ایران گردی

بازدید از پارک کوهستانی عینالی تبریز را از دست ندهید

تودی تریپ: چه پیاده، چه با ماشین و چه با تله کابین، مهم نیست چگونه به اینجا برسید. کوه های عینالی منظره ای بسیار زیبا و شگفت انگیز از شهر تبریز را در اختیار تمامی بازدیدکنندگان آن قرار می دهد. فقط یادتان باشد بالای کوه هوا خنک است و باید لباس گرم بپوشید. در این مکان شگفت انگیز، یک فنجان چای داغ می تواند روز شما را عالی کند. این پارک بدون شک یکی از بهترین جاذبه های تبریز است.

آشنایی با پارک کوهستانی عینالی

در قسمت شمالی شهر تبریز تعدادی تپه قرمز رنگ به نام عینالی (عون بن علی) وجود دارد که بلندترین نقطه آن از سطح دریا 1960 متر ارتفاع دارد. در واقع به کوه عینالی مجموعه ای از قله ها، تپه ها، دره ها و … گفته می شود که در یک گروه جغرافیایی خاص قرار دارند.

این کوه از شمال به رودخانه طلق (آجی چای)، دریاچه ارومیه و دره های شهرستان اهر، از شرق به سرچشمه کهلیک (کهلیک بلاغی)، از جنوب به فرودگاه تبریز و از غرب به فرودگاه تبریز منتهی می شود. خیابان ها و شهرهای شهر تبریز به دلیل ارتفاع زیاد بیشتر نقاط شهر تبریز از بالای کوه قابل مشاهده است.

حتما از پارک کوه عینالی تبریز دیدن کنید

کوه عینالی میزبان مقبره عون بن علی است. همچنین با وجود امکانات تفریحی و سایر جاذبه های گردشگری، این اقامتگاه به یکی از مقاصد مهم گردشگری و مکان های دیدنی تبریز تبدیل شده است.

کوه عینالی که یکی از دیدنی های استان آذربایجان شرقی به شمار می رود در بزرگراه پاسداران تبریز قرار دارد.

برای دسترسی با خودروی شخصی می توانید از اتوبان پاسداران (کمربند شمالی)، خروجی عینالی استفاده کنید. همچنین اگر از مرکز شهر به این مکان می روید، می توانید مستقیماً از خیابان ایدلو وارد تفرجگاه شوید. نگران پارک کردن خودروها نباشید. همانطور که در این مجموعه چندین پارکینگ وجود دارد.

آدرس: تبریز، بزرگراه پاسداران، استان آذربایجان شرقی

مسیر اصلی برای رسیدن به کوه عینالی یک جاده آسفالته 3.5 کیلومتری است که شما را در مسیری پر پیچ و خم اما زیبا و پر از چشم اندازهای جذاب به بالای کوه می رساند. جاده ای که در آن می توانید از منظره ای شگفت انگیز از شهر جذاب تبریز در نقاط مختلف لذت ببرید.

حتما از پارک کوه عینالی تبریز دیدن کنید

اگر نزدیک غروب یا شب در این مسیر هستید؛ شهر را مجذوب نور می بینید و زیبایی خود را به همه نشان می دهد.

در طول مسیر، هر چه بالاتر می روید، منظره شهر و اطراف آن وسیع تر می شود و زیر پای شما منطقه بزرگ تری از تبریز با آسمان خراش ها و خیابان هایش است. خود را وسوسه کنید تا هر چه زودتر به قله برسید و از آنجا شهر اولین ها را تماشا کنید.

جاذبه های پارک عینالی

کوه عینالی با ارتفاع کمی بیش از 1800 متر یکی از محبوب ترین کوه های تبریز است که در رشته کوه های سرخاب آذربایجان شرقی واقع شده است. این کوه اکنون دارای یک مسیر پیاده روی عمومی است و قسمت هایی از آن سنگفرش شده است.

کوهنوردان و صخره نوردان حرفه ای می توانند از مسیرهای دشوارتر و صخره های اطراف کوه عینالی برای به چالش کشیدن مهارت های سنگ نوردی خود استفاده کنند. دره هایی مانند ایلان اوچانلار، قبازان، دره قانلی، کهلیک بلاغی و دوه چی بلاغی.

حتما از پارک کوه عینالی تبریز دیدن کنید

رودخانه آجی چای که از کوه ساوالان می ریزد و به دریاچه ارومیه می ریزد، از اطراف کوه عینالی می گذرد و محیطی سرسبز و زیبا ایجاد می کند. همچنین چشمه های طبیعی متعددی از نقاط مختلف این پارک کوهستانی سربرآورده است.

آرامگاه عون بن علی

یکی از مهم ترین دیدنی های مجموعه عینالی تبریز آرامگاه عون بن علی و زید بن علی از فرزندان امامان شیعه است که در دوره ایلخانان ساخته شده است. البته بنای اولیه آن به نظر می رسد مربوط به دوره جاهلیت باشد و گویا آتشکده و کلیسا بوده و بعدها تغییر جهت داده است. این مقبره در اثر زلزله و حمله عثمانی ها ویران شد.

اکنون پس از مرمت های فراوان، این مقبره برای مراسم مذهبی و زیارت در دسترس است. یادمان شهدای گمنام تبریز در جنگ تحمیلی نیز در جوار آن برپا شد.

دریاچه گرم گلی

دریاچه دست‌ساز داغ گلی (دریاچه کوهستان) در بلندترین نقطه کوه عینالی، بخش مهم و جدید تفرجگاه و پارک کوه عینالی تبریز قرار دارد. پرندگانی مانند غازها و اردک ها در این دریاچه دست ساز زندگی می کنند و ارتباط آن با کوه ها منظره زیبایی را به وجود آورده است.

حتما از پارک کوه عینالی تبریز دیدن کنید

تله کابین تبریز

یکی از جاذبه های مجموعه عینالی تبریز تله کابین شهری است که بر فراز آن قرار دارد. اکنون تله کابین تبریز مسیری به طول 1480 متر را با 12 کابین طی می کند. در بین ایستگاه های 1 و 2 تله کابین تبریز، می توانید شهر تبریز، پارک حیات وحش عینالی، صخره ها و کوه های عینالی و کوه سرخاب را ببینید.

زیپ لاین

زیپ لاین کوه عینالی با 500 متر طول و 75 متر اختلاف ارتفاع و شیب 17.5 درصد یکی از طولانی ترین زیپ لاین های ایران است.

باشگاه کارتینگ پیست و سوارکاری تبریز

در نزدیکی تفرجگاه کوهستانی عینالی در چند سال اخیر پیست کارتینگ در حاشیه اتوبان پاسداران و باشگاه سوارکاری در باغ نهالستان ایجاد شد و دامنه تفریحات را در اطراف این تفرجگاه گسترش داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا