاری از ساختمان های مناره مانند و برخی مقبره ها را برج می نامند.

برج نگر در واقع یک مناره مسجد است. این مسجد که متعلق به دوره سلجوقیان بوده، اکنون به کلی ویران شده و بناهای جدیدی به جای آن ساخته شده است.

برج نگار با آجرکاری و کاشی تزئین شده است

خاندان سلجوقی از آسیای مرکزی وارد ایران شدند، اما به دلیل تغییرات نژادی به ترکمن معروف شدند.

سلجوقیان با ورود به ایران، فرهنگ ایرانی را پذیرفتند و با به کارگیری بوروکرات‌های ایرانی، لطف بسیاری به فرهنگ و معماری ایرانی کردند.

برج نگار در اول اردیبهشت ۱۳۷۷ با عنوان مناره مسجد جامع نگر و به شماره ثبت ۱۳۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

برج نگار از آجرهایی با طراحی خاص ساخته شده است. کتیبه ای به خط کوفی بر برج که از کاشی فیروزه ای رنگ ساخته شده است، ساخته شده است.

خط کوفی یکی از چندین خط اسلامی منسوب به کوفه است. این خط در اوایل دوره اسلامی بیشتر مورد استفاده قرار گرفت و سپس استفاده از خطوط دیگر مانند نشق رو به کاهش گذاشت.

برج نگار دارای پلکان مدور برای بالا رفتن از مناره است که به زیباتر شدن برج و معماری آن کمک می کند. این برج از گذشته تاکنون دستخوش تغییرات و دگرگونی های زیادی شده است.

برج تاریخی کجاست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا