ایران گردی

باغ عفیف آباد؛ از خاص‌ترین باغ‌های شیراز

تودی تریپ: دلایل زیادی برای بازدید از باغ عفیف آباد شیراز وجود دارد. اما جدای از زیبایی بی نظیر این باغ، شاید یکی از مهم ترین دلایل بازدید از باغ عفیف آباد شیراز، فرصت گشت و گذار در موزه اسلحه خاورمیانه در این باغ باشد.

موزه ای بسیار بزرگ و بزرگ که متعلق به ارتش است و آثار با ارزش زیادی در آن نگهداری می شود. جالب است بدانید که باغ عفیف آباد شیراز به عنوان بهترین مکان برای شناخت هنر گل فروشی در ایران و لذت بردن از این هنر ناب شناخته شده است.

با توجه به اینکه این باغ 127000 متر مربع مساحت دارد، گشت و گذار در آن می تواند ساعت ها شما را مشغول کند و لحظات فوق العاده ای را برای شما به ارمغان بیاورد.

دوره تاریخچه باغ عفیف آباد شیراز

باغ عفیف آباد شیراز در زمان صفویه به باغ گلشن معروف بوده و متعلق به یعقوب خان ذوالقدر بوده است. یعقوب خان در زمان صفویه فرمانروای استان فارس بود. از آنجایی که باغ گلشن یکی از مناطق تفریحی شاهان صفوی بود، یعقوب خان دستور داد قلعه سنگی بزرگی در مرکز باغ بسازند. این قلعه را قلعه گلشن می نامیدند. برای ساخت این قلعه سنگی از سنگ های مصلی و جعفرآباد استفاده شده است.

اما امروزه بقایای زیادی از قلعه گلشن باقی نمانده است. علت این امر این است که پس از پایان دوره صفویه باغ گلشن و قلعه سنگی آن توسط یکی از مشایخ ذی نفوذ خاندان قوام الملک خریداری شد و قوام الملک نیز دستور بازسازی باغ گلشن را صادر کرد.

باغ عفیف آباد;  یکی از خاص ترین باغ های شیراز

وی در ابتدا با خرید یک قنات در 15 کیلومتری این باغ به بهبود سیستم آبیاری این باغ پرداخت. این قنات قبلا در کاخ قمشه برای آبیاری درختان باغ کاریز در لیماک استفاده می شد.

لایه و حصار دور این باغ از ویژگی های خاص آن است زیرا این لایه کاملاً از گل های مختلف ساخته شده است. یکی دیگر از ویژگی های جالب و متفاوت این باغ این است که برخلاف اکثر باغ های شیراز، درختان پرتقال و بهشتی در آن کاشته نمی شود.

وقایع تاریخی شیراز از دوره صفویه تا قاجار آسیب شدید و گسترده ای به قلعه سنگی گلشن باغ وارد کرد. همچنین به دلیل مرمت نشدن این قلعه، ساختار آن نیز بسیار فرسوده شده بود زیرا این باغ سال‌ها متروکه و مخروبه باقی ماند.

ویژگی های بارز باغ عفیف آباد

ابعاد باغ عفیف آباد پانصد در دویست و پنجاه متر و مساحت آن حدود 127 هزار متر است. املاک اصلی باغ درست در نقطه مرکزی واقع شده است. در طبقه دوم عمارت باغ گلشن ایوان بسیار وسیعی وجود دارد که با ستون های زیبا احاطه شده است.

باغ عفیف آباد;  یکی از خاص ترین باغ های شیراز

این ایوان مانند سایر بناهایی که بر اساس اصول معماری اصیل ایرانی ساخته شده اند به تمامی اتاق های عمارت دسترسی دارد. هر طبقه از عمارت باغ عفیف آباد شیراز دارای سی اتاق و تالار است که مجموعاً به شصت تالار می رسد که دسترسی به همه آنها از طریق این ایوان امکان پذیر است.

یکی دیگر از ویژگی های معماری باغ عفیف آباد این است که نمای این باغ به سمت شرق شبیه به باغ ارم شیراز است.

قرار گرفتن جلوی باغ به سمت شرق و از محل طلوع خورشید به این دلیل است که شرایط برای استفاده حداکثری از نور خورشید توسط گیاهان باغ فراهم شود و از طرفی نور داخل اتاق ها و قسمت های داخلی بیشتر از افراد باشد. که در آن مستقر هستند تا در فضای روشن تری زندگی کنند.

نمای ساختمان باغ رو به شرق یکی از ویژگی های معماری اصیل ایرانی است و این نکته در معماری باغ عفیف آباد به خوبی رعایت شده است.

قرار دادن دریاچه بزرگ پر آب در مقابل عمارت اصلی نیز از دیگر ویژگی های معماری ایرانی در دوران پس از اسلام است. حوض ها در جهت بنا قرار گرفته اند تا بنا بر روی آب نمایان باشد و صاحبان خانه را به یاد مرگ دنیا بیاندازد.

گرچه دریاچه ها به دلیل تفکرات مذهبی در مقابل عمارت های اصلی هر بنا قرار گرفته اند، اما تصویر سقوط هر ساختمان در آب زیبایی دعوت کننده و رویایی را به وجود می آورد.

باغ عفیف آباد;  یکی از خاص ترین باغ های شیراز

خیابان اصلی باغ درست از مقابل دریاچه املاک شروع می شود. در دو طرف خیابان باغ عفیف آباد شیراز درختان انبوه همیشه سبز مانند سرو، کاج و چنار وجود دارد. در وسط باغ مسیرهای آبی با فواره و گل وجود دارد.

برخی از درختان چنار باغ عفیف آباد شیراز بسیار کهنسال هستند و تصور می شود کهنسال باشند اما در واقع بازمانده ای از دوران باستان هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا