ایران گردی

بازگشت سرباز ساسانی به ایران

به گزارش تودی تریپ به نقل از ایرنا، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از بازگشت سنگ نگاره ساسانی (تندیس سرباز ساسانی) به ایران خبر داد.

در این پیام آمده است: مجسمه ساسانی صبح امروز چهارشنبه 16 تیرماه با اقدامات و پیگیری های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت امور خارجه و همچنین مسئولان وزارت فرهنگی وارد ایران شد. میراث این اثر را در فرودگاه امام خمینی دریافت کرد.

وزارت میراث فرهنگی اعلام کرد: پس از طی مراحل لازم، این سنگ نگاره در موزه ملی ایران به نمایش گذاشته می شود که زمان آن اعلام می شود.

این اثر تاریخی که مربوط به دوران ساسانیان است در سال 1367 وارد امارات شد و در سال 2006 از امارات خارج شد و در سال 2016 در انگلستان توقیف شد. زمان دقیق خروج این سنگ نگاره از ایران مشخص نیست، اما همانطور که اشاره شده است. زمان ورود آن به امارات مصادف با سال 1367 به احتمال زیاد این اثر در زمان جنگ تحمیلی به صورت قاچاق از کشور خارج شده است.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دولت سیزدهم توانست با پیگیری های جدی 30 محوطه فرهنگی تاریخی را به ایران بازگرداند.

سید مهدی حسینی متین، کاردار سفارت ایران در لندن، روز جمعه دوم ژوئیه اعلام کرد که مجسمه یک سرباز ساسانی که به صورت قاچاق به انگلستان منتقل شده بود، از سه ماه پیش در موزه بریتانیا به نمایش گذاشته شده است. مالکیت خود را به ایران ثابت کرد.

این مجسمه سنگی متعلق به دوره ساسانی در 26 ژانویه 2015 در فرودگاه استانستد لندن کشف و مصادره شد.

سنت جان سیمپسون، باستان شناس ارشد موزه بریتانیا نیز در آوریل ماه گذشته گفت: «مرمت این اثر در اینجا در موزه با مجوز تهران انجام شد. ما احساس کردیم که بازگرداندن یک اثر (باستانی) به تهران در شرایط نامناسب ممکن است اخلاقی نباشد. وقتی با هم تصمیم گرفتیم قبل از ارسال آن به تهران، ابتدا آن را در لندن برای دیدن همه در لندن نشان دهیم (تصمیم گرفتیم) باید بازسازی شود.

بازگشت یک سرباز ساسانی به ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا