ایران گردی

بازدید از کوه چهل چشمه در کردستان

تودی تریپ: چهل چشمه از کوه های مرتفع کردستان است. این کوه دارای آبشارها و چشمه های بسیار زیبا است و دلیل این نام گذاری وجود چهل چشمه در این منطقه است.

چل چشمه به لطف زمستان های طولانی و ارتفاع زیاد کردستان، بزرگترین ذخیره آبی و حاوی صدها گونه گیاه دارویی منحصر به فرد است و یکی از سرچشمه های دائمی سه رودخانه مهم ایران یعنی رودهای کزل اوزن، سیروان و زرینه است. رودخانه ای است (خور خوره).

این مجموعه کوهستانی وسیع شامل صدها گونه منحصر به فرد از گیاهان دارویی است. در تمام جبهه های این منطقه چشمه های فراوانی وجود دارد که معروف ترین و پرآب ترین چشمه «کانی چاو رش» نام دارد که در ضلع جنوب شرقی قرار دارد.

بازدید از کوه چهل چشمه کردستان

برای کردستان دیدنی

برای سفر به کردستان دو راه زمینی و هوایی وجود دارد. پروازهای مستقیم روزانه از تهران به سنندج و برگشت (فرودگاه سنندج در جنوب این شهر در جاده کامیاران قرار دارد) و از اکثر شهرهای بزرگ اتوبوس به سنندج وجود دارد. سنندج دارای دو پایانه است: ترمینال اصلی شهر که در شرق قرار دارد و به اکثر شهرها اتوبوس دارد و ترمینال شمالی که به ترمینال سقز معروف است.

اگر قصد دارید از تهران با ماشین شخصی به کردستان بروید، از اتوبان قزوین به سمت زنجان و همدان بروید. در تقاطعی که شما را به دو شهر کرمانشاه و همدان می رساند، مسیر کرمانشاه را انتخاب کنید.

پس از گذر از کامیاران (اگر قصد بازگشت از این راه را ندارید، بازدید از کامیاران را در مسیر فراموش نکنید) به سنندج خواهید رسید. مسیر تهران – سنندج 512 کیلومتر است و 5 تا 6 ساعت طول می کشد.

برای سفر از سایر شهرها از سمت شرقی مسیر زنجان-بیجار، از سمت همدان مسیر همدان-قروه، از سمت شمالی (آذربایجان غربی) از مسیر تکاب-بیجار، بوکان-سقز و سردشت-بانه. و از سمت جنوب از کرمانشاه – باختران به کردستان می رسد.

بازدید از کوه چهل چشمه کردستان

اگر اهل سفرهای زمستانی نیستید، بهترین زمان برای سفر به کردستان از اواسط اردیبهشت تا اواسط مهرماه است. برای گردشگرانی که به طبیعت بارانی علاقه دارند، به دلیل بارندگی و سرسبزی فراوان منطقه، بهترین زمان فرودین و اردیبهشت است. دوستداران اسکی و برف باید در فصل زمستان از این استان دیدن کنند.

آشنایی با کوه فواره چهل

یکی از بلندترین کوه های استان کردستان، کوه چیل چشمه است که ۳۱۷۳ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و در ۵۳ کیلومتری جنوب شرقی شهر سکز قرار دارد. در سمت جنوب شرقی این کوه شهر دیواندره و در جنوب غربی شهر چل چسمه شهرستان مریوان را می بینید.

اسحاق آباد، بست، کا نعمت، سوله، نرگسله و درهوان از جمله روستاهای اطراف چیل چشمه هستند که هر کدام می توانند تجربه گردشگری خاطره انگیزی را برای شما رقم بزنند. برای فتح این کوه و رسیدن به قله می توانید 3 مسیر را طی کنید. در اسحق آباد، بست و درهوان کمک بگیرید.

ناگفته نماند که این منطقه یکی از برفی ترین و سردترین مناطق کردستان است و در طول سال شاهد حضور برف در منطقه خواهیم بود.

بازدید از کوه چهل چشمه کردستان

از دیگر ویژگی های این منطقه وجود صدها گونه منحصر به فرد گیاهان دارویی است. این گیاهان عبارتند از: سولان یاگل، پامچال، کشمه، لووشه، پاسل یا کل، سماور، ریواس، منی، سووراه بنه، گونی، کنیوال، پیچک، برزا، صنوبر، قیتران، بنفشه، سلمه و ….

از رودخانه های بسیار مهم و معروف این منطقه می توان به کزل اوزن که به سفید رود می ریزد و یکی از شاخه های سیروان که به دریای عمان منتهی می شود اشاره کرد. این منطقه همچنین دارای رودخانه خورهور است که به سد بوکان یکی از جاذبه های بوکان می ریزد.

توضیح دیگری که در این منطقه صدق می کند وجود 20 قله دیگر در رشته کوه چل چسمه است. نام این کوهها عبارتند از: شاه نشین در چیل چشم، دالاش، دو برار، کوه سلطان، کوه بینچوب، کوه افراسیاب، کوه کانی میران، کوه هزار میرگ، کوه بشورتی و کوه کول کوژ. قله چهل چشمه یا شاه نشین خود دارای یال های فراوان است و به آنها یال کول با یا مله کاوه، یال زلیها کنی یا یال زلیها، یال گاو لعل، یال قبله، یال شاه نشین، یال کال کالی، یال دلو و یال ای معروف است. به عنوان طنز راه (استخر سیاه).

بازدید از کوه چهل چشمه کردستان

کوه چهل‌چشمه نام کوهی با ارتفاع 3137 متر از سطح دریا است که در استان کردستان در غرب ایران قرار دارد. کوه چهل چشمه در 53 کیلومتری جنوب شرقی سقز، شمال غربی شهر دیواندره و شمال شرقی شهر مریوان قرار دارد.

مجموعه کوهستانی چل چشم شامل حدود بیست قله دیگر از جمله شاه نشین در چل چشم، دالاش، دوبرار، کوه سلطان حاضر توف، کوه بینچوب، کوه افراسیاب، کوه کانی میران، کوه مزغت و میرزا (مسجد و میرزا)، بشورتی و کل است. کوه ها . کوی با ارتفاع های مختلف کوه چهارچشمی یا شاه نشین خود دارای یال های زیادی است از جمله: یال کال با، یا یال مله کاوه، یال زلیها کنی یا یال کولی زلیها، یال لعل کراوا، یال برد قبله، یال شاه نشین، یال کال کالی، یال دلو، ای. پشته طنز. ش (ستاره سیاه). این منطقه یکی از برفی ترین و سردترین مناطق کردستان به شمار می رود و تا خرداد ماه پوشیده از برف است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا