ایران گردی

باغ عباس‌آباد؛ جاذبه‌ای درجه یک در بهشهر

تودی تریپ: مجموعه تاریخی و گردشگری عباس آباد یکی از آثار تاریخی استان مازندران در شهرستان بهشهر است. مجموعه باغ های عباس آباد در 9 کیلومتری شهرستان بهشهر و در دامنه رشته کوه البرز و در میان جنگل های انبوه قرار دارد. در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و در سال 1390 در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز قرار گرفت. این مجموعه شامل سد عباس آباد، آب انبار و دریاچه، باغ گل، کاخ، حمام، آسیاب آبی است. و دو برج آجری

آشنایی با باغ عباس آباد بهشهر

مجموعه تاریخی عباس آباد یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین باغ‌های باقی‌مانده ایرانی است که در دامنه رشته‌کوه البرز و در ۹ کیلومتری شهر بهشهر (در شرق استان مازندران) قرار دارد.

این مجموعه تاریخی در سال 1346 به عنوان میراث ملی کشور به ثبت رسید و از بین 9 باغ ایرانی ثبت شده در یونسکو، تنها باغ واقع در شمال کشور است. به همین دلیل است که عباس آباد بهشهر را مهمترین باغ غیر کویری ایران می دانند.

باغ های ایرانی یکی از بهترین تجلیات ذهن خلاق انسان است. طراحی باغ ایرانی بر اساس زاویه و نسبت های جغرافیایی مناسب است و معمولاً به چهارباغ معروف است.

باغ عباس آباد;  یکی از جاذبه های دیدنی بهشهر

ساخت باغ های ایرانی بر اساس راهکارهای مهندسی خلاقانه و هوشمند و همچنین سیستم های مدیریت آب پیچیده است.

مجموعه تاریخی عباس آباد در سال های 1020 و 1021 به دستور شاه عباس اول صفوی ساخته شد و شامل سد، آب انبار، باغ گل، کاخ، حمام، دو برج آجری، آسیاب آبی و دریاچه آب انبار است.

این مجموعه نزدیک به 500 هکتار وسعت دارد و بند آن 600 هزار متر مکعب آب دارد. بدنه سد ساخت ساروج است و این سد در زمره آثار تاریخی و فرهنگی ایران به ثبت رسیده است.

بازدید از باغ عباس آباد بهشهر

باغ تاریخی عباس آباد بر فراز تپه ای طبیعی بنا شده است، به این ترتیب مهندسان عصر صفویه با بریدن تپه و ایجاد پله ها و پله ها، باغی مناسب و پلکانی ایجاد کرده و عمارتی را در بالاترین قسمت بنا ساخته اند. تپه بر اساس شواهد، این باغ یکی از منحصر به فردترین باغ های ایران است.

معماری در باغ و باغبانی کاملاً به موازات یکدیگر انجام می شود که دلیل زیبایی آن است. مهندسان و معماران عصر صفویه با ساختن پلکانی و متوالی باغ و همچنین با استفاده از سطوح شیبدار و لوله‌های سفالی، جدا از زیبایی، موسیقی آبی را در باغ ایجاد کردند که به مردم ساکن در باغ آرامش بخشید. . شاید جالب باشد بدانید که تاج محل و کاخ الحمرا نمونه هایی از باغ های ایرانی هستند که در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده اند.

باغ عباس آباد;  یکی از جاذبه های دیدنی بهشهر

این سد از نوع سدی با ظرفیت 600000 متر مکعب است. این سد توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره 745 در زمره آثار تاریخی و فرهنگی ایران قرار گرفته و بنای آن در دره ای عمیق از دوره صفویه ساخته شده است. مصالح اصلی بنای مذکور سنگ، آجر و ملات ساروج است. سد دارای سه دریچه تخلیه و پشت آن یک یدک است که دارای دو کاربری پشت سد و مرکز تخلیه و چاه تخلیه می باشد.

تامین کننده آب سد، آب سرچشمه است. مهندسان سد آن را به گونه ای طراحی کرده اند که وقتی احساس می شود مخزن سد به حداکثر آبگیری خود رسیده است و انرژی پتانسیل آب به دیواره سد فشار می آورد، آب از خروجی سد خارج نشود. زیرا در چنین حالتی تخلیه آب از شیر آب منجر به تخریب بیشتر سد می شود. احداث تونل زیرزمینی در دوران صفویه و اتصال آن به پایه چهارطاقی مرکزی بنا و همچنین برداشتن تونل پایین دست دیوار سد، باعث کاهش فشار آب از دیواره سد و هدایت آن به سمت مرکز شد. . در بالای طاق فواره ها و حوض ها وجود دارد. آبرسانی این بنا از طریق لوله های سفالی انجام می شد که از طریق آن آب به چشمه دوردست می رسید.

در فاصله تقریبی دو کیلومتری شمال باغ، بر فراز کوهی مشرف به دشت بهشار و خلیج میانکاله، بقایایی از معماری دوره صفویه شناسایی شده است که به نظر می رسد محل احتمالی کاخ باغ باشد. با توجه به موقعیت ساختاری بنای شناسایی شده در بالای کوه و همچنین کشف کاشی های لعابدار با لعاب های آبی، آبی فیروزه ای، سبز و قهوه ای و همچنین عدم بقایای معماری کاخ در حین کاوش های باستان شناسی در قسمت اصلی باغ، مکان نمایان شده را می توان گفت محل احتمالی کاخ صفویه در عباس آباد است.

باغ عباس آباد;  یکی از جاذبه های دیدنی بهشهر

باغ عباس آباد یکی از باغ های ایرانی است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
• مجموعه عباس آباد دارای مناظر زیبایی است و یکی از محبوب ترین تفرجگاه های شمال کشور محسوب می شود.
• در این مجموعه به امکانات رفاهی و تفریحی خوبی مانند رستوران، قایق سواری و … دسترسی خواهید داشت.
• مجموعه تاریخی عباس آباد طبیعتی بکر در دل کوهی است که به دست انسان خلق شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا