ایران گردی

بازدید از نارین قلعه جاجرم / قلعه‌ای بی‌همتا در خراسان شمالی

تودی تریپ: سرزمین ایران مملو از قلعه های تاریخی باشکوهی است که هر کدام گوشه ای از فراز و نشیب های این مرز و بوم را روایت می کنند. قلعه نارین جاجرم یکی از آن قلعه های بزرگی است که در ادامه درباره آن صحبت خواهیم کرد.

نارین قلعه جاجرم کجاست؟

آدرس: استان خراسان شمالی، جاجرم، خیابان 15 خرداد

قلعه نارین جاجرما یکی از دیدنی های استان خراسان شمالی است و در کنار دروازه قدیمی جاجرما و جوین و حمام قدیمی شهر، در شمال غربی مسجد جامع و ابتدای خیابان معبد خواجه قرار دارد. مهزیار.

برای دسترسی به نارین قلعه جاجرم از میدان امام خمینی در مرکز جاجرم وارد خیابان رجایی شوید. در وسط این خیابان به راست بپیچید و وارد خیابان پانزاده خرداد شوید. ورودی منطقه نارین کالا در این خیابان قابل مشاهده است.

درباره نارین کالا جاجرم

نارین قلعه یکی از کمتر شناخته شده ترین آثار شهرستان جاجرم است که به دلیل مدیریت ناکارآمد از بین رفت. این قلعه یکی از قدیمی‌ترین قلعه‌های شمال شرقی فلات ایران به شمار می‌رود و با قدمت چند هزار ساله‌اش برای مطالعه تاریخ طولانی منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است.

بازدید از قلعه نارین جاجرم / قلعه ای بی نظیر در خراسان شمالی

این اثر از دیدنی های جاجرم است و در تاریخ 3 بهمن 1356 با شماره ثبت 1593 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بنا بر برخی منابع، قلعه نارین جاجرم قدمتی پنج هزار ساله دارد و متعلق به حاکمان محلی این منطقه بوده است. گردشگرانی که در سده های اخیر از جاجرم عبور کرده اند، توصیفاتی از این قلعه بیان کرده اند. این نشان دهنده ثبات مداوم در این قلعه است.

بی‌تردید ساکنان یاجرم در این دوران به دنبال آرامش و امنیت بودند که جز در پناه دیوارهای بلند این قلعه تأمین نمی‌شد. خاور بی بی شادلو (خواهر یارمحمدخان سهام الدوله، حاکم بجنورد، معاصر ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه قاجار) در سفرنامه خود شرحی از این قلعه آورده است.

این قلعه در اواخر سلطنت محمدشاه و اوایل سلطنت ناصرالدین شاه قاجار همچنان سالم بوده و مورد استفاده بوده است. در فاصله زمان سلطنت محمدشاه تا سفر «سرهنگ یاته» به جاجرم، دگرگونی های زیادی رخ داد و قلعه نارین ویران شد و به تلی از خاک تبدیل شد.

بازدید از قلعه نارین جاجرم / قلعه بی نظیر خراسان شمالی

اخیرا شهرداری جاجرم پارکی روی تپه ایجاد کرده است. آنها با حفاری های غیرمجاز در اطراف تپه موفق شده اند بسیاری از ظروف و اشیاء باستانی مربوط به دوران قبل و بعد از دوران اسلامی را بیابند.

چارلز ادوارد ییتس در کتاب «سفر به خراسان و سیستان» درباره این قلعه نوشته است:

در وسط جاجرم تپه عظیمی از خاک به ارتفاع 21 تا 24 متر وجود دارد که بقایای طاق قدیمی شهر به نام نارین قلعه است. بقایای دیوارها و برج های قدیمی در این زمین دیده می شود. اما از آنها نمی توان به شکل و نحوه این شهر و استحکامات آن پی برد; زیرا بقایای دیگری از این دیوارها و برج ها بلافاصله در پایین دست و در دل خاک وجود دارد.

معماری نارین قلعه جایرم

این تپه که حدود 25 متر ارتفاع دارد، بقایای یک ارگ یا دژ قدیمی است و امروزه در برخی نقاط بقایای برج ها و استحکامات به چشم می خورد.

پلان قلعه که بر روی تپه ای مصنوعی بنا شده بیضی شکل است و در گذشته توسط خندقی احاطه شده است. محیط قلعه نارین حدود 360 متر و طول آن 125 و 100 متر است.

بازدید از قلعه نارین جاجرم / قلعه بی نظیر خراسان شمالی

در بازدید از قلعه نارین از هل دادن و تکیه دادن به دیوارها خودداری کنید و وارد فضاهای سرپوشیده نشوید.

به دلیل کمبود نور در قلعه نارین، بازدید خود را به نور روز محدود کنید.

برخی از روزها در اطراف منطقه نارین کالا غرفه های صنایع دستی و سوغاتی وجود دارد.

بازدید از قلعه نارین در جایرم رایگان است.

منبع: کجارو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا