ایران گردی

بازدید از کاخ اردشیر بابکان در فیروزآباد را از دست ندهید

تودی تریپ: بازدید از کاخ اردشیر بابکان همه روزهای سال از ساعت 8 صبح تا 18 بعد از ظهر است. بازدید از کاخ هزینه ای ندارد و هرکسی می تواند از آن بازدید کند. اگر در فصل مناسب به شهر فیروزآباد سفر کنید، ممکن است چادرهای ایل قشقایی را در مسیر خود ببینید.

به این ترتیب می توانید با فرهنگ و آداب و رسوم قشقایی ها آشنا شوید. رقص چوبی (گزوهی) که در بین زنان و مردان ایل قشقایی رایج است، یکی از زیباترین آداب و رسوم این ایل است. همچنین رقص دیگری که به «رقص درمرو» معروف است از دیگر رقص های زیبای ایل قشقایی است.

در این رقص مردان دو به دو می رقصند و به نوبت چوب را به دست می گیرند.

آشنایی با کاخ اردشیر بابکان

بنای تاریخی کاخ اردشیر در قرن سوم میلادی به دستور اردشیر بابکان، رئیس سلسله و پادشاه ساسانی ساخته شد. این بنا با نام‌های دیگری مانند: آتشکده فیروزآباد، آتشکده اعظم و بارین نیز شناخته می‌شود.

برخی از باستان شناسان ایرانی به دو دلیل معتقدند که این بنای تاریخی یکی از مهم ترین آتشکده های زرتشتیان بوده است:

  1. شکل کنونی این بنای تاریخی به عنوان یک سازه شباهتی به کاخ ندارد.
  2. دین زرتشتی در آن زمان در میان مردم این منطقه پیروان بسیاری داشته و احتمالاً از این کاخ به عنوان آتشکده و محلی برای برگزاری آیین های زرتشتی استفاده می شده است.

حتما از کاخ اردشیر بابکان فیروزآباد دیدن کنید

بر اساس منابع تاریخی شهر فیروزآباد در گذشته به نام شهر غور یا شهر جهور شناخته می شد. یکی از ویرانی هایی که حمله اسکندر در ایران به جا گذاشت، غرق شدن شهر گور در آب رودخانه بود. اسکندر آب رودخانه را به سمت شهر هدایت کرد و بدین ترتیب تمام شهر به زیر آب رفت و به دریاچه تبدیل شد.

پس از گذشت قرن‌ها، او مؤسس سلسله ساسانی بود، با تدابیری خاص، آب دریاچه را تخلیه کرد و بنایی به نام کاخ اردشیر بابکان ساخت و شهر جدیدی در همان مکان ساخت. به همین دلیل بعدها به اردشیر خوره معروف شد. پس از حمله اعراب، شهر گور دوباره ویران شد. اما عضدالدوله دیلمی گیلانی پس از غلبه بر اعراب، خرابه ها را آباد کرد و نام آن را به فیروزآباد تغییر داد.

پس از حکومت یونانیان و سلسله اشکانیان، سبک معماری هخامنشی که به سبک ایرانی معروف است ادامه پیدا نکرد، بلکه اساس معماری ساسانی برگرفته از این سبک معماری بود. پس از تشکیل سلسله ساسانی، هنرهای مختلفی مانند معماری احیا شد. این دوره انتقالی محسوب می شود. با تکیه بر تجربه انباشته این دوره، این سبک معماری بعدها تحت عنوان و ساختار معماری اسلامی به حیات خود ادامه داد.

تور کاخ اردشیر بابکان

یکی از ارزشمندترین آثار باستانی به جای مانده از دوران ساسانیان، کاخ اردشیر بابکان در شهرستان فیروزآباد استان فارس است که با معماری و ساختار منحصر به فرد خود مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.

کاخ اردشیر بابکان که مهمترین اثر تاریخی فیروزآباد است در سه کیلومتری فیروزآباد قرار دارد. این کاخ تاریخی که اخیراً نام آن در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است، در سال 1310 نیز در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسیده است.

حتما از کاخ اردشیر بابکان فیروزآباد دیدن کنید

بنا بر گفته ها، کاخ اردشیر بابکان در گذشته به عنوان کاخ استفاده نمی شده و آتشکده نامیده می شده است. زیرا بر اساس اعتقادات پیشینیان، هر بنای مهمی که از آب ساخته شود، محل عبادت الهه آب (آناهیتا) است. اما در برخی اسناد بر کاخ بودن این بنا تاکید شده است.

به گفته پروفسور پیرنیا که یکی از مشهورترین باستان شناسان کشور است، باستان شناسان غربی در تلاش هستند تا این بنا را به عنوان کاخ معرفی کنند، در حالی که پروفسور پیرنیا این نظریه را رد کرده و معتقد است که این بنا یک فضا است و ویژگی های آن را ندارد. یک کاخ.

همچنین یکی از دلایلی که کاخ اردشیر بابکان را «آتش‌خانه فیروزآباد» می‌نامند، قرار گرفتن این کاخ در کنار چشمه «آتش‌خانه قمپ» است. به هر حال این کاخ آتشکده فیروز آباد نامیده می شود و بزرگترین آتشکده استان فارس است و در متون و اسناد گذشته به عنوان آتشکده بزرگ نیز شناخته و معرفی شده است.

به گفته برخی باستان شناسان، کاخ اردشیر بابکان پایتخت جمشید بوده است، زیرا در گذشته اردشیر بابکان، بنیانگذار سلسله ساسانی، دارای اقامتگاه رسمی بوده و تاج و تخت را در این کاخ اشغال کرده است.

آدرس: استان فارس، 3 کیلومتری شمال فیروزآباد

جاده دسترسی به کاخ اردشیر بابکان

برای رسیدن به کاخ اردشیر بابکان می توانید از دو مسیر استفاده کنید.

مسیر اول (از شیراز): از شیراز در جاده شیراز-جهرم-لارستان وارد شوید. سپس به سمت جاده شیراز کوار حرکت کنید. سپس وارد جاده کوار – فیروزآباد شده و به قلعه دختر بروید. از قلعه دختر بگذرید تا به پارک جنگلی بین معابر برسید. بعد از پارک جنگلی تابلوی کاخ اردشیر بابکان را خواهید دید. فاصله شیراز تا کاخ اردشیر بابکان حدود 100 کیلومتر است.

حتما از کاخ اردشیر بابکان فیروزآباد دیدن کنید

مسیر دوم (از فیروزآباد): برای رسیدن به کاخ اردشیر بابکان می توانید به میدان گاز برسید. سپس به سمت جاده کوار – فیروزآباد حرکت کنید. پس از حدود هشت کیلومتر به کاخ اردشیر بابکان خواهید رسید.

بهار بهترین فصل برای بازدید از کاخ اردشیر بابکان است. زیرا همانطور که می دانید استان فارس به عطر بهاری پرتقال معروف است و در فصل بهار طبیعت این استان بسیار زیبا و دیدنی می شود. در فصل تابستان ممکن است هوا برای بازدید از جاذبه های استان فارس کمی گرم باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا