ایران گردی

باغ فین کاشان کجاست

تودی تریپ: باغ فین یکی از معروف ترین و مهم ترین جاذبه های گردشگری کاشان است که نه تنها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. بلکه یکی از 9 باغ ایرانی در فهرست میراث جهانی محسوب می شود.

این باغ به قدری زیباست که از آن به عنوان نمونه کامل باغداری ایرانی یاد می شود.

به لطف وجود فواره های متعدد، صدای دلنشین آب و درختان بلند، باغ فین مکانی رویایی برای گشت و گذار است. به خصوص که چایخانه آن نیز این فرصت را به شما می دهد که از این لحظات ناب نهایت لذت را ببرید.

علاوه بر این آثار تاریخی زیادی مانند خلوت کریمخانی، حوض جوشن، گلوگاه شتر قاجار، آبخیز و موزه ملی کاشان در این باغ وجود دارد که دیدن آنها خالی از لطف نیست.

با این حال شاید یکی از دلایل اصلی شهرت باغ فین، ترور امیرکبیر، نخست وزیر معروف ایران باشد که یکی از مهم ترین وقایع تاریخی این باغ است.

تاریخچه باغ فین کاشان

عصر صفویه

باغ فین در اواخر سلطنت شاه طهماسب در سال 951 میلادی بر اثر زلزله مهیب آسیب جدی دید و آنچه امروزه به باغ قدیم معروف است در واقع بقایای همان زمین لرزه است که در چند صد متری باغ فین دیده می شود.

باغ فین کاشان کجاست؟

در زمان شاه عباس اول اقداماتی برای آبادانی کاشان انجام شد و در همان زمان باغ فین فعلی که به «باغ نو فین» معروف است ساخته شد.

برای این باغ جدید برج های گرد بلندی ساختند و بین باغ قدیم و جدید خیابان و میدان وسیعی ساختند که از آن برای چوگان و انواع مسابقات و بازی ها استفاده می شد.

شاه عباس برای جلوگیری از خطر سیل نیز دستور ساخت سدی سنگی و ساروج در یک کیلومتری جنوب باغ داد که هنوز هم وجود دارد.

علاوه بر این در کتاب آثار تاریخی شهرهای کاشان و نطنز اثر حسن نراگی به ساخت کاخ ها و برج های بلند در اطراف باغ فین اشاره شده است.

ساخت و توسعه باغ جدید پس از شاه عباس و در دوران شاه صفی و شاه عباس دوم ادامه یافت. بنابراین در زمان شاه صفی طبقه فوقانی عمارت گردن شتر صفوی را با چوب و آهن ساخته اند تا بتواند از بلندترین نقطه مناظر اطراف را مشاهده کند.

علاوه بر دروازه ورودی، بناهایی مانند یکی از حمام باغ و کلبه صفویه نیز در این دوره ساخته شده است.

شاه سلیمان صفوی نیز از این کاروان عقب نماند و دستور داد تا دور چشمه فین حصاری بسازند که شاید به همین دلیل به «چشمه سلیمانیه» معروف بوده است.

سنگفرش های باغ فین که طرح خورشید دارند مربوط به دوران صفویه است.

زندگی

باغ فین کاشان از دوران اوج خود از اواخر دوره صفویه تا دوره زندیه فاصله دارد. تا اینکه کریمخان زند به والی کاشان دستور داد باغ و بناهای موجود در آن را احیا و مرمت کند.

در کنار این بازسازی ها، ساختمان جدیدی به نام «خلوت کریمخانی» به باغ اضافه شد.

باغ فین کاشان کجاست؟

دوران قاجار

بیشتر بناهای مدرن باغ از دوران فتحعلی شاه قاجار است که علاقه زیادی به باغ و چشمه فین داشت.

حاکم کاشان به دستور وی موظف است با انجام یکسری تعمیرات ظاهری شاهانه به باغ فین بدهد.

از این رو علاوه بر حمام کوچکی در کنار حمام صفویه، در کنار کویر کریمخانی، ملک شتر نیز ساخته شد.

شتر فتحعلی شاهی را در ضلع جنوب شرقی باغ فین می توانید پیدا کنید.

از دیگر تغییرات این دوره می توان به اضافه شدن نقاشی های شکار و دربار رسمی فتحعلی شاه به بنای دروازه شتر صفوی، ساخت حمام شاهی و خلوت نظام الدوله اشاره کرد.

محمد شاه در سال 1256 هجری قمری دستور مرمت باغ را صادر کرد. علاوه بر این، عمارت شاه نشین و حوض جوشان در زمان او ساخته شد.

ساخت عمارت بادگیر (کتابخانه کنونی)، مرمت حمام باغ بزرگ و کوچک و افزودن کاشی های هفت رنگ و فیروزه ای به آن از دیگر دستاوردهای دوره قاجار به شمار می رود.

دوران پهلوی

باغ فین در دوره پهلوی در سال 1314 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و همین موضوع باعث توجه بیشتر به این اثر شگفت انگیز شد.

در عین حال مرمت استخر مرکزی باغ نیز در دستور کار قرار گرفت. در سال 1336 سنگ بنای موزه ملی کاشان بر بقایای خلوتگاه نظام الدوله گذاشته شد.

علاوه بر ساختمانی که در مجاورت حمام و کتابخانه ساخته شده بود، بخش‌های زیادی از باغ فین مانند آلاچیق‌ها در سال 1357 مرمت شد.

باغ فین کاشان کجاست؟

بعد از انقلاب اسلامی

پس از انقلاب اسلامی ایران، باغ فین چندان مورد توجه قرار نگرفت. اما در سال 1386 اقداماتی از جمله ساماندهی کف باغ و نهرهای داخل باغ و خروج آب از حوض‌ها، مرمت عمارت سردار، بازسازی سقف کوش صفوی و نصب دوربین‌های مداربسته انجام شد.

پس از ارائه پرونده ثبت جهانی باغ فین در سال 2009، بنا به درخواست یونسکو، تغییراتی در سنگفرش ها و سنگفرش های باغ ایجاد شد.

باغ فین کجاست؟

زمان بازدید: همه روزه بجز تاسوعا و عاشورای حسینی، 21 رمضان، شهادت امام علی، 28 صفر، رحلت پیامبر، 14 کرداد، رحلت امام خمینی، 25 شوال، شهادت امام جعفر صادق.

ساعات ملاقات: در شش ماهه اول سال از ساعت 09:00 تا 18:30 و در شش ماه دوم سال از ساعت 09:00 تا 16:00

نشانی: استان اصفهان، بخش مرکزی شهر کاشان، شهر کوچک فین روستای فین، خیابان امیرکبیر

در عین حال وقتی وارد باغ فین کاشان می شوید جلوه های بی نظیر این باغ شما را مسحور خود می کند تا زمان از دستتان بیفتد. این باغ یکی از بهترین نمونه های باغ های ایرانی است و به همین دلیل در فهرست آثار تاریخی یونسکو به ثبت رسیده است.

در داخل این درختان سر به فلک کشیده، فواره های کم ارتفاع و بلند و همچنین صدای جاری شدن آب بر روی سنگفرش های باغ، بازدیدکنندگان را مجذوب خود می کند.

مساحت باغ فین کاشان 33700 متر مربع است و دیوار، دیوار و برج‌های استوانه‌ای شکل، حیاط مرکزی این باغ شگفت‌انگیز را می‌پوشاند تا شبیه باغ قلعه‌های ایرانی شود.

با استفاده از این دیوارها، ساکنان می توانند در زیر حفاظت برج و تپه باغ، مکانی امن بیابند و به ویژه اندازه، شکل و ارتفاع آن می تواند شکوه و شکوه سلطنتی آن را نشان دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا