ایران گردی

باغ موزه‌ی نگارستان؛ فوق‌العاده و دیدنی

تودی تریپ: باغ نگارستان یادگاری از دوران قاجار در یکی از محله های اصلی تهران است. اگر در پایتخت زندگی می کنید یا به تهران سفر کرده اید، به احتمال زیاد نام باغ نگارستان را شنیده اید.

این باغ زیبا و نفیس یکی از مقاصد گردشگری در بین دیدنی های تهران است که افراد زیادی آن را برای گردش و دیدارهای دوستانه انتخاب می کنند.

گردشگران می توانند در این باغ زیبا قدم بزنند، علاوه بر محیط زیبا و سرسبز، گوشه ای از تاریخ دوران قاجار را یاد بگیرند، در این دوره از آنچه در این باغ زیبا گذشت تا به امروز رسید.

علاقه مندان به تاریخ حتما از این باغ زیبا و دیدنی دیدن کرده و با آن آشنا شده اند.

آشنایی با باغ موزه نگرستان

یکی از جذاب ترین باغ های موزه های ایران، باغ نگارستان در میدان بهارستان است. این باغ موزه جدای از جاذبه های طبیعی، موزه آثار کمال الملک را نیز در خود جای داده است که می توانید هنگام قدم زدن در زیر سایه درختان از آن دیدن کنید و از موزه دیدن کنید و از آثار هنری او دیدن کنید.

جالب است بدانید که باغ نگارستان به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شده و به همین دلیل هم از نظر تاریخ و هم از نظر هنر معماری و موقعیت مکانی بسیار مهم و ارزشمند است.

باغ موزه نگرستان;  زیبا و دیدنی

وقتی وارد این باغ موزه می شوید، جایی که بلیط ورود به باغ را تهیه می کنید، حوض چند ضلعی و شمعدان هایی نیز در اطراف آن مشاهده می کنید که در همان ابتدا احساس خوبی را در شما ایجاد می کنند.

در هر گوشه باغ می توان یک حوض و آب نماها و بسیاری از آثار هنری خاص را دید، به عنوان مثال در اولین راهروی باغ می توان اثری را دید که هنرمند از تنه درخت خشک شده به چندین پرنده جان بخشید و خلق کرد. یک زیبایی منحصر به فرد

باغ موزه نگارستان تهران یکی از جذاب ترین جاذبه هاست که برای گذراندن یک روز آرام بسیار مناسب به حساب می آید. این باغ موزه علاوه بر ارزش تفریحی، یکی از آثار تاریخی کشور نیز به شمار می رود و به عبارتی می توان با یک سنگ دو پرنده را کشت.

نگارخانه ها و گالری های هنری اغلب در فضاهای مختلفی قرار دارند که هیجان بازدید از آثار هنری در چنین فضایی را دو چندان می کند. یکی از زیباترین گالری‌هایی که در تهران به چشم می‌خورد، آثار کمال الملک و شاگردانش در باغ موزه نگارستان است.

قسمت های دیدنی باغ موزه نگرستان

در ابتدا که باغ موزه نگرستان ساخته شد، مساحت آن به 43 هزار و 200 متر مربع می رسید، اما امروزه مساحت آن تنها 11 هزار و 469 متر مربع است. عمارت اصلی باغ در قسمت جنوبی باغ قرار داشت و این عمارت در 2 طبقه قرار داشت.

فضای داخلی ساختمان به گونه ای بود که طبقه اول ساختمان دارای 2 اتاق و طبقه دوم دارای 3 اتاق بود. در این عمارت راهرویی وجود داشت که در لبه آن اتاق ها قرار داشتند. همچنین با تزئینات زیبایی مانند گچ بری ظریف و زیبا تزیین شده بود.

باغ موزه نگرستان;  فوق العاده و دیدنی

ساختمان های اصلی باغ در مرکز آن قرار داشت و عمارت خوز هانه معروف به دلگشا معروف ترین بنای باغ به شمار می رفت. در این باغ عمارت های زیادی از جمله عمارت دلگشا، تالار قلمدان، تالار سلام و تعدادی دریاچه در این باغ وجود دارد.

تمام دیوارهای تالار سلام با نقاشی های زیبایی از شاهان، شاهزادگان، اعیان، اشراف، حاکمان تزئین شده بود. در قسمت میانی باغ چند بنای یک طبقه با حیاط خلوت، در قسمت جنوبی باغ تالار مصور و در قسمت شمال غربی حمامی با ستون های سنگی تراشیده شده وجود دارد.

بر اساس برخی روایت ها متوجه شدند که معاون فراخانی در همان حمام باغ نگارستان کشته شده است که به آن حمام سرسره می گفتند. وقتی وارد باغ شدند خانه نگهبان و محل سکونت خدمه و نگهبانان را دیدند، زیرا در ورودی باغ بود.

در حال حاضر تنها بنای باقی مانده در این باغ از دوران قاجار، بنای خز هانه است و امروزه به موزه هنر ملی تبدیل شده و تابلوهای با ارزشی از هنرمندان معاصر در اینجا دیده می شود.

همچنین ساختمان هایی که در باغ موزه نگارستان وجود دارد، ساختمان های دانشگاه است که از ساختمان های اداری، کتابخانه، ادارات آموزش و پرورش و فضای سبز داخل باغ تشکیل شده است.

باغ موزه نگرستان;  زیبا و دیدنی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا