ایران گردی

باغ اکبریه؛ جاذبه‌ای خاص و دیدنی بیرجند

تودی تریپ: عمارت و باغ اکبریه یکی از بناهای تاریخی شهر بیرجند است. این بنا در دوره قاجاریه توسط شوکت الملک در دو طبقه ساخته شده است. این باغ در انتهای خیابان معلم روستای اکبریه بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی واقع شده است.

با رشد شهر بیرجند این باغ هم اکنون در داخل شهر قرار گرفته است. این بنا شامل تالار آیینه کاری، گنبد گنبدی، تزئینات لانه زنبوری و مراسمی است که تنها برای پذیرایی از نمایندگان سیاسی داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می گیرد.

این باغ در سی و پنجمین اجلاس یونسکو در سال 2011 به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید و در 30 خرداد 1378 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

داستان باغ اکبریه بیرجند

قدیمی ترین ساختمان این گروه توسط حشمت الدوله، پدر ابراهیم شوکت الملک (که پدر اسدالله علم نیز بود) ساخته شد. با گسترش بیرجند، استفاده از ارگ بهارستان که به عنوان اولین ارگ حکومتی بیرجند شناخته می شد، در نظر حاکمان منطقه مقبولیت خود را از دست داد. زیرا با رشد محله ها و این ارگ در کنار محل سکونت عموم مردم قرار گرفت و حاکمان را با دو مشکل اساسی مواجه کرد، اول اینکه دفاع و حفاظت از این مجموعه دشوارتر از گذشته بود. و ثانیاً این برخلاف میل حاکمان بود. روابط و رویدادهای آنها به طور کامل برای عموم قابل مشاهده بود.

باغ اکبری;  جاذبه خاص و دیدنی بیرجند

این مشکلات باعث شد که علی اکبر خان خزیمه در اواخر دوره زندیه و اوایل دوره قاجاریه دستور ساخت باغ باشکوه اکبریه را در نزدیکی قنات و دامنه کوه باقران صادر کند.

او از خاندان خزیمه علم بود که نسبشان به خزیم بن خزیمه سردار عرب و فاتح خراسان می رسد. او پسری به نام ابراهیم شوکت الملک داشت که از زمین داران بزرگ زمان به شمار می رفت و اداره بیرجند، خراسان جنوبی و سیستان را نیز بر عهده داشت.

ساخت آن از اواخر دوره زندیه آغاز شد و تا اوایل دوره قاجار (1300 تا 1364 ه.ق) ادامه داشت. این عمارت در منتهی الیه شرقی باغ واقع شده و دارای دو طبقه است. طبقه همکف که دارای دو راهرو و یک راهرو نسبتا طولانی است، سه قسمت مهم مجموعه را به هم متصل می کند. باغ اصلی، باغ جنوبی و اصطبل.

شوکت الملک سپس ساختمان تشریفاتی را در باغ ساخت. از این باغ به عنوان محل سکونت، پذیرایی و رسیدگی به پرونده های قضایی استفاده می کردند، از این رو در گویش محلی به کلاته سرکار امیر (به معنی قلعه امیر شهر) معروف بود. به گزارش علم، آنها چندین بار در این محوطه از رضاشاه و پسرش پذیرایی کردند.

معماری جالب باغ اکبریه بیرجند

مساحت این باغ به 45000 متر مربع می رسد و شامل تالار آینه کاری، گنبدی گنبدی، تزئینات لانه زنبوری مغناطیسی و طرحی رسمی است. پنجره های باشکوه، گچ بری های زیبا و درختان بلند بلوط در دو طرف ورودی هر بیننده ای را متحیر می کند.

در دو طرف خیابان اصلی درختان کاج بلندی وجود دارد که بر زیبایی این باغ می افزاید. وجود حیاط خلوت در قسمت جنوبی باغ یکی از ویژگی های اصلی باغ اکبریه است.

باغ اکبری;  جاذبه خاص و دیدنی بیرجند

این بارگاه دارای شاه نشینی به شکل مستطیل است که در مقیاس بزرگتر در پارک مارماهی گلی تبریز و باغ فرح آباد اصفهان دیده می شود. علاوه بر این، استخر بزرگ مربع در باغ، فضای اصلی باغ را اشغال می کند.

باغ اکبریه به دلایل زیادی در فهرست میراث جهانی قرار دارد. از جمله این موارد می توان به شیب باغ، خطوط مستقیم به کار رفته در طراحی باغ، قرار گرفتن بنا در بالاترین قسمت باغ و درختان فراوان انار، توت و خرما اشاره کرد.

امروزه از قسمت های مختلف مجموعه به عنوان کتابخانه، موزه باستان شناسی و مردم شناسی، چایخانه سنتی و همچنین هنرستان بیرجند استفاده می شود. طبیعت زیبا و منحصر به فرد این باغ برای گذراندن لحظاتی فراموش نشدنی خاص و معمول است و آرامشی وصف ناپذیر را به ارمغان می آورد.

درختان این باغ شامل کاج، انار و توت است و در گوشه و کنار باغ گل تاج خاروس به چشم می خورد. ورودی روستای اکبریه در ضلع جنوبی این باغ ساخته شده است. در حال حاضر قسمت های مختلف این باغ و املاک توسط اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان خراسان جنوبی مورد استفاده قرار می گیرد.

بخش ساخته شده در اوایل دوره قاجار به عنوان کتابخانه و دانشکده هنر دانشگاه بیرجند فعال است. قسمت مرکزی آن که در دوره قاجار ساخته شده به عنوان موزه باستان شناسی و مردم شناسی مورد استفاده قرار می گیرد.

موزه حیات وحش این مجموعه مهمترین، کمیاب ترین و کمیاب ترین نمونه های جانوری منطقه خراسان جنوبی به ویژه شهر بیرجند را به نمایش می گذارد و کمیاب ترین گونه های پرندگان خراسان جنوبی در این مجموعه قرار دارد.

همچنین بخشی از معیشت، آداب و رسوم، مشاغل و پیشه های منطقه خراسان جنوبی در موزه باستان شناسی و مردم شناسی باغ اکبریه که در طبقه همکف قرار دارد به نمایش گذاشته شده است.

باغ اکبری;  جاذبه خاص و دیدنی بیرجند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا