ایران گردی

بافت یزد کجاست؟

تودی تریپ: بافت تاریخی یزد جایی است که در و دیوار آن حکایت از اصالت این شهر دارد.

اگر خودت را در کوچه و پس کوچه های صلح طلبان بگذاری، می توانی آرامش را در گل و لای آن بیابی.

این کلمات و جملات ممکن است مانند چند کلمه شاعرانه به نظر برسند که قبل از سفر به هم چسبیده اند، اما به محض اینکه وارد این شهر شوید عاشق آنها خواهید شد. سکوت و آرامش این خطوط سفالی روح و قلب شما را لمس می کند.

در بافت تاریخی یزد، موزه یا خانه تاریخی پشت هر کوچه ای پذیرای شماست و شما را به گوشه و کنار تاریخ می برد.

آدرس بافت تاریخی یزد

شهر زیبا و تاریخی یزد به دلیل ساختار تاریخی و معماری خانه هایش در ایران شهرت خاصی دارد و آثار و بناهای باستانی زیادی دارد.

بافت تاریخی یزد در مرکز این شهر قرار دارد و یک منطقه گردشگری محسوب می شود که فقط یک منطقه گردشگری نیست و زندگی مسکونی در این منطقه جریان دارد.

این منطقه از نظر وسعت بزرگترین منطقه تاریخی محسوب می شود. از ویژگی خانه های این منطقه پوشیده شدن از کاهگل است که می توان به نمونه بارز معماری خانه های کویری واقع در کوچه های باریک اشاره کرد.

بافت یزد کجاست؟

یزد اولین شهر خشتی جهان و دومین شهر تاریخی جهان محسوب می شود و بافت تاریخی یزد به دلیل میراث جهانی و جاذبه های منحصر به فردش در تاریخ 27 تیر 1395 به عنوان اولین شهر از ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. . رسیده است.

یزد یکی از گرم ترین شهرهای ایران است و تابستان های بسیار گرمی دارد، بنابراین بهترین زمان برای سفر به بافت تاریخی یزد که در مرکز این شهر قرار دارد، در ماه های معتدل سال از آبان تا ممکن است.

یزد یکی از توریستی ترین شهرها در ایام نوروز به شمار می رود و ترافیک و گرانی مراکز اقامتی از جمله مشکلات سفر در این ایام است. لازم به ذکر است که اگرچه ماه های تابستان گرم ترین زمان برای سفر است، اما آرام ترین زمان نیز می باشد.

از محله های مهم و معروف تاریخی یزد می توان به محله قلعه قدیمی، منطقه سرجم، منطقه سر دو را، منطقه یعکوبی، محله مصلی و منطقه لب کندک اشاره کرد. دو منطقه چهار منار و فهادان از معروف ترین این مناطق هستند.

از بناهای معروف این محلات می توان به مسجد میر خضر شاه یا مسجد چهار مناره، مسجد چهار مناره، مقبره سید شمس الدین و شاه سید رضا، آب انبار کوچه بندون، باغ و آب انبار دولت آباد اشاره کرد.

با توجه به منطقه مسکونی، بازدید از این بنای تاریخی رایگان است. زمان تقریبی برای کاوش در این بنای تاریخی 1-2 ساعت است.

استان یزد، شهر تاریخی یزد

بافت یزد کجاست؟

محدوده بافت تاریخی یزد

بافت تاریخی یزد معماری منحصر به فردی دارد. معماری خانه های تاریخی یزد از خشت و گل ساخته شده و از ویژگی های اصلی این نوع معماری به شمار می رود. در معماری خانه‌های بافت تاریخی یزد جهت باد و تابش خورشید مورد توجه قرار گرفته است. هر یک از خانه‌های بافت تاریخی یزد شامل قسمت‌های مختلفی از جمله قسمت بیرونی، قسمت داخلی، اتاق خواب، تالار، هشتی، اتاق‌های مجزا با کاربری‌های مختلف، اتاق زیر شیروانی، قسمت جلویی، آشپزخانه و مخزن آب است.

بافت تاریخی یزد با وسعتی در حدود 700 هکتار یکی از دست نخورده ترین بافت های مسکونی در تاریخ ایران است. این بافت تاریخی یکی از بهترین مکان‌های دیدنی یزد به حساب می‌آید که ترکیبی متعادل از خانه‌ها، کوچه‌های خشتی قدیمی و سنگ‌فرش‌ها است و آثار تاریخی بسیاری را در دل خود جای داده است. در این بافت تاریخی، تمامی امکانات رفاهی برای زندگی اجتماعی و فردی فراهم شده است. بافت تاریخی یزد از جنوب به خیابان کاشانی، از شمال به خیابان دولت آباد، از شرق به منطقه فهادان و از غرب به خیابان مطهری محدود می شود. بیش از 1700 ساختمان خشتی در این بافت تاریخی وجود دارد.

بافت تاریخی شهر یزد بافتی از خشت و گل است. در این بافت تاریخی 1700 جاذبه وجود دارد. گردشگران زیادی از داخل و خارج ایران برای دیدن بافت تاریخی یزد و دیدنی های آن به یزد سفر می کنند. بافت تاریخی شهر آجری و قدیمی است. اما تمام امکانات رفاهی برای زندگی را دارد.

در بافت تاریخی شهر یزد خانه ها با معماری خاص کویری ساخته شده اند. از ویژگی های این نوع معماری وجود گنبد، بادگیر و مخازن آب در منازل است. خانه ها برای استفاده زمستانی و تابستانی و سقف های خاص و جذاب آنها برای عصرهای تابستان در نظر گرفته شده است. خانه ها دارای حیاط های منحصر به فرد و زیبایی هستند که گردشگران را به خود جذب می کنند.

بافت یزد کجاست؟

جذاب ترین قسمت خانه های تاریخی یزد سیستم تهویه طبیعی آنهاست که به توربین های بادی نیز معروف هستند. بادگیرها ستون هایی هستند که به شکل چند ضلعی ساخته می شوند. این ستون ها چهار ضلعی یا هشت ضلعی هستند که برای ورود باد به داخل ساختمان ها ساخته می شوند. باد از طریق بادگیرها وارد ستون شده و به داخل ساختمان هدایت می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا