ایران گردی

باغ محتشم؛ جاذبه ای ممتاز رشت

تودی تریپ: باغ محتشم و املاک کلاه فرنگی که نام دیگر آن پارک شهر رشت است از جمله آثار مرتبط با دوران قاجار و حکومت ناصرالدین شاه قاجار است.

پارک شهر رشت قدیمی ترین پارک رشت است که دارای دو قسمت مکانیزه و یک باغ است.

املاک کلاه فرنگی در ضلع جنوبی محتشم باغ و جنب خانه گوهر رود واقع شده است. دلیل انتخاب نام کلاه فرنگی برای این بنا شباهت طبقه فوقانی آن به کلاه استوانه ای (فرنگی) است.

این باغ و عمارت از جاذبه های گردشگری شهر رشت است. بسیاری از کسانی که به دیدن باغ محتشم رشت می روند با معماری زیبای املاک کلاه فرنگی مواجه می شوند و از آن لذت می برند.

با بازدید از این جاذبه گردشگری می توانید با یک تیر دو نشان بزنید که هم از یک مکان طبیعی دیدن می کنید و هم از جاذبه تاریخی املاک کلاهفرنگی.

آشنایی با باغ محتشم

تاریخچه این باغ را به دوره قاجار نسبت می دهند.

مالک اصلی پارک اکبرخان بیگلربیگی از مالکان و حاکمان گیلانی و ثروتمندان طراز اول ایران در عصر ناصری و مستأجر گمرک شمال ایران بود که در سال 1307 درگذشت.

باغ محتشم;  جاذبه خاص رشت

در همان زمان داخل باغ را سنگفرش کردند و عمارتی باشکوه و چند ضلعی به نام عمارت کلاه فرنگی در مرکز ساختند.

این بنا در سال ۱۳۷۴ به اداره کل میراث فرهنگی گیلان واگذار شد و هم اکنون به عنوان مرکز آموزش صنایع دستی مورد استفاده قرار می گیرد.

این عمارت در تاریخ 5 آبان 1375 توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به شماره 1764 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در گذشته های دور وسعت این پارک زد خاص و معمولی بود به طوری که اگر بدون راهنما وارد پارک شوید در آن گم خواهید شد. با بزرگ شدن شهر رشت به تدریج از وسعت این پارک کاسته می شود.

در 30 سال گذشته استان گیلان و شهر بازی در این پارک ساخته شده و همین امر باعث کاهش فضای داخلی پارک شده است.

معماری چوبی زیبای عمارت کلاه فرنگی 200 سال با رطوبت 95 درصد دوام آورده و همچنان پابرجاست.

نکته جالب در مورد عمارت کلاه فرنگی این است که این عمارت 4 طبقه است اما از بیرون 3 طبقه به نظر می رسد. مساحت این بنا حدود 240 متر مربع است و به شکل هشت ضلعی ساخته شده است.

طبقات اول و دوم این ساختمان هر کدام دارای 2 اتاق است که هر کدام از این اتاق ها نور داخلی و تهویه مناسب پنجره را در فصل گرما تامین می کنند.

در طبقه اول، ایوان تمام ساختمان را پوشانده است و در طبقه دوم بالکن چوبی است که 68 ستون چوبی، بالکن و سقف ساختمان را نگه می دارد.

بلندترین اتاق مانور فرنگی هشت ضلعی است و از هر طرف پنجره هایی رو به باغ دارد. مصالح اصلی به کار رفته در ساخت این بنا آجر، چوب و گچ است. سقف عمارت به صورت رج است و با لایه ای از خشت پوشانده شده است.

از تزئینات این بنا می توان به سرهای شیر چوبی، اشک های روی پیشانی بنا و نرده زیبای بالکن ساختمان اشاره کرد که با وجود سادگی جلوه خاصی به این بنا داده اند.

باغ محتشم;  جاذبه خاص رشت

املاک مضثم، املاک کلاه فرنگی، محتشم باغ

باغ محتشم رشت با قدمتی به دوره قاجاریه امروزه به عنوان پارک شهری میزبان گردشگران و ساکنان رشت است.

علاوه بر امکانات رفاهی و ورزشی، ملک کلاه فرنگی نیز در قلب آن قرار دارد. همچنین عبور رودخانه گهر رود از کنار باغ، جذابیت بیشتری به آن بخشیده است.

عمارت کلاه فرنگی یکی از بناها و بناهای تاریخی گیلان محسوب می شود و بنایی چند ضلعی است. این مشکل جلوه زیبایی به ساختمان می بخشید و اجازه نمی داد نمای بیرونی یکنواخت باشد.

از بیرون، این ساختمان سه طبقه به نظر می رسد. در حالی که داخل آن چهار طبقه است.

در اطراف ساختمان در طبقات اول و دوم 18 ستون چوبی وجود دارد که سقف و بالکن طبقه دوم را نگه می دارند. بلندترین اتاق این عمارت هشت ضلعی است و از هر طرف پنجره هایی به باغ باز می شود.

املاک کلاه فرنگی محتشم رشت در تاریخ 5 آبان 1375 به شماره 1764 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

از جمله امکانات این باغ می توان به چندین زمین ورزشی مناسب، زمین بازی کودکان و نوجوانان، سرویس بهداشتی مناسب، آلاچیق، بوفه، نمازخانه، صندلی های چوبی، امکانات ورزشی عمومی و آبنما اشاره کرد. همچنین مرکز پرورش فکری و کودکان شهر رشت نیز در باغ محتشم واقع شده است.

بازدید از این مجموعه رایگان بوده و زمان پیشنهادی برای بازدید حدود 1 تا 2 ساعت می باشد.

باغ محتشم;  جاذبه های خاص رشت

برای دسترسی به این باغ می توانید از وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس و تاکسی استفاده کنید. همچنین می توانید با ماشین به این مجموعه بروید و از زیبایی آن لذت ببرید.

بهترین زمان سفر به رشت از نظر آب و هوا، اوایل تا اواخر بهار (به ویژه اردیبهشت) و اوایل پاییز است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا