ایران گردی

باغ کتاب مرکزی بی‌همتا در تهران

تودی تریپ: ایده باغ کتاب برای اولین بار در سال 2013 به عنوان راهی برای فراهم کردن امکان بازدید از نمایشگاه بین المللی سالانه کتاب در طول سال ارائه شد و در 12 جولای 2016 افتتاح شد.

اولین چیزی که با ورود به باغ توجه شما را جلب می کند، اندازه فضای داخلی و خارجی آن است. وقتی به باغ کتاب می‌آیید، احساس می‌کنید در حال قدم زدن به یک کتابخانه در سطح جهانی هستید، نه یک کتابفروشی. معماری خاص، قفسه ها، اندازه فضا و امکانات رفاهی موجود در هر گوشه باغ کتاب توجه شما را به خود جلب می کند. معماری این باغ کتاب تاکنون برنده دو جایزه مهم شده است.

آشنایی با باغ کتاب دیدنی تهران

باغ کتاب یک مرکز فرهنگی و چند منظوره است که بین سال های 1385 تا 1395 با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و افزایش سرانه مطالعه در کشور ساخته شده است. این مجموعه که به عنوان بزرگترین مجموعه کتاب و سرگرمی کشور شناخته می شود و با زیربنای 65000 متر مربع و 110000 متر مربع فضا فضای مناسبی را برای گذراندن اوقات فراغت خانواده ها، مطالعه و خرید ایجاد کرده است.

شما می توانید به فضاهای مختلف نمایشگاهی، خرده فروشی، آموزشی، فرهنگی و تفریحی در باغ کتاب 3 طبقه دسترسی داشته باشید و از اوقات فراغت خود در اینجا لذت ببرید.

علاوه بر این، همسایگی آن با مجموعه هایی چون کتابخانه ملی ایران، فرهنگستان ادبیات و زبان فارسی، باغ هنر و باغ موزه دفاع مقدس، جزیره فرهنگی تهران و ایران را در این گوشه از سرزمین های وسیع عباس آباد.

باغ بی نظیر کتابخانه مرکزی تهران

یکی دیگر از مواردی که بر جذابیت این مجموعه می افزاید وجود پردیس سینمایی است که می توانید جدیدترین فیلم ها را در سالن های آن تماشا کنید.

یکی از نکات جالب باغ کتاب تهران، معماری خاص آن است که ساختمان این سازه را از بالا شبیه به یک کشتی می کند. با این حال، اگر از شمال به جنوب به این ساختمان نگاه کنید، مانند کتابی نیمه باز به نظر می رسد. این معماری خاص توانست جوایز مختلفی از جمله مقام اول جایزه معماری مجله معمار در سال 2016 و رتبه دوم جایزه معماری آسیایی برلین در سال 2017 را برای باغ کتاب تهران به ارمغان بیاورد.

در بسیاری از منابع درباره باغ کتاب تهران به این موضوع برخورد می کنید که این مجموعه دارای بزرگترین کتابفروشی جهان است. اما چقدر درست است؟ به گزارش وب سایت رسمی باغ کتاب تهران، بزرگترین کتابفروشی مستقل جهان که در نیویورک واقع شده است با زیربنای 14500 مترمربع در حالی که مساحت بخش فروشگاه باغ کتاب تهران به 25000 مترمربع می رسد.

البته برای اینکه به این نتیجه برسیم که آیا کتابفروشی تهران بزرگترین کتابفروشی جهان است یا خیر، باید تحقیقات بیشتری انجام شود و از آنجایی که اطلاعات مربوط به تمام کتابفروشی های دنیا دقیقاً در یک مرجع معتبر در دسترس نیست، نمی توان مطمئن بود. آن سوال در حال حاضر بود. اما نکته ای که به یقین می توان اظهار نظر کرد این است که این مجموعه بزرگترین کتابفروشی ایران محسوب می شود.

امکانات باغ کتاب تهران

باغ کتاب تهران بزرگترین مجموعه کتاب و سرگرمی علمی کشور یا به عبارتی بزرگترین کتابفروشی ایران است که در فضایی دو طبقه به مساحت 65000 متر مربع و مساحتی بالغ بر 6500 متر مربع ساخته شده است. 110000 متر مربع در اراضی عباس آباد. معمار باغ کتاب تهران سام طهرانچی است.

باغ کتاب مرکزی بی نظیر در تهران

طرح احداث باغ کتاب تهران از سال 1382 با هدف ایجاد مکان دائمی برای نمایشگاه کتاب تهران مطرح شد. با توجه به برگزاری سالانه نمایشگاه کتاب به مدت 10 روز و احتمال متروکه شدن باغ کتاب، طرح کاربری آن تا افتتاحیه در 12 تیرماه 1395 بارها تغییر کرد تا امکان مشارکت فعال بیشتر این باغ کتاب فراهم شود. باغ کتاب در تحقق چشم‌اندازهای کشور.

چیزی که در نگاه اول با ورود به باغ کتاب توجه را به خود جلب می کند، اندازه فضای داخلی و خارجی آن است. وقتی وارد اینجا می شوید، احساس می کنید به جای کتابفروشی، وارد یک کتابخانه مدرن شده اید.

معماری خاص، نحوه چیدمان کتاب ها، وسعت فضا و امکانات مناسبی که در گوشه و کنار باغ کتاب به چشم می خورد نظر شما را جلب می کند. حال اگر برای خرید کتاب برای خود یا فرزندانتان به اینجا آمده اید و یا به قصد تماشای تئاتر یا فیلم در پردیس سینمایی باغ کتاب به اینجا آمده اید، می توانید از بخش های مختلف این کار کمک بگیرید. .

وقتی اینجا هستید، نگران زمان و چشمان فروشنده ای نباشید که به دنبال انتخاب کتاب و پرداخت هزینه آن است. با خیال راحت قفسه ها را مرور کنید، کتاب مورد علاقه خود را پیدا کنید، صفحات آن را ورق بزنید و اگر دوست دارید آن را بخرید.

اگر در حین خرید و گشت و گذار خسته شدید و نیاز به استراحت دارید، می توانید به قسمت غربی طبقه همکف باغ کتاب رفته و از قسمت نشیمن جذاب ایجاد شده در اینجا استفاده کنید. این مکان به لمکده معروف است و طرفداران زیادی دارد.

باغ بی نظیر کتابخانه مرکزی تهران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا