ایران گردی

باغ ارم شیراز در کجا قرار دارد؟

تودی تریپ: زیبایی باغ ارم شیراز در تمام فصول سال خودنمایی می کند و نسبت به زمان از زیبایی آن کاسته نمی شود بلکه شکلی جذاب و متفاوت به خود می گیرد. اما بهترین زمان برای بازدید از جاذبه های گردشگری شیراز فصل بهار به خصوص اردیبهشت ماه است. با توجه به اینکه شیراز در جنوب ایران واقع شده است، تابستانی گرم با دمای بالا دارد. در فصل پاییز کل باغ به شکل برگ های در حال ریزش در می آید و یکی از دیدنی ترین مناظر باغ ارم به حساب می آید. این باغ که یکی از معروف ترین و زیباترین باغ های تاریخی شیراز است، در فصل بهار به ویژه اردیبهشت ماه در بهترین و زیباترین حالت خود قرار دارد و می توانید این فصل از سال را برای بازدید از این باغ انتخاب کنید. در ادامه در مورد موقعیت باغ ارم خواهیم گفت.

باغ ارم; شایسته توجه است و زیباست

شیراز یکی از جذاب ترین شهرهای ایران است. یکی از جاذبه های گردشگری و جاذبه های شیراز، باغ ارم شیراز است که نمونه ای از باغ کوشک است.

باغ ارم شیراز کجاست؟

این باغ زیبایی خود را بیش از هر چیز مدیون درختان بلند ساروناز است. از آنجایی که شیراز دارای مناظر و جاذبه های گردشگری بسیار متنوعی است، گاهی اوقات ممکن است نتوانید از همه جاذبه ها دیدن کنید. شهر شیراز مملو از نقاط دیدنی و جاذبه های گردشگری گوناگونی است که گردشگران در این شهر از آنها دیدن می کنند.

بسیاری از آثار تاریخی ایران در این شهر قرار دارند که هر کدام می توانند گوشه هایی از تاریخ ایران را بازگو کنند. باغ ارم که از دوران قاجار در شیراز به جا مانده است، ممکن است تاریخ شیراز در دوره قاجار را روشن کند.

باغ ارم شیراز در زمینی به مساحت 110380 متر مربع ساخته شده است. تا به امروز معلوم نیست این باغ از چه کسی ساخته شده و تاریخ دقیقی از ساخت آن در دست نیست. اما طبق برخی سفرنامه های به جا مانده از دوران باستان، ممکن است قدمت آن به قرن دهم و یازدهم هجری قمری بازگردد.

باغ ارم شیراز کجاست؟

باغ ارم چشم اندازی بسیار زیبا و منحصر به فرد دارد و مساحت آن بیش از 110 هزار متر مربع است. در این باغ بیشترین پوشش گیاهی که به چشم می خورد درختان سرو زیبا و بلند و نارنج است. لازم به ذکر است که باغ ارم شیراز در سی و پنجمین اجلاس کمیته جهانی یونسکو در تاریخ 15 تیر 1389 در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید و همچنین در سال 1353 پس از هجری قمری در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. . در سال 1358 اداره میراث فرهنگی مرمت و بازسازی این باغ را آغاز کرد.

تالار آینه:

در ساختمان اصلی سالنی وجود دارد که با آینه کاری تزئین شده است. و سقف آن با نقاشی های زیبا تزئین شده است. در بالای این تالار ستون های زیبا با پنجره های آهنی جلوه جذاب تری به عمارت بخشیده است.

سیر تاریخی ارم باغ

اگرچه تاریخ دقیق ساخت و ادعاهای اولیه در دست نیست، اما با توجه به شرح سفرنامه های قرن دهم و یازدهم هجری، نشان می دهد که تاریخچه باغ ارم به زمان سلجوقیان و آل اینجو باز می گردد.

باغ ارم شیراز کجاست؟

باغ ارم شیراز در زمان های مختلف تحولات مختلفی را به خود دیده است، از جمله در زمان کریم خان زند باغ ارم بهسازی و ساخته شد. ناصرالدین شاه در این مکان عمارتی ساخت، اما پس از آن به مدت ۷۵ سال محل سکونت سران طایفه قشقایی بود. در اوایل دوره قاجار، صاحبان سابق باغ ارم که برخی از بزرگان طایفه قشقایی بودند در بخشی از این باغ دفن شدند، اما مکان دقیق آن تا به امروز مشخص نیست.

در زمان ناصرالدین شاه قاجار عمارت دیگری توسط حسینعلی خان نصیرالملک ساخته شد که پس از مرگ وی برادرزاده اش ابوالقاسم خان نصیرالملک امور باغ ارم را به عهده گرفت و به اتمام رساند. عمارت ناتمام سپس در زمان کریم خان زند باغ آرام بهسازی و ساخته شد. بعدها در زمان پهلوی با تبعید ایل قشقایی، ارم باغ توسط دولت مصادره و تکمیل و مرمت شد و در نهایت به دانشگاه شیراز اهدا شد.

باغ ارم شیراز کجاست؟

موقعیت باغ ارم شیراز

باغ ارم یکی از مهم ترین جاذبه های استان فارس در شیراز است که در خیابان ارم، نزدیک میدان ارم و نزدیک مجتمع دانشگاهی شیراز قرار دارد.

نزدیک ترین ایستگاه مترو به باغ ارم ایستگاه مترو نمازی است، پس از پیاده شدن از قطار می توانید حدود 10 دقیقه پیاده روی کنید و از میدان دانشجو و میدان ارم عبور کنید تا به باغ ارم برسید یا با تاکسی به باغ بروید.

اگر قصد دارید با ماشین شخصی به باغ بروید و از قسمت های شمالی شهر به باغ ارم می روید، بهترین راه دسترسی به آن بلوار شهید چمران است. پس از ورود به بلوار شهید چمران، باید تا انتهای بلوار ادامه دهید و از میدان دانشجو (میدان عیلام) به چپ بپیچید و به سمت میدان ارم (میدان بیمارستان) بروید. پس از رسیدن به میدان ارم باید به سمت راست بپیچید و وارد خیابان ارم شوید تا کمی بعد به باغ ارم برسید.

اگر از قسمت های جنوبی شهر به سمت باغ ارم می روید باید به خیابان آزادی برسید و از آنجا وارد خیابان ارم شوید. اگر خیابان ارم را تا نزدیک میدان ارم ادامه دهید، باغ ارم در سمت چپ شما خواهد بود.

باغ ارم شیراز کجاست؟

ساعات کاری باغ ارم شیراز: در دو ماه اول سال از ساعت 8 صبح الی 20:00 شب. چهار ماه آینده از ساعت 8 صبح تا 1 بعد از ظهر و از 5 صبح تا 8:30 بعد از ظهر؛ در 6 ماه دوم سال از ساعت 8 صبح تا 13 بعد از ظهر و از ساعت 14:30 تا 17:00 باز است. در ایام عزاداری مانند تاسوعا و عاشورا، 28 صفر از رحلت پیامبر (ص)، 25 شوال از شهادت امام جعفر صادق (ع)، 21 رمضان از شهادت حضرت علی (ع) و 14 خرداد با رحلت امام خمینی (ره) باغ ارم تعطیل شد.

آدرس باغ ارم شیراز: شهر شیراز، بلوار ارم، میدان ارم، خیابان ارم، نزدیک مجتمع دانشگاهی شیراز.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا