ایران گردی

باغ شاهزاده ماهان؛ باغی عجیب در میان کویر

تودی تریپ _ سرویس گردشگری: باغ شازده ماهان کرمان یکی از بهترین و زیباترین جاذبه های کرمان است. این باغ شگفت انگیز و زیبا مانند بهشتی در دل شهر کویری کرمان واقع شده و توانسته جان بسیاری به صنعت گردشگری ایران و کرمان ببخشد.

این باغ یکی از آثار تاریخی و میراث ملی است که نه تنها توسط یونسکو به ثبت رسیده است، بلکه یونسکو این میراث ملی را به 35 زبان زنده دنیا در فهرست آثار ملی قرار داده است. کرمان مملو از دیدنی ها و آثار تاریخی شگفت انگیز است. اما شکی نیست که باغ شاهزاده یکی از جاذبه های گردشگری کرمان است که به هیچ عنوان نباید آن را از دست داد.

تاریخچه باغ شاهزاده ماهان

این باغ در ابتدا به دستور محمد حسن خان سردار ایرانی معروف به خان بابا سردار که در زمان ناصرالدین شاه حاکم یزد و کرمان بود ساخته شد. در زمان خان بابا سردار فضای داخلی این باغ هنوز ساخته نشده بود. از دیگر بناهای ساخته شده توسط خان بابا سردار در کرمان می توان به کاخ گنجعلی خان اشاره کرد. بانی باغ سردار تهران، همان حاکم قاجار کرمان بود.

باغ شاهزاده ماهان;  باغی عجیب در دل کویر

پس از خان بابا سردار، حکومت کرمان به عبدالحمید میرزا نصیرالدوله رسید. این حاکم در زمان سلطنت خود دستور داد تا ساخت بنای اندرونی باغ کرمان آغاز شود. در ابتدا ساختمان های داخلی و ساختمان اصلی باغ ساخته شد که ساخت آن حدود 11 سال به طول انجامید.

سپس معمار به سردار باغ رسید و در حال تکمیل آن بود که خبر درگذشت حاکم را دریافت کرد. طبق داستان های گفته شده، معمار تاگر گچی پس از شنیدن این خبر به دیوار برخورد کرده و فرار کرده است. به همین دلیل ورودی باغ شازده ماهان تمام نشده و همچنان کاشی کاری های خالی در آن وجود دارد.

معماری باغ شاهزاده ماهان

این باغ یکی از بهترین باغ های شیبدار ایران به شمار می رود که به آن باغ مسطح می گویند. باغ شاهزاده ماهان دارای دو مجموعه شرقی و غربی است و در مرکز آن یک استخر با دیوارهای بلند قرار دارد. این باغ عمارت های زیبایی دارد و معماری متفاوت موجود در آن این باغ را از سایر باغ های ایرانی متمایز می کند.

باغ شاهزاده ماهان;  باغی عجیب در دل کویر

یکی از ویژگی‌های بارز این باغ، آب‌نمایش به صورت پلکانی و فواره‌ای است که با قرار گرفتن در میان درختان بلند، فضایی دلپذیر را ایجاد می‌کند. نهر آبی که در سرتاسر باغ جاری است از بالای باغ وارد می شود و سرچشمه آن قنات تیگران است که از ارتفاعات جوپار سرچشمه می گیرد و به صورت آبشاری در امتداد سطح پلکانی و شیب دار باغ جاری می شود و ادامه می یابد. به بیرون باغ

یکی دیگر از جاذبه های این مکان وجود باغ کوچکی با درختان میوه است که در پشت این بنا قرار دارد و در گذشته مکان ویژه ای برای اهالی باغ بوده است.

قسمت های جالب باغ شاهزاده ماهان

این باغ بزرگ از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که مجموعه ای منحصر به فرد را در معرض دید عموم قرار می دهد:

مرکز فرماندهی

این قسمت که قبل از ورود به باغ شاهزاده قرار دارد به عنوان انتقالی از محیط خشک بیرون به باغ سبز عمل می کند.

باغ شاهزاده ماهان;  باغی عجیب در دل کویر

از پله ها

در انتهای این باغ عمارتی دو طبقه قرار دارد که به عمارت شاه نشین معروف است. این بنا در قدیم محل سکونت اصلی یا دائمی صاحب باغ بوده است. اگر می خواهید تصویری فراموش نشدنی از باغ شازده کرمان داشته باشید، پیشنهاد می کنیم از طریق پله های داخل این ساختمان به طبقه دوم خانه بالایی بروید.

باغ خلوت

پشت بالای باغ شازده کرمان فضایی است که به ساکنانش اجازه می دهد باغ خصوصی تری داشته باشند. این قسمت نیز با وجود باغات و معابر با درختان سایه دار و پیاده روهای موازی با بلند مرتبه، بهشتی باقی مانده است.

حمام

ساختمان حمام شامل چند فضای تو در تو در اندازه های مختلف است که در وسط دیوار اطراف قرار گرفته اند.

خانه و برج مراقبت زعیم باشی

این قسمت که در بالای ساختمان حمام قرار دارد، محل سکونت سردار باغ بوده است. برج های دیده بانی این خانه را از حمام جدا می کند و انتهای این برج ها با قسمتی صاف و باریک به دو طرف مقر می رسد.

باغ شاهزاده ماهان;  باغی عجیب در دل کویر

اگرچه این باغ به تازگی در سال 2010 توسط یونسکو به ثبت رسیده است، اما اطلاعات مربوط به آن به 35 زبان در سراسر جهان ترجمه شده است تا همه از توصیف این باغ به وجد بیایند. اگرچه این باغ بر اثر زلزله سال 1360 آسیب دید اما دوباره بازسازی شد.

این باغ علاوه بر تفرجگاه زیبا دارای رستوران، هتل و اقامتگاه است تا سفر شما به کرمان را لذت بخش تر کند. همچنین غرفه هایی برای خرید سوغاتی وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا