ایران گردی

باغ فردوس تهران؛ جاذبه ای خیره کننده

تودی تریپ: مساحت باغ 20000 متر مربع است و ساختمان آن در سه طبقه و زیرزمینی به مساحت 1000 متر مربع ساخته شده است.

شیب زمین از شمال غربی به جنوب شرقی است و شیب این شیب به حدی است که کف طبقه اول ساختمان با قسمت جنوبی باغ و سقف آن هم سطح است. به عنوان قسمت شمالی باغ.

عمارت باغ فردوس پر از گچ بری های زیبا است. ستون های گرد و قطور که با گچ هنری تزئین شده اند.

آشنایی با باغ فردوس تهران

به دستور محمدشاه قاجار در سال 1264 قمری در نزدیکی تجریش کاخی برای او ساخته شد. اما همزمان با بیماری و مرگش، کاخ نیمه کاره ماند و او در همان قصر نیمه تمام به نام محمدیه (در محل فعلی محمودیه) درگذشت.

همزمان با بنای کاخ محمدیه، درباریان نزدیک وی نیز باغ یا ییلاقی در همین حوالی بنا کردند. اتفاقاً حسینعلی خان معیرالممالک باغی ساخت که به باغ فردوس معروف شد.

عمارت باغ فردوس در قسمت جنوبی باغ ساخته شده و از ابتدا به عنوان کاخ و اقامتگاه اعیان تزئین شده است. عمارت باغ فردوس در دو طبقه به سبک قاجاریه و معروف به گوش فیل ساخته شده است.

زمین های قسمت جنوبی و شیب باغ نیز با سنگ به هفت قطعه مسطح و همسان تقسیم شد و بر روی هر یک از قطعات حوضی با فواره های فراوان ساخته شد. استخرها طوری ساخته شده اند که از فاصله دور بزرگتر به نظر برسند.

باغ فردوس، تهران;  یک جاذبه خیره کننده

سپس دوستعلی خان نظام الدوله فرزند حسینعلی خان به کمک معماران اصفهانی و یزدی بنایی در قسمت جنوبی باغ ساخت و آن را رش بهش نامید.

راه پله و سایر قسمت های بنا با سنگ مرمر بلند یزد و دیوارهای داخل اتاق با کاغذهای طلایی برجسته پوشانده شده بود.

اما پسرش دوست محمد خان معیرالممالک توجه چندانی به باغ و بنای آن نکرد و به مرور زمان بنا از بین رفت تا جایی که سنگ های مرمر آن را برداشتند و به ملک امیریه (مدرس نظام) بردند. پس از آن چندین بار مالکیت باغ تغییر کرد تا اینکه سرانجام در سال 1318 شمسی در زمان مظفرالدین شاه قاجار، محمد ولی خان، سردار تنکبانی، آن را از وارثان امین الملک خرید.

سپهسالار علاوه بر ایجاد آبنما و حوض های مربوطه، قنات باغ فردوس را نیز احیا کرد و دروازه ای باشکوه به شکل قنات (میدان فعلی باغ فردوس) ساخت.

اما به دلیل بدهی به تجارتخانه تومانیان، باغ را به او می دهد و تومانیان نیز در ازای بدهی، باغ را به دولت رضاخان تسلیم می کند.

سرانجام در سال 1316 هجری شمسی وزارت معارف محل را خریداری و بنا را مرمت و دبیرستان شاپور تجریش را در آن تأسیس کرد.

در سال 1350 ساختمان موجود در باغ به مرکز و نمایشگاه فرهنگی و هنری تبدیل شد و پس از انقلاب در اختیار وزارت فرهنگ و رهبری اسلامی قرار گرفت. مساحت باغ فردوس 20000 متر مربع و طول آن 280 متر و شیب آن از شمال غربی به جنوب شرقی است.

همچنین در سال 1316 دکتر محمود افشار یزدی قسمتی از باغ و بنای اندرونی را که حدود 6000 متر مربع است خریداری کرد و به تدریج با خرید قسمت های اطراف، مساحت باغ را به 12000 متر مربع رساند.

سپس در سال 1337 باغ و بناهای داخل آن را به فعالیت های فرهنگی اختصاص داد. مثلاً در سال 1352 بخشی از آن برای تأسیس مؤسسه لغت نامه ده هدی و مؤسسه باستان شناسی به دانشگاه تهران منتقل شد که هنوز دایر است.

معماری خیره کننده باغ فردوس

وقتی به باغ فردوس می روید، چنارهای سرسبز ورودی آن منظره خیره کننده و چشم نوازی دارند. دو مجسمه مفرغی از سهروردی و ابن هیثم در آن دیده می شود. باغ فردوس مجموعه ای 20000 متری است.

ارزش این ساختمان هم اکنون چند هزار میلیارد تومان است. با قیمت این باغ می توان برخی از شرکت های سهامی را به صورت کلی خرید. عمارت باغ فردوس 1000 متر مربع مساحت و 26 متر عرض و 34 متر طول دارد.

باغ فردوس، تهران;  یک جاذبه خیره کننده

شیب زمین باغ فردوس از شمال غربی به جنوب شرقی است و شیب شیب آن به حدی است که کف طبقه اول ساختمان هم سطح با قسمت جنوبی باغ و سقف آن هم سطح است. سطح قسمت شمالی

تمام اتاق ها و سالن ها به زیبایی گچ بری شده اند و شما شاهد شکوه و عظمت سرسبزی خواهید بود.
این باغ از آنجایی که طراحی و معماری آن الهام گرفته از اصول معماری باغ های ایرانی است، زیبایی خیره کننده ای دارد و یکی از مقاصد عکاسی و گردشگری در شمال پایتخت به شمار می رود.

باغ ایرانی شهرت جهانی دارد و در فهرست یونسکو قرار گرفته است.

وقتی به باغ فردوس می روید با یک باغ ایرانی تمام عیار روبرو می شوید. زیرا می توانید عناصری مانند درختان سبز، حوضچه های جلوی ساختمان و آلاچیق میانی را که اکنون موزه سینما در آن قرار دارد، مشاهده کنید.

مربع بودن نیز در این باغ رعایت شده و با محیطی مستطیل شکل مواجه می شوید. مثل باغ شاهزادگان کرمان.
عکس بالا نمایی دیدنی از پنجره ها و آلاچیق میانی باغ فردوس تهران است که بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی تهران عکس های زیادی از این قسمت از باغ فردوس گرفته اند و نقش آن در هشتگ اینستاگرام باغ فردوس قابل مشاهده است. .

در باغ فردوس موزه سینما وجود دارد. جایی که می توانید تاریخ سینمای ایران را از ابتدای قرن بیستم تا به امروز تماشا کنید و تصاویری از پشت صحنه برخی از سریال ها و فیلم های کارگردانان و بازیگران مشهور ایرانی را ببینید و حتی فیلم های سینمای روز ایران را تماشا کنید. . .

در باغ فردوس کافه ها و رستوران های خوب و مجهزی وجود دارد که انواع غذاها و نوشیدنی های سرد و گرم ایرانی و فرنگی و همچنین صنایع دستی مردم ایران را در اختیار گردشگران تهرانی قرار می دهند. اگر به دنبال یک مکان هنری خوب هستید، باغ فردوس، خانه هنرمندان ایرانی، مکان مناسبی برای گردشگری شهری هنری است.

باغ فردوس، تهران;  یک جاذبه خیره کننده

این عمارت زیبا که در باغ فردوس واقع شده و از خیابان ولیعصر (عج) قابل مشاهده است، دو طبقه است. معماری این عمارت به سبک دوران قاجار و تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی است.

با ورود به این باغ و در کنار آن می توانید یک روز فوق العاده بهاری یا پاییزی را سپری کنید و در اطراف باغ کافه ها و رستوران های مختلفی وجود دارد. مکان خوبی برای گذراندن اوقات خوش با دوستان و خانواده و پیاده روی از خیابان ولیعصر به سمت شمال برای بازدید از تجریش.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا