ایران گردی

بازدید از کاخ موزه بندر انزلی را از دست ندهید

تودی تریپ: کاخ موزه نظامی انزلی از شمال به دریای خزر و چشم‌انداز زیبای آن و از شمال به سرسبزی و زیبایی باغی با طراوت با پنجره‌های بزرگ باز است.

اگرچه این موزه نام نظامی دارد. اما ساختمان زیبا و اشیاء ظریف و هنرمندانه آن بر جنبه خشک و نظامی سلاح های موجود در آن غالب است.

کاخ موزه نظامی، یکی از دیدنی‌های بندر انزلی، همچون خاری در باغ دل‌گرم ماوا است که عطر بهارنارنج‌های آن، بینی هر بیننده‌ای را نوازش می‌دهد.

ساخت کاخ میان پشته به دستور رضاخان و توسط مهندسان ایرانی در سال 1308 آغاز شد و پس از دو سال به پایان رسید.

آشنایی با کاخ انزلی میان پست

بندر انزلی به روسیه و ارمنستان نزدیک است و به دلیل همسایگی با این کشورها، معماری آنها تاثیر زیادی بر ساختمان های این شهر داشته است و معماری کلی شهر شباهت زیادی به شهرهای روسیه دارد.

حتما از کاخ موزه بندر انزلی دیدن کنید

یکی از مکان های دیدنی بندر انزلی کاخ میان پشته یا موزه کاخ بندرانزلی است که در سال 1312 ساخته شده و منظره زیبای آن پس از گذشت سال ها همچنان خیره کننده و جذاب است.

این کاخ در سال‌های اخیر به موزه نظامی تبدیل شده و برای نگهداری انواع سلاح‌های دوره صفویه مورد استفاده قرار می‌گیرد و داخل کاخ با اتاق‌ها و اثاثیه زیبا و قدیمی، محلی برای گذراندن وقت و آشنایی با آن است. تاریخ این شهر

«کاخ موزه انزلی» با معماری متفاوت و ساختار تاریخی و خاطره انگیزی بین دو پل انزلی و غازیان قرار دارد.

این منطقه یکی از زیباترین نقاط شهر ساحلی انزلی به شمار می رود. این مجموعه در سال ۱۳۰۳ توسط رضاشاه از صاحب آن که تاجر روسی بود خریداری و احیا شد.

این موزه پس از گذشت سال ها به عنوان موزه نیروی دریایی معرفی شد و امروزه به عنوان موزه کاخ انزلی شناخته می شود.

نقاشی و تزئینات منحصر به فرد و گچ بری های پیچیده در این ساختمان دو طبقه به چشم می خورد که برای گردشگران جذاب و دیدنی خواهد بود.

در این مجموعه پرتره معروفی از ناصرالدین شاه قاجار وجود دارد.

بازدید از کاخ‌هایی با این اندازه معمولاً زمان زیادی نمی‌گیرد، مگر اینکه بخواهید در باغ قدم بزنید و مدتی را در یک چایخانه سنتی بگذرانید یا به مجموعه‌های بیرون از کاخ نگاه کنید.

به طور کلی حتی در یک ساعت می توانید قسمت های مختلف موزه را ببینید اما معمولا گردشگران 1 تا 2 ساعت را در این مکان سپری می کنند.

بازدید از موزه بندر انزلی مانند سایر موزه ها مستلزم پرداخت هزینه ورودی است.

حتما از کاخ موزه بندر انزلی دیدن کنید

معماری فوق العاده کاخ موزه بندر انزلی

بنای اصلی کاخ اولیه از چوب نراد ساخته شده و به همین دلیل از آتش جان سالم به در برده و کاخ کنونی نیز در ضلع شرقی کاخ سوخته ساخته شده است.

این کاخ در 2 طبقه و در زمینی به مساحت حدود 1200 متر مربع ساخته شده است که دارای 11 اتاق، یک اتاق پذیرایی و 4 سرویس بهداشتی با چشم اندازی بسیار خاص می باشد.

معماری کاخ موزه انزلی بر عهده معماران ایرانی است و به همین دلیل گچ بری زیبایی در سقف اتاق ها ساخته شده است.

از دیگر زیبایی های این بنا می توان به پلکان مارپیچ سردر ورودی که به سبک هخامنشی ساخته شده و سرامیک های ایتالیایی آن اشاره کرد.

به هر حال ستون های بلند و پنجره های بزرگ جلوه خاصی به کاخ بخشیده است.

طبقه پایین
اگر بتوانید از محوطه کاخ خارج شده و وارد موزه کاخ انزلی شوید، ماکت انواع کشتی ها، ناوشکن ها، تک چشمی ها، قطب نماها و تمامی ابزار مربوط به نیروی دریایی محاصره خواهید شد.

در قسمت دیگر همان طبقه، تمساح شکم پر بزرگ هدیه هندی ها به ناصرالدین شاه را می بینید و همچنین در این قسمت با طرح لباس سرباز هخامنشی آشنا می شوید.

حتما از کاخ موزه بندر انزلی دیدن کنید

میزهای بیلیارد، انواع گلدان چینی و میزهای چوبی مختلف در لابی کاخ موزه بندر انزلی به نمایش گذاشته شده است.

علاقه مندان به تاریخ به بخشی کشیده می شوند که سلاح های سرد و گرم تاریخی ایران را در خود جای داده است. مجموعه‌ای که در اتاق‌های غوغا به نمایش درآمده است، روایتی تاریخی طولانی است، زیرا حاوی انواع سلاح‌های نظامی از دوران زندیه و صفویه تا دوره قاجار است.

مجموعه کاملی از تفنگ، تپانچه و مسلسل در اتاق اسلحه گرم به نمایش گذاشته شده است.
از پله ها
همانطور که از پلکان مارپیچ به طبقه بالا بالا می روید، وارد دنیایی کلاسیک با نما و دکوراسیون مجلل می شوید. جایی که وسایل شخصی خاندان پهلوی و هدایای کشورهای مختلف جمع آوری می شود، درست مثل یک کاخ واقعی!

نقاشی ها، ظروف کریستالی و چینی، ساعت های برنزی، شمعدان ها، گلدان ها، مبلمان و قفسه های چوبی و همچنین رادیوگرام ها، هدیه ای ارزشمند از هیتلر، قلب ها را در این طبقه می نشیند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا